شناسهٔ خبر: 28325687 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

در راستای تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی عملیاتی شد؛

نهایی شدن 20 محور نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور

صاحب‌خبر -



دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی  معاونت علمی خبر داد: 20 محور نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور نهایی شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ امیرحسین صفر قلی  دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی  معاونت علمی؛ با اعلام این خبر، اظهار داشت: تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی از سال 93 با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی آغاز شد و پس از شناسایی حدود 50 محور اصلی فناوری در حوزه‌های مختلف دریایی مقرر شد شناسنامه محورهای فناوری باهدف شناسایی اولویت‌های فناورانه تهیه شود.

صفر قلی گفت: در طول تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی از نظرات متخصصین، خبرگان و فعالین در محورها بهره گرفته شد. حدود ۱۸ سازمان اصلی مرتبط با دریا، ۱۷ دانشگاه و تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی، دانش بنیان و همچنین متخصصین و خبرگان دریایی در فرایند تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی شرکت داشته و از نظرات و پیشنهادات ایشان در جهت تکمیل و بهبود گزارشات و مطالعات استفاده شد.

وی افزود: در نسخه قبل مطالعات 11 محور فناوری تکمیل و نقشه راه آن‌ها نهایی شده بود که خلاصه مطالعات این 11 محور در کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران ارائه شد. نسخه جدید و به‌روز نقشه راه فناوری‌های دریایی در ۲۰ محور فناوری تکمیل و مطالعات آن به‌زودی منتشر خواهد شد.

صفر قلی با تاکید بر اهمیت بررسی وضع موجود فناوری، در کشور بیان کرد: در این کتاب سعی شده است با بررسی وضع موجود فناوری، ترسیم درخت فناوری و ارزیابی توانمندی‌ها، فرصت و چالش‌های موجود در توسعه فناوری‌های مربوطه و درنهایت فناوری‌های اولویت‌دار زمان و نحوه دستیابی به آن‌ها مشخص شود.

بر اساس این گزارش، پوشش‌ها و رنگ‌ها، کامپوزیت‌ها، پیش برنده‌ها، محرکه اصلی، محرکه‌های خاص، ربات‌های زیرسطحی، سیستم‌های بهره‌برداری بستر دریا برای منابع نفت و گاز، سکوهای شناور، اندازه‌گیری موقعیت و وضعیت شناور و سازه‌های دریایی، طراحی و مدل‌سازی شرایط محیطی، تجهیزات اندازه‌گیری شرایط محیط زیستی، تجهیزات آزمایشگاهی دریایی، استانداردهای طراحی سازه‌های دریایی، سیستم نگهداری و تعمیرات سازه‌های دریایی، سیستم نگهداری و تعمیرات تجهیزات دریایی، استخراج ترکیبات طبیعی از منابع دریایی، پرورش آبزیان در محیط‌های محصور دریایی، انرژی‌های حاصل از امواج و انرژی‌های حاصل از جزر و مد محورهای اصلی فناوری است،که نقشه راه آن‌ها تهیه‌شده است.

پایان پیام/32

نظر شما