شناسهٔ خبر: 28798217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تلاش مذبوحانه عربستان برای خروج از بحران خاشقجی

20 روز پس از شروع ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد و سرشناس سعودی، مقامات رسمی عربستان برای نجات از این مخمصه به تکاپو افتاده‌اند. در یک اقدام، ملک سلمان پادشاه عربستان به صورت مستقیم با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. از سوی دیگر خالد حمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان برای بررسی پرونده جمال خاشقجی، وارد ترکیه شد و با مقامات این کشور درباره بررسی پرونده خاشقجی دیدار کرد. 20 روز پیش خاشقجی به منظور گرفتن مدارک مورد نیاز برای ازدواج دومش به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول رفت و از آن زمان اثری از او نیست. رسانه‌های ترکیه به نقل از مقامات این کشور اخباری از شکنجه و قتل او به دست افسران امنیتی سعودی در داخل ساختمان کنسولگری و مثله کردن جسد او مطرح می‌کنند، در حالی که مقامات ریاض این اتهامات را تکذیب می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد، ملک سلمان از اردوغان به دلیل استقبالش از پیشنهاد سعودی مبنی بر تشکیل کارگروهی مشترک برای بررسی زوایای پرونده ناپدید شدن خاشقجی تشکر کرده است. ملک سلمان همچنین بر تمایل و اصرار عربستان به حفظ روابط برادرانه با کشور ترکیه تاکید کرد و گفت: هیچکسی نمیتواند استواری و صلابت این روابط را خدشهدار کند.

این تماس تلفنی نخستین واکنش رسمی از سوی مقامات بلند پایه عربستان در ارتباط با قتل جمال خاشقجی ارزیابی میشود. ظاهرا در پی این تماس تلفنی مقامات سعودی حاضر شدهاند ترکیه اقدام به تفتیش کنسولگری ریاض در استانبول کند . دولت عربستان همچنین زیر فشار زایدالوصف طرفهای غربی است. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا تهدید کرده در صورت اثبات دست داشتن عربستان در قتل این روزنامهنگار تحریمها و مجازاتهایی سخت علیه ریاض اعمال میکند. وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیهای مشترک از مقامات عربستان و ترکیه خواستند تحقیقات قابل اعتمادی را در این پرونده انجام دهند. در واکنش به این تهدیدها ترکی الدخیل مدیر شبکه العربیه، طی یادداشتی به صورت تلویحی گفته بود اگر عربستان تحریم شود بهای نفت به بیش از 200دلار خواهد رسید. با این حال روز گذشته فیصل بن فرحان، مشاور ارشد سفیر سعودی در ایالات متحده گفت این یادداشت تهدیدآمیز، موضع حکومت سعودی نیست. این در حالی است که در آمریکا فشار افکار عمومی بر دولت دونالد ترامپ برای تحریم یا قطع همکاری با دولت عربستان روز بهروز بیشتر میشود.

برنی سندرز سناتور دموکرات در اظهارنظری پیشنهاد کرد به دلیل قتل خاشقجی دولت ترامپ از همکاری با عربستان در جنگ یمن امتناع کند. نشریه نیویورکتایمز نیز در گزارشی ضمن بیان این مطلب که موضع دولت آمریکا در این باره ضعیف بوده نوشت کاخ سفید باید از عربستان سعودی بخواهد به دنبال انتخاب ولیعهد جدیدی به جای محمدبنسلمان باشد .

نظر شما