شناسهٔ خبر: 28812289 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

خضریان در مناظره دانشگاه تهران:

ایران با وجود آمریکا، اسرائیل و عربستان نمی‌تواند از لیست سیاه FATF خارج شود

کارشناس مسائل سیاسی در مناظره بررسی ابعاد سیاسی و اقتصادی FATF گفت: ایران با وجود آمریکا اسرائیل و عربستان نمی‌تواند در خروج از لیست سیاه FATF اجماع ایجاد کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خضریان، کارشناس مسائل سیاسی در مناظره بررسی ابعاد سیاسی و اقتصادی FATF که با حضور مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، مجید شاکری کارشناس مدیریت مالی و صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: جریانی در فضای سیاسی ایران علاقه‌مند است که برخی کم کارآمدی‌ها و ناکارآمدی‌های خود را در داخل به یک نهاد و ارگان بین المللی متصل کند از این رو فکر می‌کند که این گونه می‌تواند مشکلات را حل کند.

وی افزود: از سال ۸۹ نهاد مشورتی FATF در دنیا شکل گرفته و کم کم کشور‌هایی عضو آن شدند با این وجود سوال این است که آیا مثلا در آمریکا و انگلستان تا پیش از سال ۸۹ در مورد مبارزه با پولشویی سیستم داخلی این کشور‌ها فعالیت نداشته است؟ یعنی تمام پیشرفت‌هایی که این کشور‌ها درحوزه مبارزه با پولشویی داشته اند از سال ۸۹ به بعد حاصل شده و یا نه پس از این سال هم آن‌ها ساختار داخلی خود را درست کرده بودند.

خضریان اظهار کرد: ما در داخل کشور نهادی به نام FIU داریم که کارکرد آن مبارزه با پولشویی است و آقایان می‌گویند ما در داخل مشکل پولشویی داریم. اگر مشکل پولشویی داریم خب FIU هم داریم تا این مشکل را برطرف کنیم پس چرا مبارزه با پولشویی را به یک نهاد بین المللی متصل می‌کنیم. با این وجود اگر شما بلد نیستید و فکر می‌کنید این کار غیرممکن است پس چرا مسئولیت اجرایی کشور را به عهده گرفته اید در هر حال ما باید ابتدا ساختار‌ها را در داخل درست کنیم یعنی با FIU مبارزه با پولشویی را محقق سازیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه بهتر است آقایان برخی از اقوام و برادران را خط قرمز نکنند و اجازه دهند با همه در دستگاه قضایی برخورد شود و دستگاه قضائی هم خط قرمز‌های شما را رعایت نکند و برخورد مناسب صورت گیرد، تصریح کرد: این‌ها ارتباطی با نهاد مشورتی بین المللی FATF ندارد.

وی افزود: این رفتار آقایان یک باور پشت صحنه دارد ببینید آقای زیباکلام در حوزه مسائل داخلی و سیاسی ایران یک باور سیاسی دارند و این باور فقط در مورد جمهوری اسلامی نیست مثلا او در مورد کودتای ۲۸ مرداد هم در مقاله‌ای نوشته است که آنجا هم مصدق مقصر بود که در مقابل آمریکا کوتاه نیامد و آن‌ها راهی جز کودتا نداشتند. این اظهارات زیباکلام در حالی است که مصدق یک آدم لیبرال بوده و تنها دولت مردمی است که بعد از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی روی کار آمده اگرچه مصدق نیم نگاهی هم به آمریکا داشته است، اما زیباکلام در مناقشه ۲۸ مرداد هم مصدق را مقصر می‌داند، چون یک باور پیش ذهنی دارد و آن هم اینکه باید در مسائل خود در مواجهه با آمریکا و غرب کوتاه بیاییم.

خضریان تصریح کرد: آقای زیباکلام می‌گوید من وارد متن نمی‌شوم با این وجود یک دو قطبی دایی جان ناپلئونی درست می‌کنند و می‌گویند یک جریان به دنبال این است که ایدئولوژی خود را در مبارزه با آمریکا پیش ببرد، چون هویت او در این مبارزه است به همین دلیل نمی‌توانیم با آمریکا ببندیم. سوال این است که آیا مصدق در این دوگانه است؟ آیا مصدق به دنبال برقراری نظام ولایت فقیه و برافراشتن پرچم لااله الاالله در کاخ سفید بوده که زیباکلام در مورد ۲۸ مرداد آن نظر را ارائه می‌کند؟ قطعا این گونه نبوده است، چون مصدق اعلام کرده بود من می‌خواهم ایران را به یک الگوی آمریکایی تبدیل کنم.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که اگر هر کشوری بخواهد منافع ملی خود را رعایت کند آمریکا آنجا حتی دولت مردمی را نیز ساقط می‌کند همان گونه که در کودتای ۲۸ مرداد این اتفاق افتاد و یک رژیم دیکتاتور حاکم شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این نهاد‌های بین المللی هستند که تعریف تروریسم را تعیین می‌کنند و هیچ الزام ایدئولوژیک و قانون داخلی هم نمی‌تواند مانع تغییر این تعریف شود خطاب به پازوکی استاد دانشگاه علامه تصریح کرد: مگر ما می‌خواهیم به تروریسم کمک کنیم. واقعیت این است که این نهاد‌های بین المللی هستند که تعیین می‌کنند آیا داعش و القاعده تروریست هستند یا نه آن‌ها تبصره گذاشتند که هیچ الزام ایدئولوژیک و قانون داخلی نمی‌تواند مانع تغییر تعریف آن‌ها از تروریسم شود مثلا همین الان سازمان صنایع دفاع ایران از نظر سازمان ملل تحریم است.

خضریان با بیان اینکه دو جریان رادیکال چه در بین موافقین و چه در بین مخالفین وجود دارد که بحث پیوستن به سی اف تی را هجو می‌کنند، تصریح کرد: آقای پازوکی می‌گویند باید نگاه‌های عقب مانده را کنار بزنیم چه کسی گفته کسی عقب مانده است بنده می‌گویم باید در خصوص سی اف تی فنی حرف بزنیم.

وی با بیان اینکه آیا مصدق نیز حزب اللهی و عقب مانده بوده تصریح کرد: ما باید قدرت چانه زنی تیم دیپلماسی کشورمان را در مذاکرات بالا ببریم و این حداقل فهم سیاسی است اگرچه با توجه به نظر آقای زیباکلام در مورد جزایر سه گانه تنب کوچک تنب بزرگ و ابوموسی باید ارتفاعات غرب و جنوب شرق را هم بدهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تنها دو طرح فوریتی شامل طرح سه فوریتی عزل بنی صدر و طرح سه فوریتی تعلیق غنی سازی در مجلس تصویب شده تصریح کرد: روحانی در خاطرات خود آورده که من به جک استراو گفتم ایران غنی سازی اورانیوم را می‌پذیرد، ولی جالب اینجاست که جک استراو در پاسخ به او می‌گوید این قانون مجلس شماست و باید آن را اجرایی کنید.

خضریان با بیان اینکه ما اکنون درحال مذاکره هستیم تا در مورد برخی از اکشن پلن‌های FATF شرایط بهتری برای کشورمان رقم بخورد، تصریح کرد: آمریکا از برجام رفت با این وجود سوال این است که آقایان مغز مردم را چه فرض می‌کنند.

وی با بیان اینکه با افرادی مانند زیباکلام راحت‌تر می‌توان گفتگو کرد، چون مبنای فکری دارد، اما آقای پازوکی یکبار می‌گویند اسرائیل با دنیا لابی می‌کند و بعد می‌گوید ما در دنیا باید با پذیرفتن قوانین بین المللی کار را پیش ببریم، تصریح کرد: ایران با وجود آمریکا اسرائیل و عربستان نمی‌تواند در خروج از لیست سیاه FATF اجماع ایجاد کند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: آقای پازوکی می‌گویند که ایران در دولت قبل ربع قرن به عقب رفته است و این در حالی است که در مناظره قبل خود گفته بود که ایران ۳۰ سال عقبگرد داشته است سوال بنده این است که شاخص آقای پازوکی برای این عقبگرد چیست؟ معتقدم با این گونه اظهارات او بیش از حد رمان‌های تخیلی می‌خواند.

خضریان با بیان اینکه چرا ما با کشور‌هایی مانند چین و روسیه و هند که بیشترین تعاملات اقتصادی با آن‌ها را داریم سفیر نداریم، اظهار کرد: آیا این مسئله نیز به FATF مربوط است؟

وی با بیان اینکه نهاد FATF ما را دو سال از لیست سیاه تعلیق کرد، چون می‌خواهند ما بند‌هایی را که گل کارشان است بپذیریم، اظهار کرد: خودشان می‌گویند ما تضمینی نمی‌دهیم بعد آقای پازوکی می‌گوید اگر با دنیا ارتباط داشته باشیم گل و بلبل می‌شود. در هر حال آقای شاکری هم که در دولت هستند گفتند باید در رابطه با FATF بحث کارشناسی باشد و آن را آبی و قرمز نکنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آقایان به دنبال وادادگی در دنیا هستند گفت: تعامل یعنی اینکه طرف مقابل نیز حقوق ما را رعایت کند.

وی با اشاره به افزایش نقدینگی در این دولت تصریح کرد: آیا دو و نیم برابر شدن نقدینگی کشور نیز به دولت قبل مربوط است معتقدم این ادبیات آقای پازوکی که دولت قبل کشور را ربع قرن به عقب بازگردانده ادبیات دانشگاهی نیست. در هر حال معتقدم دولت فعلی تمام بدی‌های دولت قبل را دارد، ولی خوبی‌های آن را ندارد.

خضریان با بیان اینکه دولت با بالا پایین کردن قیمت ارز بدهی خود را صفر کرد، اظهار کرد: به خاطر همین بالا و پایین رفتن قیمت ارز عده‌ای زیر پای دولت له می‌شوند و نسل کشی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به بخش دیگری از اظهارات پازوکی مبنی بر اینکه نهادی مانند شورای نگهبان چرا باید بودجه بالایی دریافت کند، تصریح کرد: حرف بنده این است چرا از این مجموعه‌ها سوال نمی‌شود که بودجه را چگونه هزینه می‌کنند تا برای سال بعد آن میزان بودجه به آن‌ها اختصاص نیابد در هر حال این بودجه‌ها را سازمان برنامه و بودجه اختصاص می‌دهد پس آن‌ها باید سوال بپرسند.

این کارشناس مسائل سیاسی با طرح این سوال که چرا مثلا آذربایجان باید در مورد شفافیت از ما سوال بپرسد در حالی که در کشورمان FIU داریم اظهار کرد: چهار بند توصیه‌های FATF ما را در بحث حقوق بین الملل دچار مشکل می‌کند و اگر بخواهیم از آن‌ها جدا شویم ما را متهم به تروریسم می‌کنند و می‌گویند که با تروریسم موافق هستید، چون ما از ابتدا این را می‌دانستیم که به عضویت آن درآمده ایم.

نظر شما