شناسهٔ خبر: 29249978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

نامه نیوز بررسی کرد؛

آیا نتیجه انتخابات کنگره و سنا در آمریکا خبر بدی برای ایران است؟

شعارها و تندرویهای ترامپ این بار دامن خود او را گرفت و مردمی که دو سال پیش احساس می کردند او می تواند هیبت امریکای اول را برگرداند حالا می بینند او بیش از حد خارج از شان یک رئیس جمهور امریکا عمل می کند.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل نامه نیوز: همچنان که اوباما در تویئتی گفت این انتخابات اولین گام برای پایین کشیدن جمهوری خواهان از قدرت بود. ترامپ حالا باید بنشیند و ضربه ای را که خورده را حلاجی کند و اشکالات را در خود جستجو کند. او با شعارهای پوپولیستی به قدرت رسید ولی در این دو سال نژادپرستی و تندروی را هم به آن افزود و حالا نتیجه کار او را می توان در نتیجه انتخابات میان دوره ای مجلس دید.
نتایج انتخابات میان دوره ای آمریکا نشان می دهد که دموکراتها اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتند. این در حالی است جمهوریخواهان موفق به حفظ اکثریت خود در مجلس سنا شده اند. جمهوریخواهان 52 کرسی و دمکرات‌ها و نمایندگان مستقل، 48 کرسی مجلس سنا را بدست اوردند
شماری از نامزدهای حزب دموکرات در ایالت های ویرجینیا، مین، پنسیلوانیا، تگزاس، مینسوتا موفق شده اند نمایندگان کنونی جمهوریخواه در مجلس نمایندگان را شکست دهند. در مقابل جمهوریخواهان با پیروزی در انتخابات مجلس سنا در ایالت های تنسی و تگزاس موفق به حفظ اکثریت خود در مجلس سنا شدند. 
تحلیلهای اولیه نشان می دهد به علت اینکه جمهوری خواهان همچنان اکثریت سنا را در اختیار خواهند داشت، سیاست خارجی امریکا و مخصوصا در مورد ایران تفاوتی با گذشته نخواهد داشت.
موازنه قدرت در دو مجلس آمریکا، پیشبرد لوایح مختلف در کنگره که هدف از آنها سیاست هایی است که مورد حمایت دموکرات ها قرار ندارد را بسیار سخت تر می کند. ضمن اینکه دولت ترامپ نمی تواند بدون همکاری با دموکرات ها و تنها به پشتوانه جمهوری خواهان به سیاست های پر ریسکی بلحاظ سیاسی دست بزند. رسیدگی بیشتر بر سیاست های کاخ سفید ممکن است مقداری به تعدیل و کنترل کاخ سفید کمک کند. در نهایت، می توان نتیجه گرفت که نباید منتظر تغییرات بنیادین در سیاست های مربوط به ایران بود و برنامه های ضد ایرانی کاخ سفید کمافی سابق ادامه خواهد یافت.
اما علیرغم هوچی گری های ترامپ نباید او و جمهوری خواهان را به طور کلی پیروز این انتخابات دانست. جمهوری‌خواهان یک سیلی سخت از مردم آمریکا خوردند و دقیقاً دلیل این سیلی سخت، شخص رییس‌جمهور و ادبیات وقیحانه وی بوده است. اینکه بالاترین میزان مشارکت مکزیکی‌تبارها، سیاه‌پوستان و زنان در این انتخابات رقم خورد و برای نخستین بار رکورد ورود زنان به کنگره شکسته شد، دقیقاً به دلیل ادبیات زن‌ستیزانه و پیشینه زن‌باره و غیراخلاقی ترامپ بود. همچنین توهین‌های پی در پی او به مسلمانان، مهاجرین و دیگر اقلیت‌ها سبب شده تا اغلب آنها برای نخستین‌بار بتوانند نمایندگانی را به کنگره وارد کنند.

نکته پایانی و تامل‌برانگیز این انتخابات، علاوه بر انتخاب راحت برنی‌سندرز، مهم‌ترین منتقد ترامپ از حزب دموکرات برای یک دوره ۶ساله از ایالت ورمونت به مجلس سنا؛ و شکست فاحش کریس_کوباچ، نامزد مورد حمایت ترامپ در فرمانداری کانزاس؛ باید به پیروزی سناتور میت‌رامنی از ایالت یوتا اشاره کرد که هرچند ظاهراً از حزب جمهوری‌خواه است، اما نشان داده که به شدت با افکار و اندیشه‌های دونالد ترامپ زاویه جدی دارد. خلاصه اینکه همه این رویدادها نشان می‌دهد دوران ماه‌عسلِ مردی که در طول دوسال گذشته با هر سخنرانی و توییتش روی اعصابِ بسیاری از فعالان حقوق بشر، تساوی حقوق زنان، میراث فرهنگی، محیط‌زیست و فلسطینی‌های آواره بود؛ رو به افول است.

نظر شما