شناسهٔ خبر: 28831374 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 در زمينه گرانش و اخترفيزيک؛

جزئيات پذيرش محقق پسا دکتري در دانشگاه شيراز

دانشگاه شيراز در گرايش اختر فيزيک و گرانش از ميان فارغ‌التحصيلان دوره دکتري، محقق پسادکتري پذيرش مي‌کند.متقاضيان براي پذيرش در دوره پسادکتري دانشگاه شيراز بايد فرم مشخصات و رزومه علمي و آموزشي خود را به اين دانشگاه ارسال کنند.اين دوره با محوريت اجرام فشرده و يا گرانش کوانتومي برگزار مي‌شود که حقوق پذيرفته‌شده‌ها از سوي فدارسيون سرآمدان علمي پرداخت خواهد شد.

متقاضيان تا 28 مهرماه فرصت دارند درخواستهاي خود را به دانشگاه شيراز ارسال کنند.

شرايط گذراندن سربازي در ازاي انجام پروژه تحقيقاتي

رييس اداره سرمايه انساني سرباز ستادکل نيروهاي مسلح مقررات گذراندن بخشي از دوره سربازي در ازاي انجام پروژه تحقيقاتي را تشريح کرد.سردار موسي کمالي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره مقررات و شرايط دريافت کسرخدمت سربازي در ازاي انجام پروژه تحقيقاتي گفت: برابر مقررات و آيين‌نامه‌هاي وظيفه عمومي، مشمولان داراي مدرک کارشناس ارشد و بالاتر مي‌توانند مدتي از دوره خدمت ضرورت خود را با انجام پروژه تحقيقاتي در مورد مسائل دفاعي و امنيتي کشور سپري کنند.

وي با بيان اينکه در غلطي رايج از اين مقررات به عنوان کسر خدمت پژوهشي ياد مي‌شود، تصريح کرد: اين درحالي است که مدت تحقيق بر روي پروژه نيز به عنوان مدت خدمت در کارت سربازي درج مي‌شود.

رييس اداره سرمايه انساني سرباز ستادکل نيروهاي مسلح در همين راستا و براي انتخاب پروژه به مشمولان متقاضي توصيه کرد: اين روش رويکرد جديدي از خدمت سربازي بوده و لازم است متقاضيان سعي کنند پروژه را در زمان دانشجويي يا همان ابتداي فراغت از تحصيل انتخاب کنند، تا فرصت کافي براي تحقيق داشته باشند.

کمالي با بيان اينکه افراد براي انجام پروژه تحقيقاتي بايد به يکي از دانشگاه‌ها يا مراکز تحقيقاتي نيروهاي مسلح يا سايت هاي آنها مراجعه کنند، گفت: پروژه حتما بايد در مورد نيروهاي مسلح و مسائل دفاعي و امنيتي کشور باشد و متقاضيان بايد حتما توانايي انجام پروژه را داشته باشند؛ در غير اين صورت با مشکل مواجه خواهند شد و چيزي به عنوان خدمت آنان محاسبه نمي‌شود.

رييس اداره سرمايه انساني سرباز ستادکل نيروهاي مسلح ادامه داد: مشمولي که پروژه انتخاب مي کند بايد حتما در مراکز فوق تاکيد کنند که موضوع در سامانه وظيفه عمومي ثبت شود و به اين نکته نيز توجه کنند که هر فرد حداکثر دو پروژه را مي تواند انجام دهد و هردو پروژه نيز بايد براي يک سازمان مثلا ارتش، سپاه، ناجا و... باشد و آن دسته از افرادي که سابقه خدمت قبلي دارند هم حتما بايد توجه داشته باشند که پروژه را براي همان سازمان انجام دهند.

کمالي به دريافت کنندگان پروژه توصيه کرد که به محض فراغت از تحصيل برگ اعزام خود را دريافت کرده اما تقاضاي اعزام بعد از پايان يک سال را بدهند تا دچار مشکلات بعدي نشوند.

به گفته وي، آن دسته از افرادي که هشت ماه از فراغت از تحصيلشان گذشته و در 4 ماه آخر مهلت خود هستند هم نبايد تقاضاي پروژه بدهند.

رييس اداره سرمايه انساني سرباز ستادکل نيروهاي مسلح با تاکيد بر اينکه انتخاب پروژه در حين خدمت ممنوع است، گفت: اصل بر اين است که مشمول قبل از تاريخ اعزام مندرج در برگ اعزام، پروژه خود را به اتمام برساند اما در موارد خاص ممکن است با تشخيص و درخواست سازمان بکارگيرنده تقاضاي تعويق اعزام مشمول مورد موافقت قرار بگيرد که البته اين تقاضا بايد حداقل يک ماه مانده به اعزام صورت گيرد.

کمالي همچنين درباره انتخاب موضوعات تحقيقي نيز تصريح کرد: تحقيق يک کار تخصصي است لذا موضوع تحقيق بايد متناسب با رشته تحصيلي آنها باشد. همچنين افرادي که براي سازماني پروژه انجام داده‌اند حتما بايد در همان سازمان خدمت کنند و به عنوان مثال اگر فردي براي سپاه پروژه اي را انجام داده مابقي خدمت خود را نيز بايد در همان سپاه سپري کند.وي افزود: افرادي که نسبت به دريافت پروژه اقدام کرده‌اند نبايد براي دريافت امريه به دستگاههاي غير نظامي مراجع کنند مگر اينکه سازمان مربوطه امريه را بپذيرد.رييس اداره سرمايه انساني سرباز ستادکل نيروهاي مسلح درباره شرايط دريافت پروژه به جاي مدتي از خدمت براي دارندگان مقطع کارشناسي نيز گفت: تنها افراد نخبه که بنياد ملي نخبگان نيز آنان را تاييد کند مي‌توانند در اين مقطع از اين تسهيلات استفاده کنند و شرط عمومي براي ديگر متقاضيان داشتن مدرک کارشناسي ارشد و بالاتر است.

کمالي همچنين تاکيد کرد که ورود به غيبت و داشتن غيبت مانع از استفاده از اين تسهيلات براي مشمولان است.

مديرگروه فيزيولوژي دانشگاه علوم پزشکي تهران:

نبود بازارکار مناسب براي فارغ‌التحصيلان رشته فيزيولوژي

مديرگروه فيزيولوژي دانشگاه علوم پزشکي تهران از نبود بازار کار مناسب رشته‌هاي علوم پايه انتقاد کرد و گفت: بازار کار ضعيف اين رشته باعث شده که دانشجويان تمايل چنداني براي تحصيل در اين رشته نداشته باشند.

دکتر مهديه فقيهي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، ضمن اشاره به اينکه رشته فيزيولوژي با شناخت عملکرد طبيعي اندامها و دستگاههاي مختلف بدن زمينه‌اي را براي فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي و درک صحيح شرايط پاتولوژيک بدن انسان فراهم مي‌کند افزود: رسالت برنامه آموزشي فيزيولوژي در دانشگاهها، تربيت کارشناسان جامع نگر و متخصصين اين علم است که در آينده قادر به انجام آموزش با کيفيت بالا در مقاطع مختلف تحصيلي بوده و با انجام پژوهشهاي علمي در جهت ارتقاء و گسترش مرزهاي دانش فيزيولوژي و طراحي و اجراي برنامه‌هاي ممتاز ديگر در راه پيشرفت و بهبود کيفيت اين رسالت گام بردارد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهار کرد: توجه به ارزش‌ها و کرامات انساني و التزام اجتماعي جزئي از وظايف شغلي متخصصين فيزيولوژي است و دانش‌آموختگان اين رشته نقش آموزشي و پژوهشي و ارتباط با ساير رشته‌ها را دارند.

وي با بيان اين مطلب که از مهمترين اهداف اين رشته تربيت دانشجوياني است که بتوانند يا توليد دانش نقشي در افزايش سهم ملي داشته باشند، گفت: تربيت فارغ‌التحصيلان متخصص که قابليت و توانمندي طراحي و اجراي پژوهشهاي به روز رشته که قدرت تحليل و ارزشيابي يافته‌هاي پژوهشي با دانش روز را داشته باشند از ديگر اهداف اين رشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما