شناسهٔ خبر: 28507953 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

18درصد پرندگان شکاری با انقراض دست‌وپنجه نرم می‌کنند

صاحب‌خبر -

همزمان با آغاز هفته جهانی حیات‌وحش، کارشناس دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بیش از ۵۰درصد گونه‌های پرندگان شکاری جهان با افت شدید جمعیت مواجه هستند که در مقایسه با جمعیت کلی پرندگان جهان میزان قابل ملاحظه‌ای است. اصغر مبارکی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به گزارش منتشر شده از سوی IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) در سپتامبر سال‌جاری در مورد کاهش چشمگیر جمعیت جهانی پرندگان شکاری گفت: براساس این گزارش، مؤسسه بین‌المللی حیات پرندگان 
(Birds life international) کلیه گروه پرندگان شکاری را ازجمله جغدها، شاهین‌ها، عقاب‌ها، لاشخورها و کرکس‌ها مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده است که ۱۸درصد این گونه‌ها در معرض انقراض هستند.

عوامل افت جمعیت پرندگان

این کارشناس دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل افت شدید جمعیت پرندگان شکاری تصریح کرد: براساس گزارش اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، از بین رفتن زیستگاه‌های جنگلی، تکه‌تکه شدن زیستگاه‌های بزرگ و بکر، گسترش زمین‌های کشاورزی، کشاورزی ناپایدار، برداشت بی‌رویه چوب، خطوط برق فشار قوی و برداشت غیرمجاز پرندگان مهم‌ترین دلایل آسیب به جمعیت گونه‌های پرندگان شکاری است. مبارکی تأکید کرد: ۳۲درصد از مناطق مهم تنوع زیستی جهان تحت عنوان «مناطق کلیدی تنوع زیستی جهان» مربوط به گروه پرندگان شکاری است بنابراین کاهش جمعیت پرندگان شکاری به لحاظ جهانی اهمیت بسیاری دارد. جلوگیری از تخریب زیستگاه، جلوگیری از برداشت و کشتار غیرمجاز پرندگان، آموزش همگانی و عمومی در مورد ضرورت حفاظت از پرندگان شکاری، تغییر و اصلاح قوانین به‌ویژه در بخش‌هایی مثل مدیریت استفاده از سموم که باعث مسمومیت طعمه می‌شود ازجمله راهکارهای حفاظت از این گونه‌های پراهمیت است.

معاهداتی برای حفاظت از پرندگان شکاری

وی گفت: معاهدات بین‌المللی متنوعی در این زمینه وجود دارد که یادداشت‌ تفاهم حفاظت از پرندگان شکاری در آفریقا و اوراسیا، پروژه حفاظت از درنای سیبری، گروه کاری بالابان و کنوانسیون سایتیس ازجمله ابزارهای بین‌المللی حاکم برای حفاظت از پرندگان ازجمله پرندگان شکاری هستند. 

نظر شما