شناسهٔ خبر: 28882840 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

 معاون وزير علوم خبر داد؛

نحوه تأمين اعتبار پروژه ارتقاء دانشگاه‌ها به تراز بين‌المللي

معاون آموزشي وزارت علوم گفت: دانشگاههايي که در پروژه ارتقاء دانشگاه‌ها قرار است به تراز بين‌المللي برسند، متناسب با امتيازاتي که کسب مي کنند تامين اعتبار مي‎شوند.

مجتبي شريعتي نياسر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرين وضعيت ارتقاء 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بين‌المللي گفت: بحث پروژه ارتقاء دانشگاه‌ها به تراز بين‌المللي به خوبي پيش مي‏رود. وي ادامه داد: گزارش آن همچنين به ستاد اقتصاد مقاومتي ارائه شده و عملکرد اين دانشگاهها در سالهاي 96-95 ارزيابي شده است و اين دانشگاهها متناسب با امتيازاتي که کسب مي‏کنند، تامين اعتبار مي‎‏شوند. معاون آموزشي وزارت علوم افزود: در برخي از دانشگاهها با پيشنهاد معاونت آموزشي وزارت علوم و با مصوبه هيات امنا بين 3 تا 5 درصد از درآمد اختصاصي دانشگاه را براي ارتقاء پروژه مذکور اختصاص داده و برخي ديگر از دانشگاهها نيز اين مصوبه را در دست بررسي دارند. اين پروژه از سوي معاون اول رئيس جمهور در ارديبهشت ماه سال 96 در دستور کار معاونت آموزشي وزارت علوم قرار گرفت و از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي کشور خواسته شد که طرحهاي خود را به وزارت علوم ارائه کنند.

پس از ارزيابي برنامه‌هاي ارسالي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي کشور، برنامه 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه براي ارتقا به تراز بين‌المللي مورد تاييد قرار گرفت و کميته نظارت بر اين پروژه با عضويت صاحبنظران برتر کشور شکل گرفت که از بين دانشگاهها و پژوهشگاههاي مذکور تلاش مي‎شود حداقل ظرف 10 سال آينده 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه کشور در فهرست 200 دانشگاه و مرکز پژوهشي برتر دنيا قرار گيرد.

در حوزه مديريت سلامت؛

همکاري دانشگاه علوم پزشکي تهران با يک دانشگاه آلماني

تفاهم‌نامه همکاري‌هاي مشترک دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تهران و تکنيکال برلين منعقد شد.

به گزارش دانشگاه‌ علوم پزشکي تهران، دکتر رامين کردي، معاون بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکي تهران از امضاء تفاهم‌نامه همکاري با دانشگاه تکنيکال برلين و دپارتمان مديريت و اقتصاد سلامت اين دانشگاه در حاشيه دهمين اجلاس مجمع جهاني سلامت خبر داد.

معاون بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکي تهران با اعلام اين خبر گفت: اين تفاهم‌نامه در قالب نشستي که به ميزباني دانشگاه تکنيکال برلين و با حضور معاونان بين الملل و تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکي تهران، معاون بين‌الملل دانشکده بهداشت و پروفسور دکتر هملمن، نماينده سازمان جهاني بهداشت در ايران برگزار شد، به امضاء رسيد.

وي با اشاره به مذاکرات متعدد و برگزاري جلسات آنلاين ميان مديران مربوطه دانشگاه علوم پزشکي تهران و رئيس دپارتمان مديريت و اقتصاد سلامت دانشگاه تکنيکال برلين، گفت: اين دپارتمان در مقوله‌هاي ديده‌باني سلامت اروپا و مديريت و ارتقاء سيستم سلامت آلمان دستاوردهايي داشته که امکان به اشتراک‌گذاري آن با دانشگاه علوم پزشکي تهران وجود دارد.

کردي افزود: همچنين در اين تفاهم‌نامه همکاري‌هاي آموزشي و پژوهشي ميان دپارتمان‌هاي متناظر دانشکده بهداشت و دانشگاه تکنيکال برلين نيز مورد تاکيد قرار گرفت.

دکتر اکبر فتوحي، رئيس موسسه ملي تحقيقات سلامت نيز درخصوص توافقات انجام شده ميان دانشگاه تکنيکال برلين و اين موسسه گفت: يکي از وظايف موسسه ملي تحقيقات سلامت ديده‌باني نظام سلامت ايران است و رئيس دپارتمان مديريت و اقتصاد سلامت دانشگاه تکنيکال برلين سوابق همکاري با مرکز ديده‌باني اروپا و اجراي اين برنامه براي چند کشور اروپايي و غيراروپايي را در کارنامه خود دارد.

وزير علوم خبر داد؛

انتقال 400 دانشجوي ايراني به دليل مشکلات ارزي به داخل کشور

وزير علوم در پي مشکلات ارزي از انتقال بيش از 400 نفر از دانشجويان ايراني از دانشگاه‌هاي خارج به داخل کشور خبر داد که عمده اين دانشجويان در مقطع کارشناسي تحصيل مي‎کنند.

منصور غلامي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرين وضعيت انتقال دانشجويان ايراني به دانشگاه‌هاي داخل به دليل مشکلات ارزي گفت: ما براي کمک به دانشجوياني که تحصيل در خارج از کشور را انتخاب کرده‏اند به ويژه در مقطع کارشناسي، مصوب کرده‎ايم که اين دانشجويان بتوانند درخواست انتقال به داخل کشور را ارائه دهند.

وي ادامه داد: عليرغم اينکه در آيين‎نامه قبلي عنوان شده بود براي انتقال دانشجو به دانشگاه‌هاي داخل، دانشجو بايد دو ترم تحصيل کرده باشد، ما براي اين مقطع صرفا براي سال 97، اعلام کرديم آنهايي که يک ترم تحصيل کرده و حتي ثبت‌نام قطعي کرده‌اند نيز مي‎توانند به دانشگاه‌هاي داخل کشور منتقل شوند. وزير علوم افزود: برهمين اساس با دانشگاه‌ها صحبت کرديم، اکنون دانشگاه‌هاي داخل کشور آمادگي پذيرش اين دانشجويان را دارند. وي افزود: در حال حاضر بيش از 400 نفراز دانشجويان ايراني از دانشگاه‌هاي خارجي به داخل کشور منتقل شده‎اند، عموم اين دانشجويان در مقطع کارشناسي هستند البته ما براي پذيرش دانشجويان کارشناسي ارشد نيز مشکلي نداريم. غلامي افزود: اميدواريم آنهايي که دوست دارند در فضاي داخلي کشور تحصيل کنند وهزينه هاي سنگين تحصيل در خارج کشور را بر دوش خانواده خود نگذارند، از اين فرصت استفاده کرده و به دانشگاه‌هاي داخل براي تحصيل منتقل شوند. بعد از ايجاد نوسانات در حوزه ارز و اعلام سياستهاي جديد ارزي، دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از کشور و دانشجوياني که قصد تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج را داشتند براي تامين ارز دانشجويي با مشکل مواجه شدند. از اين رو وزارت علوم براي حل اين مشکل موضوع انتقال دانشجويان غيرپزشکي مشغول به تحصيل در دانشگاه‌هاي خارجي به داخل را مطرح و اين آيين نامه را اصلاح کرد که به شرح زير است:

با توجه به شرايط ارزي کشور و بنا به دستور وزير علوم با متقاضيان تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج کشور براي انتقال به داخل کشور مساعدت بيشتري صورت خواهد گرفت. بنا بر اصلاحيه آئين‌نامه جديد، متقاضيان انتقال به دانشگاه‌هاي داخل در تمام مقاطع تحصيلي تنها با گذراندن يک ترم تحصيلي در دانشگاه‌هاي مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در خارج از کشور مي‌توانند درخواست انتقال به دانشگاه‌هاي داخل را در سامانه سازمان امور دانشجويان ثبت کنند.

متقاضيان انتقال به دانشگاه‌هاي داخل کشور مي‌توانند از طريق پورتال سازمان به نشاني portal.saorg.ir درخواست و مدارک خود را ارسال کنند. تسهيلات فوق صرفا در سال 97 قابل اجرا بوده و براي دانشجوياني است که قبل از سال 97 در دانشگاه‌هاي خارج از کشور ثبت‌نام کرده باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما