شناسهٔ خبر: 29337288 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رایزن فرهنگی عراق در ایران:

۴۰۰۰ دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند/ دولت عراق در تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت نمی‌کند

رایزن فرهنگی عراق در ایران گفت: دولت عراق نمی‌خواهد در تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت کند و هر موقع دولت ایران بخواهد عراق هر کمکی بتواند، انجام می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه  خبرگزاری دانشجو از مشهد، افتتاحیه سال تحصیلی جدید دانشجویان عراقی که در جمهوری اسلامی مشغول به تحصیل هستند، شب گذشته در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

۲۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه امام رضا(ع) تحصیل می‌کنند
مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در این مراسم سیاست کلیدی آستان قدس رضوی را توسعه روابط علمی و آموزشی با کشور عراق و دانشجویان محصل عراقی در ایران دانست و گفت: دانشگاه امام رضا علیه السلام در سال ۹۱ میزبان تنها ۶  دانشجو از عتبه کاظمین بودند؛ اما اکنون حدود ۲۰۰ دانشجوی عراقی در این دانشگاه مشغول به‌ تحصیل هستند که در این خصوص آستان قدس رضوی تلاش دارد تا در کنار ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات مختلف و رفاهی را به‌ دانشجویان عراقی و خانواده‌های آنان ارائه کند.
 

رجوعی به برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی برای دانشجویان عراقی و آموزش زبان عربی برای اساتید و کارکنان دانشگاه امام رضا علیه السلام اشاره کرد و افزود: دوره اول آموزش زبان فارسی در اواخر سال گذشته برگزار شد و اکنون دوره دوم این آموزش‌ها در حال برگزاری است که موجب رضایت مندی بالای دانشجویان عراقی واقع شده است.

۴۰۰۰ دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند/ دولت عراق در تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت نمی‌کند
در ادامه این برنامه یاسر عبدالزهرا، رایزن فرهنگی عراق در ایران اظهار کرد: زمانی که از ارتباط میان دو ملت ایران و عراق سخن می‌گوییم، باید بدانیم ارتباط این دو ملت در هر زمینه‌ای قوی و مستحکم است.  

عبدالزهرا روابط  دو ملت ایران و عراق  را بالاتر از روابط دو دولت دانست و تصریح کرد: این دو کشور در هر زمینه‌ای به یک دیگر نزدیک هستند و حتی باید به قوی‌تر شدن این رابطه بپردازند.  
 

رایزن فرهنگی عراق در ایران به مهمان نوازی ملت عراق از ایرانیان در اربعین اشاره و خاطرنشان کرد: روز‌های قبل مردم عراق هر چه داشتند، در اختیار زائران ایرانی قرار دارند و این موضوع در خصوص ایرانی‌ها نیز صدق می‌کند و هرکس که خلاف این را بیان می‌کند، دشمن این دو ملت است.  

وی ادامه داد: دولت عراق نمی‌خواهد در تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت کند و هر موقع دولت ایران بخواهد عراق هر کمکی بتواند را انجام می‌دهد که این کمترین تشکر از ملت ایران است چرا که ایران در جنگ علیه داعش به ملت عراق کمک‌های شایانی کرد.  

عبدالزهرا در خصوص تعداد دانشجویان عراقی مقیم ایران اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۰۰ دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند که این نشان دهنده رابطه عمیق میان این دو کشور بوده و‌ می‌خواهیم تعداد دانشجویان را افزایش دهیم که در این راستا نیازمند همکاری وزارت علوم ایران هستیم.  

حضور دانشجویان عراقی در ایران مقدمه‌ای برای گسترش روابط بین دو کشور است
محمد مهدی نژاد،  معاون علمی آستان قدس رضوی در ایج جلسه سخنرانی کرد و گفت: وحدت بین دو کشور ایران و عراق باید تقویت شود و هرچه بیشتر با ملت‌های آزاده و مسلمان که جنگ و ستیز ندارند دوستی کنیم، به‌تقویت روابط سیاسی، فرهنگی و مهم‌ترین آن روابط علمی دو کشور، کمک کرده‌ایم.

مهدی نژاد ادامه داد: ایران با ملت‌های آزاده و مسلمان و کشور‌هایی که با ما درگیری ندارند از همه ابزار برای تقویت اتحاد راهبردی استفاده می‌کند از جمله این موارد رابطه علمی است که در همین مورد ایران سند راهبردی دیپلماسی عملی و فناوری را به تصویب رسانده است.  
 

معاون علمی آستان قدس رضوی افزود: ارتباطات علمی می‌تواند به‌ بهبود روابط کمک کند و حضور دانشجویان عراقی در ایران مقدمه‌ای برای گسترش روابط بیشتر و مستحکم‌تر بین دو کشور است.

وی در پایان گفت: تلاش ما این است که کیفیت کار‌های علمی هر روز بهبود یابد، حضور دانشجویان عراقی در ایران در راستای منافع راهبردی هر دو کشور است و نگاه اول ما یک نگاه راهبردی بوده و هدف ما از این ارتباط  تقویت روابط امت اسلامی است.

نظر شما