شناسهٔ خبر: 28282702 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 تصميمات دولت درباره واردات کالاهاي اساسي

آخرين وضعيت واردات کالاهاي اساسي از سوي رييس کل گمرک ايران تشريح شد.

به گزارش مهر، فرود عسگري در تشريح آخرين آمار واردات کالاهاي اساسي به کشور اعلام کرد: در بخش واردات کالاهاي اساسي وضعيت بهتري نسبت به سال گذشته داريم و همچنين بر اساس تازه ترين آمارها واردات ذرت 26 درصد، دانه هاي روغني 28 درصد، گوشت قرمز 39 درصد و جو 51 درصد افزايش داشته و ديگر کالاهاي اساسي هم وضعيت مشابهي دارند.

رييس کل گمرک گفت: در حال حاضر به طور ميانگين روزانه چهار هزار و 700 کاميون کالا از گمرکات کشور ترخيص مي‌شود و در مواقعي اين رقم به 6000 دستگاه هم مي رسد. عسگري با تاکيد بر نتايج جلسه در حضور معاون اول رييس جمهور بيان داشت: بخشي از مشکلات ترخيص کالاهاي موجود در انبارهاي گمرکي مربوط به تخصيص ارز است و برخي ديگر مشکل تامين ارز را دارند که مقرر شد بانک مرکزي با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت اين مشکلات را رفع کند.

عسگري ادامه داد: در حوزه تعيين اولويت هاي کالايي، ثبت سفارش، عدم معافيت از پرداخت مابه التفاوت ارز براي کالاهاي ساخته شده و نهايي و همچنين عدم تمايل برخي واردکنندگان براي انتقال کالا از انبارهاي گمرکي به انبارهاي داخلي هم مشکلاتي وجود دارد که مجموع اين عوامل موجب شده بخشي از کالاها در انبارهاي گمرکي بماند ‌و مقرر شد پيشنهادات جديدي براي رفع اين مسائل و مشکلات به معاون اول رئيس جمهور ارائه شود.

بانک مرکزي اعلام کرد؛

افزايش سقف برداشت از خودپردازها در ايام اربعين

بانک مرکزي از بانک ها و موسسات اعتباري غيربانکي خواست تمهيدات لازم براي رفاه حال زائران اربعين از جمله تعيين شعب کشيک، نصب خودپرداز و افزايش سقف برداشت نقدي از خودپردازها را بينديشند.

به گزارش مهر، بانک مرکزي از بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي خواست تمهيدات لازم براي رفاه حال زائران اربعين از جمله تعيين شعب کشيک، نصب خودپرداز، افزايش سقف برداشت نقدي از خودپردازها به صورت درون بانکي را بينديشند.

در اين بخشنامه بانک ها و موسسات اعتباري غيربانکي ملزم شدند شعب کشيک مورد نياز در استان‌هاي ايلام، کرمانشاه و خوزستان را به منظور ارايه خدمات به زائران تعيين کنند. به موجب اين بخشنامه، به هنگام برگزاري مراسم اربعين حسيني، بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي مجاز به افزايش سقف برداشت نقدي از دستگاه‌هاي خودپرداز تا مبلغ پنج ميليون ريال از طريق تنظيم منوي برداشت وجه به صورت درون بانکي، هستند. يادآور مي‌شود، افزايش سقف برداشت نقدي از دستگاه‌هاي خودپرداز تا مبلغ پنج ميليون ريال، صرفاً از تاريخ 18 مهر ماه تا تاريخ 20 آبان ماه سال جاري قابل انجام است.

همچنين نظام بانکي کشور بايد تدارک لازم را براي افزايش ميزان نصب، راهبري و نگهداري امکانات پرداخت الکترونيک اعم از خودپرداز، پايانه فروش، کيوسک و نظاير آن در نقاط مرزي چزابه، شلمچه، مهران و خسروي به‌عمل آورد.

جريمه در انتظار نيمي از خودروها

شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت، سازمان ملي استاندارد و مجلس شوراي اسلامي سه ضلع مثلثي هستند که با همکاري يکديگر سختگيري‌ها در صدور برچسب انرژي خودروها را تشديد کردند و در اين راستا اعلام شده است خودروسازها فقط دو سال فرصت دارند که استانداردها را رعايت کنند.

به گزارش ايسنا، مصرف بي رويه بنزين و هدررفت انرژي در کشور سرخط مهم‌ترين اخبار در روزهاي گذشته بوده است موضوعي که به دغدغه مقام معظم رهبري نيز تبديل شده و ايشان هم با انتقاد از مصرف بيش از 100 ميليون ليتر بنزين در روز در کشور، «بد استفاده کردن از ظرفيت‌ها و منابع داخلي» را يکي از مشکلات موجود در بحث مديريت اقتصادي عنوان کردند و به وزارت نفت دستور دادند تا موضوع کاهش مصرف بنزين را پيگيري کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اخير رئيس جمهوري و اعضاي هيات دولت با ايشان که به مناسبت هفته دولت انجام شد، «بد استفاده کردن از ظرفيت‌ها و منابع داخلي» را از مشکلات موجود در بحث مديريت اقتصادي عنوان کردند و با طرح پرسشي مبني بر اين‌که «ايران که جزو بزرگ‌ترين توليدکنندگان نفت جهان است، چرا بايد بنزين وارد کند؟ در حالي که مي‌توان با ساخت پالايشگاه و توليد و حتي صدور فرآورده‌هاي نفتي از نعمت بزرگ ذخائر نفتي، استفاده صحيح کرد»، مصرف بيش از 100 ميليون ليتر بنزين در روز را نمونه ديگري از استفاده بد از ظرفيت‌ها و منابع داخلي خواندند و فرمودند که وزارت نفت و ديگر مسئولان دولتي راه‌هاي کاهش مصرف بنزين را پيگيري کنند.

وزارت نفت که تنها يکي از دستگاه‌هاي مسئول در کاهش مصرف بنزين است قدم‌هاي خود در اين حوزه را محکم‌تر از گذشته برداشت تا با چيدن قطعات دستگاه‌هاي مربوطه در کنار هم پازل بهينه سازي مصرف بنزين را کامل کند. به طور قطع يکي از قطعه‌هاي اين پازل وزارت امارها حاکي از آن است که از 16.1 ميليون خودروي سبک 900 هزار خودرو و از يک ميليون خودروي سنگين 300 هزار خودرو فرسوده هستند. علاوه بر آن اين شرکت‌ها موظف هستند استانداردهاي مربوطه را درمورد مصرف انرژي رعايت کنند.

نيمي از خودروها نمي‌توانند به استاندارد مورد نياز پاسخ دهند

در اين راستا، محسن دلاويز، مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت گفت: بايد براي صنعت خودرو چاره‌اي انديشيده شود، در اين راستا با همکاري سازمان ملي استاندارد بر برچسب انرژي سختگيري‌هاي بيشتري خواهد شد و خودروسازان دو سال فرصت دارند که استانداردها را رعايت کنند.

وي با تاکيد بر اينکه بهينه سازي مصرف بنزين به دغدغه مقام معظم رهبري هم تبديل شده است، اظهار کرد: وزارت نفت به تنهايي نمي‌تواند اين دغدغه را برطرف کند و همه دستگاه‌ها بايد کمک کنند. شرکت‌هاي خودروسازي بايد کيفيت بحث سوخت خود را بهبود دهند.

مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت از ارائه فرصت دو ساله به شرکت‌هاي خودروسازي خبر داد و افزود: شرکت‌هاي خودروسازي دو سال فرصت دارند بحث برچسب انرژي که با همکاري سازمان ملي استاندارد به صورت سختگيرانه پيش مي‌رود را رعايت کنند و به ‌آن‌ها فرصت دو ساله داده شده که ممکن است خودروهاي فعلي بسياري از استانداردها را نداشته باشند. لذا برآورد ما اين است که نيمي از خودروها تا دو سال آينده نمي‌توانند استاندارد مورد نياز را پاسخ دهند که جريمه آن‌ها را قانون مشخص کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما