شناسهٔ خبر: 28313164 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

آدور؛ گروهی که بار نبود شورای صنفی در دانشگاه باهنر کرمان را به دوش می‌کشد/ طراحی سامانه‌ای جدید برای رفع مشکل آموزشی

آدور نام یک نوع خار است که در بیابان‌ می روید و ویژگی اصلی آن رویش در شرایط سخت است. خانواده صنفی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان از همین نام گرفته شده.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معصومه شمسینی؛ خانواده صنفی آدور از آذرماه سال ۹۵ در دانشگاه شهید باهنر کرمان شروع به فعالیت کرد. این خانواده که در ابتدا یک جمع چند نفره کوچک از دانشجویان بود، حال پر مخاطب‌ترین طنز صنفی دانشجویی کشور است.
 
آدور نام یک نوع خار است که بیشتر در بیابان‌ می روید و ویژگی اصلی آن رویش در شرایط سخت است و خانواده صنفی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان از همین نام برگفته شده است؛ هرچند که به خاطر برخی مشکلات از میزان فعالتش کاسته شده است؛ اما خانواده صنفی آدور برای سال تحصیلی جدید برنامه‌های مفصلی را تدارک دید تا بتواند مشکلات دانشجویان را حل کند.
 
این روز‌ها دغدغه اصلی این گروه، رسیدگی به حل مشکلات دانشجویان ورودی جدید است و یکی از فعالیت‌های آن‌ها اطلاع رسانی به این دانشجویان از طریق فضای مجازی و ارتباط با این دانشجویان است. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنرکرمان با اشاره به نقش خانواده صنفی آدور در این دانشگاه معتقد است که فعالیت این خانواده صنفی کمک بسیاری به دانشجویان بویژه ورودی جدیدی‌ها می‌کند؛ چرا که آنها نیاز بیشتری به شناخت بیشتری به فضای دانشگاه دارند.

به گفته دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان این دانشگاه هنوز انجمن صنفی ندارد و بسیاری از مشکلات دانشجویان از سوی خانواده صنفی آدور که زیر نظر بسیج دانشجویی این دانشگاه ارائه می‌شود، رسیدگی و حل مشکلات دانشجویان در خصوص خوابگاه‌های سرویس‌های حمل و نقل، سلف و تغذیه توسط این خانواده صنفی پیگیری می‌شود.
 
«آدور» بار نبود شواری صنفی را در دانشگاه شهید باهنر کرمان به دوش گرفته است/ خانواده صنفی که به دنبال حل مشکلات دانشجویان است

محمدی کیا، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنرکرمان در رابطه با چگونگی تشکیل خانواده صنفی آدرو به خبرنگار ما می‌گوید: این گروه نزدیک به سه سال است که در دانشگاه تشکیل شده است پیگیری و اطلاع رسانی مشکلات دانشجویان از جمله مشکلات صنفی، ایاب و ذهاب، مشکلات خوابگاه و سلف و تغذیه و انتقال آن به مسئولان دانشگاه از جمله فعالیت‌های این گروه است.

اما یکی از مشکلات این روز‌های دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر مشکل سامانه جامعه گلستان است که در بسیاری از دانشگاه‌ها از این سیستم برای ثبت نام استفاده می‌شود. این گروه در صدد حل این مشکل است و به تازگی طرحی را در دست بررسی دارد که سامانه ای را به همت دانشجویان راه اندازی کند تا کلیه امور مربوط به ثبت نام و رزرو از طریق آن انجام شود.

محمدی کیا، ظرفیت علمی دانشجویان این دانشگاه را برای راه اندازی این سامانه کافی می‌داند و می‌گوید: ما در همه رشته‌های فنی و مهندسی دارای پتانسل‌ها و ظرفیتی‌های هستیم و می‌توانیم سیستمی شبیه سامانه گلستان را راه اندازی کنیم همان طور که دانشجویان برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه فردوسی مشهد و شیراز اقدام به انجام آن کرده اند.
 
گنجعلیخانی از اعضای خانواده صنفی آدور نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو می‌گوید: با توجه به اینکه دانشگاه ما به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر در استان شناخته شده، دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته کامپیوتر این ظرفیت را دارند تا سامانه‌ای را طراحی کنند تا مشکلات را برطرف کنند؛ به همین منظور جلسه‌ای با معاون آموزشی دانشگاه داشتیم که با استقبال وی همراه بود.

وی می‌گوید: چندی پیش بود که تیم آدور، در جلسه با معاونت آموزشی دانشگاه، انتقادات وارد به سیستم گلستان را مطرح کرد. مسئولان معاونت آموزشی، با حوصله به بیان علل مشکلات پرداختند و البته وجود بخشی از مشکلات را پذیرفتند. در جلسه مذکور مقرر شد تیم آدور، ایرادات وارد بر سیستم گلستان را با جزئیات گردآوری کرده و آن‌ها را به معاونت آموزشی بدهد تا دانشگاه آن‌ها را برای شرکت پشتیبان این سیستم ارسال کرده و ایرادات را رفع کند.
 
«آدور» بار نبود شواری صنفی را در دانشگاه شهید باهنر کرمان به دوش گرفته است/ خانواده صنفی که به دنبال حل مشکلات دانشجویان است

اعضای خانواده صنفی آدور، معتقد هستند که باید قضیه را کلان‌تر نگاه کرد. شاید بتوان ایرادات سیستم گلستان، مانند وارد نشدن با گوگل کروم را حل، اما سیستم مجازی دانشگاه نیاز به اصلاحات اساسی و یا حتی یک انقلاب در زیرساخت دارد. از بخش انفورماتیک گرفته تا تغذیه و آموزش و کتابخانه و حتی خود سایت دانشگاه. سیستم‌های مجازی و سایت‌های تمام بخش‌های مذکور، حتی از لحاظ خدماتی، در حد بهترین دانشگاه جنوب شرق کشور نیستند.

به گفته اعضای خانواده صنفی آدور، چند سناریو برای آینده این سیستم‌های مجازی بخصوص سیستم گلستان متصور است و آن بهبود و اصلاح نسبی سیستم برنامه‌نویسی جدید است. پیشنهاد مشخص خانواده صنفی آدور، در قدم دوم اصلاح نسبی سیستم گلستان و در قدم سوم به صورت همزمان با قدم دوم، استفاده از دانشجویان خود دانشگاه شهید باهنر برای طراحی یک سیستم جدید و اعتماد به آن‌ها است.

گنجعلیخانی در این رابطه می‌گوید: فراموش نکنیم که قبل از همه این‌ها و در قدم اول دانشگاه نیاز دارد تا به یک سیستم جامع دست پیدا کند. یعنی به مانند دانشگاه‌های بزرگ کشور، دانشجو بتواند در یک سیستم، هم کتاب رزرو کند، هم غذا؛ هم شهریه خوابگاه بدهد و هم انتخاب واحد کند؛ هم دوچرخه کرایه کند و هم بلیط استخرش را تهیه کند. یعنی همه این‌ها در یک سامانه و سیستم. یعنی یک سیستم جامع مخصوص دانشگاه شهید باهنر کرمان طراحی شود. عضو خانواده بزرگ آدورمعتقد است که این قضیه شدنی‌ است و فقط همت مسئولین و مطالبه دانشجویان را می‌طلبد. 
 

نظر شما