شناسهٔ خبر: 28298861 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

وقتی رئیس‌جمهور آمریکا به خدمت بازار کتاب درمی‌‌آید

ترامپ و پیتزا و کتاب

ظاهرا وضعیت محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا همچنان دارد روی نمودار قمر در عقرب بالا و پایین می‌رود. روی همین حساب هم اوضاع بازار کتاب در این کشور مثل حوزه سیاست و سینما، بدجور دارد به سمت آنتی‌ترامپ‌بازی میل می‌کند. این را ما نمی‌گوییم که خودشان می‌گویند. فارس به نقل از ورایتی گزارش داده کتاب‌های ضد ترامپ و انتقادی شدید آتش و خشم نوشته مایکل وولف و وفاداری بالاتر کتاب خاطرات جیمز کامی رئیس پیشین اف‌بی‌آی به ترتیب اولین و سومین کتاب پرفروش طی آن دوره شدند. همچنین کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» نوشته باب وودوارد با یک میلیون و صد هزار نسخه به عنوان پرفروش‌ترین کتاب در فروش اولین هفته در تاریخ صد ساله انتشارات سایمون و شوستر به ثبت رسید. امسال فروش کتاب‌های سیاسی در آمریکا ۲۵ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

حالا جدا از آنتیترامپبازی، آمار فروش نسخههای کتاب را دارید؟! در شرایطی که وضعیت ناشران ما به شرایطی میل کرده است که روی تیراژهای هزار و 2000 و 3000 نسخهای مانور میدهند، آن طرف کره زمین کتابهایی هستند که رکوردهای یک میلیون نسخهای میزنند. الان که این را میگوییم احتمالا شما هم دارید فورا موضع میگیرید کتاب گران است و قیمتها بالاست و نمیشود سمت کتابفروشی رفت و این حرفها. راستش را بخواهید گوش ما هم از این حرفها پر است.

به همین خاطره هم فورا جواب میدهیم همین ما و شمایی که زورمان میآید 20 یا 30 هزار تومان پای کتاب بدهیم، چند برابر این مبلغ را پای پیتزا و فستفود و لوازم تلفن همراه خرج میکنیم و خیالمان هم نیست که گران است اما پای کتاب که وسط میآید از گرانی 30 و 40 هزار تومانی کتاب مینالیم و به در و دیوار میزنیم تا کتابنخوانی خودمان را توجیه کنیم. اینجوری می‌‍شود که همه مقصرند غیر از خودمان!

حالا خیلی هم به خودتان نگیرید. حالا هرچند ممکن است خیلیها کتابنخوان باشند اما میتوانند برای کتابخوانها و کتابنویسها و کتابفروشها مایه برکت شوند. نمونهاش همین جناب ترامپ است که به گفته فارس شاید خیلی کتابخوان نباشد اما به موهبتی برای ناشران تبدیل شده است.

آن طرف ماجرا هم کتابهایی منتشر میشوند که سینه سپر کرده و سنگ جناب دونالد را بر سینه میزنند. مثلا برخی رمانها همچون «دروغگویان، افشاگران و لیبرالها» نوشته جنین پیرو دفاعی آتشین از چهل و پنجمین رئیسجمهور آمریکا دونالد ترامپ کردهاند.

نظر شما