شناسهٔ خبر: 28229696 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پیشنهاد آخر هفته

قیام خون به روایت سینما

رسانه ملی در روزهای پایانی هر هفته و نیز ایام منتهی به تعطیلات رسمی کشور، فیلم‌های تلویزیونی، سینمایی و انیمیشنی مختلفی را از شبکه‌های گوناگون سیما روانه آنتن می‌کند تا در پر کردن بخشی از اوقات فراغت مخاطبان خود سهم داشته باشد. این هفته که با ایام عزای حسینی و تاسوعا و عاشورای سیدالشهدا(ع) همراه شده است، شبکه‌های سیما با آثار نمایشی مختلفی همسو با موضوع این واقعه مهمان خانه‌ها هستند. در گزارش زیر، تماشای برخی از این آثار را به‌طور ویژه به شما پیشنهاد می‌کنیم:

صاحب‌خبر -

چهارشنبه: «هیهات» ساعت 23 و 30 دقیقه، شبکه 2

داستان این فیلم اپیزودیک، حکایت مادر پیری است که سالها در حسرت زیارت کربلا مانده و حالا گذر ضریح جدیدالتاسیس حرم امام حسین(ع) از محل سکونتش، فرصتی فراهم کرده برای اینکه در انتهای عمر، دست کم ضریح جدید مولایش را زیارت کند. تلاشهای پسر پیرزن برای ایجاد این فرصت ثمر نمیدهد و اقدام غریب و غیرقابل پیشبینی این پسر، داستان اصلی را تشکیل میدهد.

حمید فرخنژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بهاران بنیاحمدی و بابک حمیدیان در فیلم سینمایی هیهات نقشآفرینی کردهاند و هادی مقدمدوست، محمدهادی نائیجی، روحا... حجازی و دانش اقباشاوی کارگردانیاش را بر عهده دارند.

پنجشنبه: «کربلا، جغرافیای یک تاریخ»، ساعت 14 و 30 دقیقه، شبکه 3

آغاز این فیلم با روایتی ساده از بعثت پیامبر شروع میشود و طی چند جمله، تاریخ اسلام تا زمان واقعه کربلا روایت میشود و در ادامه با درخواست مردم کوفه از امام حسین(ع) برای خلافت، داستان ادامه مییابد و مسیر آن طی میشود.

امیر مولوی، محمد اشکانفر و زهرا رئیسی در این فیلم نقشآفرینی کردهاند.

پنجشنبه: «ناسور»
ساعت 18، شبکه امید

این فیلم روایت زندگی عبیدا... بن حر جعفی، یکی از اهالی شهر کوفه است که از حسین بن علی دعوت کرده تا به کوفه بیاید و زمانی که میشنود سپاه به کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج میشود تا با حسین روبهرو نشود؛ اما ناگهان با او مواجه شده و مجبور میشود دست رد به سینه حسین بزند...

جمعه: «یک ماه دوستداشتنی»
ساعت 13 و 30 دقیقه، شبکه شما

محمدباقر به همراه همسرش بیبی بتول در قرعهکشی سفر به کربلای معلی شرکت کرده است. در این قرعهکشی او برنده میشود اما نام همسرش درنمیآید. بهرغم این مساله، محمدباقر به همولایتیهایش اعلام میکند نام هر دوی آنها برای سفر معنوی درآمده است و او در برابر نصایح همسرش مبنی بر پرهیز از دروغ مقاومت کرده و برای پوشش دروغ اول مجبور به گفتن دروغهای دیگر میشود. روز موعود فرا میرسد و او همراه همسرش با بدرقه مردم راهی شهر میشوند. محمدباقر در ابتدا تلاش میکند ترتیب سفر با همسرش را بدهد اما ...

یدا... شادمانی، فاطمه درویشنژاد، علی کهن، علی نفیسی، بهزاد تاجالدین و مسعود فوقانی در فیلم تلویزیونی یک ماه دوست داشتنی به کارگردانی امین شجاعی بازی کردهاند.

جمعه: «روزهای زندگی»
ساعت 19 و 20 دقیقه، شبکه 3

سال 1367، آخرین روزهای جنگ تحمیلی است و در یک بیمارستان صحرایی نزدیک خط مقدم جبهه، دکتر امیرعلی علوی که سرپرستی بیمارستان را به عهده دارد، با تمام تخصص، علاقه و توانش به مداوای مجروحان جنگ مشغول است و همسرش لیلا نیز که پرستار و دستیارش است، با او کار میکند. در این بین اتفاقی باعث تغییر در زندگی مشترک میان این زوج
میشود.

روزهای زندگی را پرویز شیخ طادی کارگردانی کرده و حمید فرخنژاد، هنگامه قاضیانی و کوروش سلیمانی از جمله بازیگران اصلیاش هستند.

جمعه: «ظهر روز دهم»
ساعت 22، شبکه یک

داستان این فیلم سینمایی، در مورد تعزیهخوانی در روز عاشوراست. یکی از تعزیهخوانها که در نقش اشقیاخوان و شمر فعالیت میکرده، در صدد پیدا کردن بازیگر مقابل خود برمیآید؛ کسی که باید اولیاخوان و در اصل امام حسین(ع) باشد. او در شهر به راه میافتد و به دنبال چنین آدمی میگردد. اما هر چه بیشتر در پی چنین شخصی برمیآید، متوجه این مساله تلخ میشود که بیشتر آدمهای جامعه از جنس خود او و در اصل اشقیاخوان هستند. پژمان بازغی، فرهاد مهدوی، امیر آقایی و سیاوش طهمورث در فیلم تلویزیونی ظهرروز دهم به کارگردانی مجتبی راعی هنرنمایی کردهاند.

نظر شما