شناسهٔ خبر: 28228352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شرط بانک مرکزی برای سپرده‌گذاران در موسسات غیرمجاز:

بگویید پولتان را از کجا آورده‌اید؟

دیروز شماری از سپرده‌گذاران برخی مؤسسات غیرمجاز مقابل بانک مرکزی تجمع کرده بودند و خواستار بازپرداخت سپرده‌هایشان بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جامجم، طبق اعلام بانک مرکزی و مقامات قضایی تاکنون 98 درصد سپردهگذاران مؤسسات غیرمجاز ساماندهی شدهاند اما 2 درصد باقیمانده هنوز اعتراض دارند.

2 درصد باقیمانده سپردهگذارانی هستند که سپردههای کلانی داشتند و بانک مرکزی اعلام کرده این افراد باید طبق قانون مبارزه با پولشویی، منشأ سپرده خود را مشخص کنند.

به گفته سپردهگذاران در مؤسسات غیرمجاز بانک مرکزی اقدامی را انجام میدهد که با قانون مغایرت دارد. آنها میگویند بانک مرکزی اعلام کرده از آنجا که سپردههای شما کلان است باید منشأ آن را مشخص کنید تا پولتان بازگردانده شود. برخی از آنها از این موضوع شکایت داشتند و برخی دیگر معتقد بودند این کار باید توسط سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی انجام شود اما برای اینکه پول ما را پرداخت نکنند، اعلام میکنند که باید خودتان بروید و منشأ پولتان را مشخص کنید. یکی از سپردهگذاران در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: پولی در قالب ارث به من رسیده بود و برای افزایش ارزش پول به یکی از مؤسسات مالی مراجعه کردم تا اقدام به سپردهگذاری کنم. زمانی که اعلام شد این مؤسسات در حال ورشکستگی هستند برای خروج پولم اقدام کردم اما خیلی دیر شده بود.

وی افزود: اکنون که بانک مرکزی اعلام کرده باید منشأ پول خود را مشخص کنید، حرفی ندارم اما ظاهرا نمیخواهند کار مردم را راه بیندازند.این سپردهگذار در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان را بدون تحقیق در یک موسسه غیرمجاز سپردهگذاری کردید گفت: بنده از کجا باید میدانستم این موسسه مجوز ندارد. تابلوی بالای سر این موسسه و همچنین تبلیغات گسترده و تسهیلاتی که ارائه میداد گویای این بود که یکنهاد پولی آن را حمایت میکند اما اکنون که متضرر شدیم هیچکسی پاسخگو نیست و نمیدانیم چه کاری باید انجام دهیم.

سپردهگذار دیگری در گفتوگو با جامجم تصریح کرد: شنیده بودم زمانی که آقای سیف رئیسکل بانک مرکزی بود، دستور داد تا پول سپردهگذاران کلان را برای بر هم زدن اقتصاد کشور پرداخت نکنند تا دیگر این مسائل تکرار نشود. نمیدانم چقدر این موضوع درست است اما هرچه باشد با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاده آنقدر پولمان بیارزش شده که دیگر نمیتوانیم کاری با آن کنیم و حسابی تنبیه شدیم.

وی تاکید کرد: از آقای همتی رئیسکل جدید بانک مرکزی میخواهیم هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف سپردهگذاران کلان مؤسسات پولی و مالی غیرمجاز اقدام کنند تا ما هم بتوانیم به سرمایههای خود دست پیدا کنیم. به گزارش جامجم، در این زمان باید توجه داشت برای سپردهگذاری و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصادی مردم توجهات لازم از جمله تحقیق و همچنین مجوز داشتن نهادهای پولی و مالی را داشته باشند تا دیگر این مشکلات پیش نیاید.

نظر شما