شناسهٔ خبر: 28906440 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

قدرت‌نمايي دلالان بليت

جاي نهادهاي نظارتي، خالي است

صاحب‌خبر -

ماجراي دلالي در ايران سال‌هاست به همين شکل صورت مي‌گيرد. دلال‌ها محاکمه نمي‌شوند و از بين نمي‌روند، بلکه از حالتي به حالت ديگر تبديل مي‌شوند. يک روز دلالي خودرو، يک روز ارز و سکه و روزي هم دلال‌زاده‌ها که زورشان به دلالي ارز و سکه نمي‌رسد، سراغ بليت مسابقات فوتبال مي‌آيند.

مردم احساسي که يک روز از ترس گران شدن ارز به سراغ يورو و دلار دلال‌ها مي‌روند و هجوم آنها رشد طبيعي ارز را چند برابر مي‌کند، مشخصاً يک روز هم از احساسات‌شان براي تماشاي بازي فوتبال تيم محبوب‌شان سوء استفاده مي‌شود؛ آن هم هواداران پرسپوليس که تيم‌شان را در نزديک‌ترين حالت براي اولين صعود به فينال ليگ قهرمانان آسيا مي‌بينند. پس چه فرصتي از اين بهتر که از نزديک شاهد صعود تيم محبوب به فينال آسيا باشيم و چه لذتي بالاتر از گرفتن جشن صعود در ورزشگاه و همه اين احساسات، فرصت را بيشتر در اختيار دلالان قرار مي‌دهد تا بيشتر از فضاي ايجاد شده سوء استفاده کنند.

از ساعت 9 صبح روز شنبه که بليت فروشي الکترونيکي ديدار پرسپوليس و السد باز شد، در 10 دقيقه ابتدايي بليت‌هاي جايگاه و روبه‌روي جايگاه به اتمام رسيد. پس از آن هم سايت از دسترس خارج شد و کسي قادر به خريد بليت الکترونيکي نبود. ساعتي بعد هم که سايت مجدد باز شد، بليت‌هاي اندکي از طبقه دوم و بليت‌هاي پشت دروازه طبقه پايين باقي مانده بود. همزمان با اين اتفاق، آگهي‌ها در سايت‌هاي مختلف براي فروش بليت ديدار پرسپوليس و السد منتشر شد. قيمت‌ها از 100 هزار تومان آغاز و حتي قيمت‌هاي نجومي سه ميليون و 800 هزار تومان يا بيشتر هم در بين آگهي‌ها ديده مي‌شد. يعني در اين بين برخي به دنبال سوء استفاده از احساسات هواداراني هستند که مي‌خواهند ديدار تيم محبوب‌شان در نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا را از نزديک تماشا کنند و دسترسي‌شان به سايت بسته شده بود.

يکي از دلايل عدم دسترسي به سايت مي‌تواند هجوم عده زيادي به سايت براي خريد بليت باشد؛ اتفاقي که بارها براي سايت‌هاي مختلف نيز رخ مي‌دهد، اما اينجا کساني که متولي بليت فروشي الکترونيکي هستند، بايد پيش‌بيني چنين مسائلي را هم کرده باشند تا با پشتيباني قوي اجازه ندهند هجوم کاربران باعث از دسترس خارج شدن سايت شود. اين انتظار وجود دارد که پشتيباني درست و دقيقي از فروش الکترونيکي بليت مسابقات فوتبال شود تا علاقه‌مندان بتوانند به راحتي به بليت دسترسي پيدا کنند. مسلماً فروش بليت تک بازي پرسپوليس - السد سخت‌تر از فروش تمام بليت‌هاي جام جهاني نيست که بدون کوچک‌ترين مشکلي صورت پذيرفت و نه سايتي از دسترس خارج شد و نه به يک باره بليت‌ها به اتمام رسيد. در ادامه بايد جاي خالي نهادهاي نظارتي را در اين ماجرا گوشزد کرد که آنها مي‌توانند مقابل دلالي‌ها را گرفته و مانع از بازي شدن با احساسات هواداران فوتبال شوند.

مسلم است کساني که آگهي فروش بليت مسابقات فوتبال را منتشر مي‌کنند، اطلاعات تماس دارند و نهادهاي نظارتي به راحتي مي‌توانند با اين افراد برخورد کنند. علاوه بر اين موضوع، برخي جدا از بازي کردن با احساسات هواداران، دست به کلاهبرداري هم مي‌زنند.

به طور مثال بليتي که پيش خريد کرده‌اند را در فضاي مجازي براي فروش آگهي مي‌کنند و به چند نفر مي‌فروشند که اين اتفاق نيز به سادگي رقم مي‌خورد. چراکه فروش اينترنتي تنها با کد پيگيري صورت مي‌گيرد و شخص فروشنده که در اصل همان دلال است، اين کد پيگيري را به چند نفر مي‌فروشد و وقتي تماشاگري قصد ورود به ورزشگاه را دارد، ممکن است با اين موضوع برخورد کند که بليت او به فروش رفته و دستش به جايي بند نيست. در اين بين مي‌توان با برخورد با اين دلال‌ها از اتفاقاتي بدتر و به مراتب بزرگ‌تر پيشگيري کرد تا دلال‌ها با گسترده‌تر شدن پيش فروش اينترنتي بليت مسابقات فوتبال بيشتر از اين ريشه خود را محکم نکنند. «گربه را دم حجله کشتن» انتظاري است که از نهادهاي نظارتي در برخورد با اين موضوع مي‌رود تا ديگر شاهد اينگونه دلالي گسترده نباشيم.

نظر شما