شناسهٔ خبر: 28782959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

نشست خبری اولین کنگره ملی خانواده

اکبری: بیش از 800 سازمان مردم نهاد مرتبط مستقیم با خانواده ها وجود دارد که نقش آفرینی می کنند/ به دنبال هم افزایی و ارتباط بیشتر سمن های فعال در حوزه خانواده هستیم

نشست خبری اولین کنگره ملی خانواده عصر امروز دوشنبه در محل وزارت کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -
1397/7/24 سه شنبه نشست خبری اولین کنگره ملی خانواده
اکبری: بیش از 800 سازمان مردم نهاد مرتبط مستقیم با خانواده ها وجود دارد که نقش آفرینی می کنند/ به دنبال هم افزایی و ارتباط بیشتر سمن های فعال در حوزه خانواده هستیم
نشست خبری اولین کنگره ملی خانواده عصر امروز دوشنبه در محل وزارت کشور برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ کمال اکبری معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در ابتدای این نشست به تشریح اهمیت خانواده و نقش آن پرداخت و گفت: خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است. آنچه برای ما به عنوان جامعه اسلامی مدنظر است باید خانواده های محکم، استوار و پیشرو داشته باشیم. 
وی افزود: امروزه در تمام جهان پیشرفت کشورها از رهگذر خانواده ها و پرورش یافتگان دامن خانواده ها می گذرد و خانواده ها مهمترین رکن جامعه در تولید و تربیت نسل پیشرو و کاری هستند.  
اکبری ادامه داد: در نگاه دینی نیز به خانواده توجه بسیار ویژه ای شده است، ازدواج مهمترین و بهترین عمل است و به فرمایش پیامبر هیچ بنایی در اسلام دوست داشتنی تر و عزیزتر از ازدواج نیست.
وی با بیان اینکه این کنگره هم بنا بر نیاز جامعه تدارک داده شد و مهمترین کار مدنظر ما، فعال سازی نهادهای مردمی و تشکل های عمومی کشور در موضوعات مختلف و مورد نیاز و هماهنگ کردن مداخلات صحیح، دقیق و سازمان یافته سازمانهای مردم نهاد و موسسات در امور اجتماعی کشور هستیم.
معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی خاطرنشان کرد: امور اجتماعی کشور به دلیل نیازهای زیادی که وجود دارد، بایستی از سوی خود مردم مورد توجه قرار گیرد و مردم در اداره آن مداخله و کمک کنند. این امر هم در راستای کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی و هم در افزایش امید و نشاط اجتماعی و در نهایت سامان دادن به مباحث مهم اجتماعی کشور است. 
وی ادامه داد: امروزه شاهد سازمان های مردم نهاد قوی ای هستیم که کارهای بزرگ کشور در حوزه اجتماعی را به دوش می کشند.
اکبری تصریح کرد: این کنگره در حوزه خانواده نیز برای هم افزایی و کنار هم قرار گرفتن سازمان های مردم نهادی است که پای کار آمده اند. بنیاد ملی خانواده به عنوان یکی از این سازمان ها پیشقدم شده است و کار را برعهده گرفته است که ان شاءا... با همکاری همه سمن ها این کار ادامه پیدا کند. 
وی اضافه کرد: این همایش به طور جدی از اولین کارهای مهم و بزرگ در سطح کشور است که سازمان های مردم نهاد حوزه خانواده نیز حضور دارند و در کنار هم قرار می گیرند تا با هم افزایی و به اشتراک گذاری تجارب خود، خدمات رسانی به مردم را توسعه دهند و بتوانند بیش از پیش در امور اجتماعی حوزه های مختلف مداخله کنند. مباحث حوزه تشکیل زندگی، پایش و تحکیم خانواده، مشاوره و توانمندسازی خانواده ها و به طور کلی کمک به آنچه که نیاز  سازمان های مردم نهاد است، در زمره برنامه های این کنگره قرار دارد.
اکبری تاکید کرد: خانواده ها به موضوعات متعدد و مختلفی نیاز دارند که به همین دلیل سازمان های مردم نهاد متعددی تشکیل شده و ما می توانیم از آنها بهره بگیریم. بطور مستقیم بیش از 800 سازمان مردم نهاد مرتبط با خانواده ها وجود دارند که نقش آفرینی می کنند البته بقیه سازمانهای مردم نهاد هم به صورت غیرمستقیم با زندگی و خانواده ارتباط دارند اما این گروه به طور خاص با خانواده، ازدواج، مشاوره به زوجین، کمک به مایحتاج تشکیل خانواده، در ارتباط هستند و این کنگره به دنبال این است که بتواند به عنوان سازماندهی کننده و کمک رسان به افزایش خدمات این سازمان ها در سطح کشور عمل کند
معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی ابراز امیدواری کرد: اصحاب رسانه در این مسیر نقش مهم خود را ایفا کنند چراکه ما برای اینکه بخواهیم جامعه ای پویا با نشاط و روبه جلو داشته باشیم باید خانواده های سالم و پویا داشته باشیم که این کار با کمک اصحاب رسانه شدنی است. امیدوارم در این کنگره نقش رسانه ها پررنگ باشد که این کار بسیار خوب ملی مورد توجه همه جامعه قرار گیرد. 
 اکبری در ادامه خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی وزارت کشور بر این است که از همه مسائل امور اجتماعی حمایت کند و نگاه ویژه ای به سازمان های مردم نهاد و  مداخله گری آنها در حوزه اجتماعی مورد حمایت خصوصا از جهت معنوی و ایجاد بسترهای لازم برای انجام این کارها و رفع موانع آنها دارد. از سوی دیگر مهمترین حمایت از سازمان های مردم نهاد این است که کاری کنیم که بتوانند وظیفه خود را انجام دهند البته با انعقاد قراردادهایی با دستگاههای ذیل وزارت کشور از جمله استانداری ها به صورت مستقیم و بقیه نهادهای مرتبط با سازمان امور اجتماعی توصیه کردیم که همه کارهای خود را از طریق سازمانهای مردم نهاد انجام دهند و در سال گذشته هم این کار دنبال شد. 
وی افزود: بخش قابل توجهی از سازمانهای مردم نهاد در بخش ملی فعالیت می کنند لذا از استانها تا شهرستان ها تا برخی روستاها فعالیت می کنند و برخی از آنها در روستا دفتر دارند. همچنین سازمانهای مردم نهاد استانی نیز می توانند در روستا و بخش های مختلف کار کنند اما به طور مشخص سازمان مردم نهادی که حیطه وظیفه آن فقط روستا باشد، نداریم اما در برنامه های آتی ما، تاسیس سازمان های مردم نهاد محلی قرار دارد.  
در ادامه این نشست حجت الاسلام رویت مدیرعامل بنیاد ملی خانواده، مسئول دبیرخانه کارگروه تخصصی سازمان های مردم نهاد خانواده محور شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول برگزاری کنگره ملی خانواده در خصوص اهداف و ضرورت برگزاری این کنگره گفت: در 40 سال گذشته بزرگترین مسائل و بحران های کشور حل نشده مگر اینکه پای مردم وسط بوده است و در حوزه های مختلف دست مردم به درستی در دست حاکمیت قرار گرفته شاهد حل مسائل و مشکلات بودیم.
وی افزود: الان که وضعیت خانواده در شرایط مطلوبی نیست هرچند که قابل مقایسه با فضای بیرونی نیست اما با توجه به شأن خود و جامعه‌مان در برخی از حوزه ها دچار آسیبهای جدی هستیم. لذا اگر بخواهیم این مسائل به شکل اساسی حل شود چاره ای جزء این نداریم که مردم وارد عمل شوند. در این حوزه سابقه های بسیار خوبی داریم هرکجا که اتفاق خوبی در حوزه تحکیم خانواده، ازدواج و جلوگیری از طلاق رخ داده، یک سر قصه مردم و سازمان های مردم نهاد بودند.
رویت خاطرنشان کرد: مجموعه وزارت کشور در این حوزه با محوریت آسیب های اجتماعی به درستی مسیری را انتخاب کرده است که حضور و پررنگ کردن مجموعه های مردم نهاد را مورد توجه دارد.
وی افزود: با توجه به تخصصی که سازمان های مردم نهاد در حوزه خانواده داشتند، وظیفه خود را فعالیت در این حوزه می دانیم و دستگاههای دیگر از جمله قوه قضاییه و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی که ماموریتهای جدی در این حوزه داشتند پای کار آمدند و دست به دست هم اولین کنگره خانواده که متشکل از مردمی ها و مجموعه های مردم نهاد این حوزه است براساس آموزش، گفتمان سازی و فعالان حوزه خانواده شکل گرفت.
رویت ادامه داد: شاید بیش از 700 مجموعه مردمی از سراسر کشور در تهران گردهم می آیند که طی دو روز از مجموعه برنامه هایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، بهره خواهند برد.
مسئول برگزاری کنگره ملی خانواده هدف اصلی برگزاری این کنگره را شناسایی ظرفیت مجموعه مردمی و عده و عُده آنها اعلام کرد و گفت: دبیرخانه کنگره از چند ماه پیش به شناسایی سازمان های مردم نهاد فعال حوزه خانواده در سراسر کشور پرداخت که عمده آنها در وزارت کشور به ثبت رسیده اند و با آنها ارتباط گرفته شد و محورها و زمینه های فعالیت آنها، کمیت و کیفیت فعالیت آنها در ارتباط اولیه شناسایی شد.
وی ادامه داد: یکی از بخش های این کنگره مربوط به معرفی این سمن ها است و دستگاههای مرتبط و صاحب ماموریت در این حوزه در جریان قرار می گیرند و مشخصات و ظرفیت این سازمان ها در اختیار این دستگاهها قرار خواهد گرفت. بهترین، فعال ترین و باسابقه ترین سمن ها در این حوزه در نمایشگاه جنبی این کنگره معرفی و به نمایش گذاشته خواهند شد و در نهایت شاهد هم افزایی ای خواهیم بود که هم دستگاههای حاکمیتی از ظرفیت سمن ها بیشتر استفاده کنند و هم سمن ها از ظرفیتها و امکانات قابل استفاده دستگاهها بهره ببرند و ارتباط برقرار شود و خصوصا انتقال تجربه میان سمنها ایجاد می شود. 
مسئول دبیرخانه کارگروه تخصصی سازمان های مردم نهاد خانواده محور شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این رویداد دو روزه آغازی است برای اینکه دبیرخانه دائمی برای این کار داشته باشیم و بسیار پررنگ تر از قبل فعال شویم، مجموعه ها و برنامه های مختلف را در قالبهای مختلف هنری، رسانه ای و ... شناسایی کنیم و ارتباط گیری شود. سالیانه این رویداد را داشته باشیم و شاهد این باشیم که تولیدات و دستاوردهای این دبیرخانه در اختیار جامعه قرار گیرد و نقش مردم را در این حوزه نیز ببینیم. 
همچنین حسینی دبیر علمی کنگره ملی خانواده در ادامه درباره محتوای این کنگره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بنیاد ملی خانواده و بسیاری از نهادهای دیگر از جمله وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان سالهاست که درخصوص بحث خانواده به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه که دارد، کار می کنند. در یک سال و نیم گذشته پژوهش های متعددی در زمینه خانواده صورت گرفت، موضوعات این مجموعه احصا شد و به نوعی مسئله شناسی شد که ببینیم که بحث خانواده با چه مسائل و به دنبال آن با چه مشکلاتی روبرو هستند و سپس آسیب شناسی کنیم. قرار است که در این کنگره بخشی از این آسیب شناسی که قابل ارائه است، اعلام شود تا افراد شرکت کننده و رسانه ها نیز از آن استفاده کنند. وی ادامه داد: این کنگره فرصتی را فراهم می کند که اطلاعاتی که در یک سال و نیم گذشته جمع آوری شده  در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد. همچنین پرسشنامه هایی تهیه شده که توسط اعضای شرکت کننده در کنگره برای تحقیقات آتی پر خواهد شد که بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود؛ چراکه این گام ابتدایی است و با فعال شدن دبیرخانه دائمی، هرسال به یک موضوع ویژه و مهم خواهیم پرداخت.این روند ادامه دار خواهد بود تا بتواند گام موثری برای حل آسیبهای اجتماعی باشد. به این ترتیب از عرصه تئوری و نظر کم کم خارج شده و به سمت میدان عمل ورود می کنیم تا بتوانیم باری از دوش کشور برداریم.
وی تصریح کرد: فهرست ها و لیستهای مختلفی از سازمانهای مختلف دریافت کردیم و با کمک ایسپا توانستیم حدود 10 هزار سازمان مردم نهاد فعال در حوزه خانواده را شناسایی کنیم و سطح و دامنه فعالیت آنها نیز مشخص شد. از بین همه اینها در حدود 700 نفر دعوت شدند که در همایش شرکت کنند. به دلیل اینکه افراد مختلف با سطح دغدغه ها و توانمندی ها و فعالیتهای مختلف حضور دارند، پنل ها هم متفاوت و با رویکردهای مختلف متناسب با شرکت کنندگان طراحی شده است.
حسینی اشاره کرد: حدود 10 پنل داریم و پنل ها با سه گروه هدف چیده شده است که شامل اساتید و پژوهشگران عرصه خانواده، مسئولان این زمینه یا کسانی که قبلا در این راستا مسئولیتی داشتند و همچنین افرادی که به عنوان تسهیل گر و مداخله کننده یا افرادی که تجربه ورود به مسائل خانواده داشتند، می شود.  برای هرکدام از افراد شرکت کننده حق انتخاب شرکت در پنل های مختلف را گذاشته ایم که تقریبا همزمان در همه ساعتها سه پنل به صورت موازی برگزار می شود و افراد براساس زمینه های فعالیت و دغدغه های خود در این پنلها شرکت می کنند.
دبیر علمی کنگره ملی خانواده درخصوص موضوعات پنل ها گفت: آسیب های اجتماعی خانواده از سراسر کشور احصا شد و به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم به همه آنها در بازه زمانی محدود و اجرایی کنگره بپردازیم لذا در اولین کنگره قرار شد تا به صورت کلی و با دید از بالا به این موضوع بپردازیم و به کلیت آسیبهای اجتماعی توجه می شود و از سمت دیگر مهمترین آسیبهای خانواده چون طلاق، تاخیر در ازدواج و موانع تشکیل خانواده و تحول ساختار و ابعاد خانواده، فرزندآوری و همچنین بحث اقتصاد خانواده و مسائل اجتماعی به صورت کلی در این کنگره مورد توجه قرار می گیرد.    
گفتنی است این همایش روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 25-26 مهر ماه از ساعت 9 تا 18 عصر در تالار آینه مجتمع آدینه واقع در اتوبان اشرفی اصفهانی برگزار خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ کمال اکبری معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در ابتدای این نشست به تشریح اهمیت خانواده و نقش آن پرداخت و گفت: خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است. آنچه برای ما به عنوان جامعه اسلامی مدنظر است باید خانواده های محکم، استوار و پیشرو داشته باشیم. 
وی افزود: امروزه در تمام جهان پیشرفت کشورها از رهگذر خانواده ها و پرورش یافتگان دامن خانواده ها می گذرد و خانواده ها مهمترین رکن جامعه در تولید و تربیت نسل پیشرو و کاری هستند.  
اکبری ادامه داد: در نگاه دینی نیز به خانواده توجه بسیار ویژه ای شده است، ازدواج مهمترین و بهترین عمل است و به فرمایش پیامبر هیچ بنایی در اسلام دوست داشتنی تر و عزیزتر از ازدواج نیست.
وی با بیان اینکه این کنگره هم بنا بر نیاز جامعه تدارک داده شد و مهمترین کار مدنظر ما، فعال سازی نهادهای مردمی و تشکل های عمومی کشور در موضوعات مختلف و مورد نیاز و هماهنگ کردن مداخلات صحیح، دقیق و سازمان یافته سازمانهای مردم نهاد و موسسات در امور اجتماعی کشور هستیم.
معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی خاطرنشان کرد: امور اجتماعی کشور به دلیل نیازهای زیادی که وجود دارد، بایستی از سوی خود مردم مورد توجه قرار گیرد و مردم در اداره آن مداخله و کمک کنند. این امر هم در راستای کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی و هم در افزایش امید و نشاط اجتماعی و در نهایت سامان دادن به مباحث مهم اجتماعی کشور است. 
وی ادامه داد: امروزه شاهد سازمان های مردم نهاد قوی ای هستیم که کارهای بزرگ کشور در حوزه اجتماعی را به دوش می کشند.
اکبری تصریح کرد: این کنگره در حوزه خانواده نیز برای هم افزایی و کنار هم قرار گرفتن سازمان های مردم نهادی است که پای کار آمده اند. بنیاد ملی خانواده به عنوان یکی از این سازمان ها پیشقدم شده است و کار را برعهده گرفته است که ان شاءا... با همکاری همه سمن ها این کار ادامه پیدا کند. 
وی اضافه کرد: این همایش به طور جدی از اولین کارهای مهم و بزرگ در سطح کشور است که سازمان های مردم نهاد حوزه خانواده نیز حضور دارند و در کنار هم قرار می گیرند تا با هم افزایی و به اشتراک گذاری تجارب خود، خدمات رسانی به مردم را توسعه دهند و بتوانند بیش از پیش در امور اجتماعی حوزه های مختلف مداخله کنند. مباحث حوزه تشکیل زندگی، پایش و تحکیم خانواده، مشاوره و توانمندسازی خانواده ها و به طور کلی کمک به آنچه که نیاز  سازمان های مردم نهاد است، در زمره برنامه های این کنگره قرار دارد.
اکبری تاکید کرد: خانواده ها به موضوعات متعدد و مختلفی نیاز دارند که به همین دلیل سازمان های مردم نهاد متعددی تشکیل شده و ما می توانیم از آنها بهره بگیریم. بطور مستقیم بیش از 800 سازمان مردم نهاد مرتبط با خانواده ها وجود دارند که نقش آفرینی می کنند البته بقیه سازمانهای مردم نهاد هم به صورت غیرمستقیم با زندگی و خانواده ارتباط دارند اما این گروه به طور خاص با خانواده، ازدواج، مشاوره به زوجین، کمک به مایحتاج تشکیل خانواده، در ارتباط هستند و این کنگره به دنبال این است که بتواند به عنوان سازماندهی کننده و کمک رسان به افزایش خدمات این سازمان ها در سطح کشور عمل کند
معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی ابراز امیدواری کرد: اصحاب رسانه در این مسیر نقش مهم خود را ایفا کنند چراکه ما برای اینکه بخواهیم جامعه ای پویا با نشاط و روبه جلو داشته باشیم باید خانواده های سالم و پویا داشته باشیم که این کار با کمک اصحاب رسانه شدنی است. امیدوارم در این کنگره نقش رسانه ها پررنگ باشد که این کار بسیار خوب ملی مورد توجه همه جامعه قرار گیرد. 
 اکبری در ادامه خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی وزارت کشور بر این است که از همه مسائل امور اجتماعی حمایت کند و نگاه ویژه ای به سازمان های مردم نهاد و  مداخله گری آنها در حوزه اجتماعی مورد حمایت خصوصا از جهت معنوی و ایجاد بسترهای لازم برای انجام این کارها و رفع موانع آنها دارد. از سوی دیگر مهمترین حمایت از سازمان های مردم نهاد این است که کاری کنیم که بتوانند وظیفه خود را انجام دهند البته با انعقاد قراردادهایی با دستگاههای ذیل وزارت کشور از جمله استانداری ها به صورت مستقیم و بقیه نهادهای مرتبط با سازمان امور اجتماعی توصیه کردیم که همه کارهای خود را از طریق سازمانهای مردم نهاد انجام دهند و در سال گذشته هم این کار دنبال شد. 
وی افزود: بخش قابل توجهی از سازمانهای مردم نهاد در بخش ملی فعالیت می کنند لذا از استانها تا شهرستان ها تا برخی روستاها فعالیت می کنند و برخی از آنها در روستا دفتر دارند. همچنین سازمانهای مردم نهاد استانی نیز می توانند در روستا و بخش های مختلف کار کنند اما به طور مشخص سازمان مردم نهادی که حیطه وظیفه آن فقط روستا باشد، نداریم اما در برنامه های آتی ما، تاسیس سازمان های مردم نهاد محلی قرار دارد.  
در ادامه این نشست حجت الاسلام رویت مدیرعامل بنیاد ملی خانواده، مسئول دبیرخانه کارگروه تخصصی سازمان های مردم نهاد خانواده محور شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول برگزاری کنگره ملی خانواده در خصوص اهداف و ضرورت برگزاری این کنگره گفت: در 40 سال گذشته بزرگترین مسائل و بحران های کشور حل نشده مگر اینکه پای مردم وسط بوده است و در حوزه های مختلف دست مردم به درستی در دست حاکمیت قرار گرفته شاهد حل مسائل و مشکلات بودیم.
وی افزود: الان که وضعیت خانواده در شرایط مطلوبی نیست هرچند که قابل مقایسه با فضای بیرونی نیست اما با توجه به شأن خود و جامعه‌مان در برخی از حوزه ها دچار آسیبهای جدی هستیم. لذا اگر بخواهیم این مسائل به شکل اساسی حل شود چاره ای جزء این نداریم که مردم وارد عمل شوند. در این حوزه سابقه های بسیار خوبی داریم هرکجا که اتفاق خوبی در حوزه تحکیم خانواده، ازدواج و جلوگیری از طلاق رخ داده، یک سر قصه مردم و سازمان های مردم نهاد بودند.
رویت خاطرنشان کرد: مجموعه وزارت کشور در این حوزه با محوریت آسیب های اجتماعی به درستی مسیری را انتخاب کرده است که حضور و پررنگ کردن مجموعه های مردم نهاد را مورد توجه دارد.
وی افزود: با توجه به تخصصی که سازمان های مردم نهاد در حوزه خانواده داشتند، وظیفه خود را فعالیت در این حوزه می دانیم و دستگاههای دیگر از جمله قوه قضاییه و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی که ماموریتهای جدی در این حوزه داشتند پای کار آمدند و دست به دست هم اولین کنگره خانواده که متشکل از مردمی ها و مجموعه های مردم نهاد این حوزه است براساس آموزش، گفتمان سازی و فعالان حوزه خانواده شکل گرفت.
رویت ادامه داد: شاید بیش از 700 مجموعه مردمی از سراسر کشور در تهران گردهم می آیند که طی دو روز از مجموعه برنامه هایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، بهره خواهند برد.
مسئول برگزاری کنگره ملی خانواده هدف اصلی برگزاری این کنگره را شناسایی ظرفیت مجموعه مردمی و عده و عُده آنها اعلام کرد و گفت: دبیرخانه کنگره از چند ماه پیش به شناسایی سازمان های مردم نهاد فعال حوزه خانواده در سراسر کشور پرداخت که عمده آنها در وزارت کشور به ثبت رسیده اند و با آنها ارتباط گرفته شد و محورها و زمینه های فعالیت آنها، کمیت و کیفیت فعالیت آنها در ارتباط اولیه شناسایی شد.
وی ادامه داد: یکی از بخش های این کنگره مربوط به معرفی این سمن ها است و دستگاههای مرتبط و صاحب ماموریت در این حوزه در جریان قرار می گیرند و مشخصات و ظرفیت این سازمان ها در اختیار این دستگاهها قرار خواهد گرفت. بهترین، فعال ترین و باسابقه ترین سمن ها در این حوزه در نمایشگاه جنبی این کنگره معرفی و به نمایش گذاشته خواهند شد و در نهایت شاهد هم افزایی ای خواهیم بود که هم دستگاههای حاکمیتی از ظرفیت سمن ها بیشتر استفاده کنند و هم سمن ها از ظرفیتها و امکانات قابل استفاده دستگاهها بهره ببرند و ارتباط برقرار شود و خصوصا انتقال تجربه میان سمنها ایجاد می شود. 
مسئول دبیرخانه کارگروه تخصصی سازمان های مردم نهاد خانواده محور شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این رویداد دو روزه آغازی است برای اینکه دبیرخانه دائمی برای این کار داشته باشیم و بسیار پررنگ تر از قبل فعال شویم، مجموعه ها و برنامه های مختلف را در قالبهای مختلف هنری، رسانه ای و ... شناسایی کنیم و ارتباط گیری شود. سالیانه این رویداد را داشته باشیم و شاهد این باشیم که تولیدات و دستاوردهای این دبیرخانه در اختیار جامعه قرار گیرد و نقش مردم را در این حوزه نیز ببینیم. 
همچنین حسینی دبیر علمی کنگره ملی خانواده در ادامه درباره محتوای این کنگره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بنیاد ملی خانواده و بسیاری از نهادهای دیگر از جمله وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان سالهاست که درخصوص بحث خانواده به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه که دارد، کار می کنند. در یک سال و نیم گذشته پژوهش های متعددی در زمینه خانواده صورت گرفت، موضوعات این مجموعه احصا شد و به نوعی مسئله شناسی شد که ببینیم که بحث خانواده با چه مسائل و به دنبال آن با چه مشکلاتی روبرو هستند و سپس آسیب شناسی کنیم. قرار است که در این کنگره بخشی از این آسیب شناسی که قابل ارائه است، اعلام شود تا افراد شرکت کننده و رسانه ها نیز از آن استفاده کنند. وی ادامه داد: این کنگره فرصتی را فراهم می کند که اطلاعاتی که در یک سال و نیم گذشته جمع آوری شده  در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد. همچنین پرسشنامه هایی تهیه شده که توسط اعضای شرکت کننده در کنگره برای تحقیقات آتی پر خواهد شد که بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود؛ چراکه این گام ابتدایی است و با فعال شدن دبیرخانه دائمی، هرسال به یک موضوع ویژه و مهم خواهیم پرداخت.این روند ادامه دار خواهد بود تا بتواند گام موثری برای حل آسیبهای اجتماعی باشد. به این ترتیب از عرصه تئوری و نظر کم کم خارج شده و به سمت میدان عمل ورود می کنیم تا بتوانیم باری از دوش کشور برداریم.
وی تصریح کرد: فهرست ها و لیستهای مختلفی از سازمانهای مختلف دریافت کردیم و با کمک ایسپا توانستیم حدود 10 هزار سازمان مردم نهاد فعال در حوزه خانواده را شناسایی کنیم و سطح و دامنه فعالیت آنها نیز مشخص شد. از بین همه اینها در حدود 700 نفر دعوت شدند که در همایش شرکت کنند. به دلیل اینکه افراد مختلف با سطح دغدغه ها و توانمندی ها و فعالیتهای مختلف حضور دارند، پنل ها هم متفاوت و با رویکردهای مختلف متناسب با شرکت کنندگان طراحی شده است.
حسینی اشاره کرد: حدود 10 پنل داریم و پنل ها با سه گروه هدف چیده شده است که شامل اساتید و پژوهشگران عرصه خانواده، مسئولان این زمینه یا کسانی که قبلا در این راستا مسئولیتی داشتند و همچنین افرادی که به عنوان تسهیل گر و مداخله کننده یا افرادی که تجربه ورود به مسائل خانواده داشتند، می شود.  برای هرکدام از افراد شرکت کننده حق انتخاب شرکت در پنل های مختلف را گذاشته ایم که تقریبا همزمان در همه ساعتها سه پنل به صورت موازی برگزار می شود و افراد براساس زمینه های فعالیت و دغدغه های خود در این پنلها شرکت می کنند.
دبیر علمی کنگره ملی خانواده درخصوص موضوعات پنل ها گفت: آسیب های اجتماعی خانواده از سراسر کشور احصا شد و به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم به همه آنها در بازه زمانی محدود و اجرایی کنگره بپردازیم لذا در اولین کنگره قرار شد تا به صورت کلی و با دید از بالا به این موضوع بپردازیم و به کلیت آسیبهای اجتماعی توجه می شود و از سمت دیگر مهمترین آسیبهای خانواده چون طلاق، تاخیر در ازدواج و موانع تشکیل خانواده و تحول ساختار و ابعاد خانواده، فرزندآوری و همچنین بحث اقتصاد خانواده و مسائل اجتماعی به صورت کلی در این کنگره مورد توجه قرار می گیرد.    
گفتنی است این همایش روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 25-26 مهر ماه از ساعت 9 تا 18 عصر در تالار آینه مجتمع آدینه واقع در اتوبان اشرفی اصفهانی برگزار خواهد شد.

نظر شما