شناسهٔ خبر: 28286883 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

عوارض جراحی های چشم

چشم پزشکی در ایران یکی از بروزترین و بهترین علوم پزشکی است، یکی از بهترین روش‌های درمان بیماری‎های چشمی، عمل‌های جراحی است که برای انواع بیماری‌های مربوط به چشم از جمله آب مروارید، آب سیاه و … استفاده می‌شود. عوارض جراحی چشم جزء کم سابقه‌ترین عوارض مربوط به اعمال جراحی است اما با این حال ممکن است که در میان هر چند هزار نفر یک نفر را مبتلا کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز در این مقاله قصد داریم به بیان برخی از عوارض جراحی چشم بپردازیم. عوارض جراحی چشم: لیزیک به گزارش پزشکان بدون مرز، این عمل جراحی مثل هر عمل جراحی دیگری ممکن است که فرد را دچار عوارضی کند، که البته احتمال بروز عوارض بسیار پایین است و در 99 درصد موارد فرد دچار عارضه نمی شود. این عمل جراحی ممکن است 2 عارضه عمده داشته باشد:
1.عفونت چشم: این عارضه تقریبا در هر یک نفر از چهار هزار نفری که تحت عمل جراحی چشم قرار می گیرند بروز می کند. این عارضه معمولا با تجویز آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کند.
2.قوز قرنیه: عمدتا در افرادی رخ می دهد که برای قوز قرنیه، قرنیه مستعدی دارند و این مورد تشخیص داده نشده است و ممکن است در پی اعمال جراحی این پدیده تشدید شود. سایر عوارض، مثل تاری دید به خصوص در دید نزدیک، درد، دیدن هاله در اطراف چراغ ها، اختلال در دید شب و… معمولا گذراست و برطرف شده و مشکلی را ایجاد نمی کند البته افرادی که تحت پی آر کی قرار می گیرند سه تا چهار روز اول بعد از عمل جراحی ممکن است درد داشته باشند و یا به مدت دو سه هفته دچار تاری دید شوند ولی افرادی که لیزیک یا پنتو لیزیک انجام می دهند، معمولا از روز بعد از عمل جراحی دید خوبی دارند. این در حالی است که لیزیک و پنتو لیزیک بیشتر از پی آر کی استحکام قرنیه را کاهش می دهد. عوارض جراحی چشم: پی آر کی عمل جراحی پی آر کی (PRK) جزء کم عارضه ترین اعمال جراحی چشم به حساب می آید و نتایج آن به اندازه زیادی موفقیت آمیز خواهد بود، اما باز هم مانند هر عمل جراحی چشم دیگری ممکن است عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد. از جمله آن عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد: یکی از عوارض جدی که ممکن است پس از عمل جراحی پی آر کی پیش آید عفونت چشم است. این مورد هر چند نادر است اما در صورت بروز می تواند خطراتی را برای بیمار ایجاد کند. علائم عفونت های پس از پی آر کی، قرمزی چشم، درد و ترشح (بخصوص روزهای پس از جراحی) است. برای درمان این مورد ابتدا باید مشکل را با پزشک در میان گذاشت تا بلافاصله تحت معاینه و درمان قرار بگیرد. رعایت بهداشت پلک ها پیش از جراحی، پیگیری های مرتب پس از جراحی و رعایت دستورات و نکاتی که پزشک مطرح می کند بهترین راه ها برای پیشگیری از این بیماری هستند. خشکی چشم به طور مختصر نیز یکی از مشکلاتی است که ممکن است پس از عمل جراحی برای چشم پیش بیاید. بیمار باید بداند هر سوزش یا قرمزی چشمی نشانه عفونت چشم نیست، حساسیت به نور، تغییرات میزان بینایی و دیدن هاله دور منابع بینایی (که گاها تا 6 ماه بعد از عمل ادامه دارند) هیچکدام عارضه ای جدی و خطر آفرین نیستند. شرح حال بیمار برای پزشک معالج، پیش از عمل بسیار با اهمیت است، زیرا خشکی چشم، ترمیم پس از عمل را کند خواهد کرد. از این رو لازم است بیمار پیش از عمل لیست تمامی داروهایی که مورد استفاده قرار می دهد را (حتی مواردی مثل مسکن ها و قرص معده) به دکتر ارائه کند. همچنین گفتن مواردی مثل مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر هم الزامی است. عوارض جراحی چشم: آب مروارید جراحی آب مروارید هم یکی از جراحی های شایع چشم است که توسط متخصصین انجام می شود این جراحی هم می تواند عوارضی از جمله موارد زیر داشته باشد: خونریزی پشت کره چشم: این مورد خیلی نادر است و زمانی اتفاق می افتد که پزشک برای بی حسی اطراف چشم از تزریق استفاده کند. ادم قرنیه: این مورد چند روزه خوب می شود و ندرتا به درمان های دارویی و تزریق گاز و هوا نیاز دارد. ادم شبکیه: با قطره های چشم و گاها تزریق درمان می شود و کمتر پیش می آید که نیاز به عمل جراحی داشته باشد. افتادگی پلک: ظرف 6 ماه برطرف می گردد. جا به جا شدن لنز: نیاز به تغییر نوع لنز یا جا انداختن آن دارد. کدورت پشت لنز، عفونت داخل چشم و پارگی شبکیه از عوارض دیگری است که ممکن است پس از انجام عمل جراحی آب مروارید پیش بیایند.

نظر شما