شناسهٔ خبر: 28184117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی:

مسئولان دولتی از ظرفیت اردوهای جهادی استفاده کنند/ ستاد پشتیبانی از این اردوها در دو سال گذشته تشکیل نشده است

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: دو سال است که ستاد پشتیبانی از اردو‌های جهادی برگزار نشده و طبق قانون مسئولیت برگزاری آن با استانداری است که در این خصوص حمایتی نیز صورت نگرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، ظهر دیروز نشست خبری تشریح عملکرد دانشجویان جهادگر استان خراسان رضوی، با حضور مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی و مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان در ناحیه بسیج دانشجویی خراسان رضوی برگزار شد.  

در ابتدای جلسه هادی باادب، مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی با بیان اینکه، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه محرومیت‌زدایی در اردو‌های جهادی، موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم، گفت:  در یکی دو سال گذشته گروه‌های جهادی انگشت‌شمار بودند؛ اما امروز بیش از ۱۰۰ گروه جهادی داوطلب دانشجو داریم که به شکل تخصصی در متن جامعه و در نقاط کم‌برخوردار حضور دارند و نقش‌آفرینی می‌کنند.

باادب بیان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شد که میزبان ۳ هزار دانشجوی داوطلب در اردوی جهادی باشیم؛ اما تا همین الان بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ نفر برای این اردو‌ها داوطلب شدند.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی افزود: این بستر برای نقش‌آفرینی دانشجویان انقلابی در جهت تکلیف اولویت‌دار خودشان فراهم شده و حضور پرشور آن‌ها نشان دهنده دغدغه مندی دانشجویان انقلابی است.

وی متذکر شد: حضور ۳ هزار و ۴۰۰ نفر از جهادگران اگر بسترش فراهم باشد، به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسد، اما متاسفانه این پتانسیل ارزشمند و سرمایه استانی از طرف مسئولان اجرایی استان نادیده گرفته شده است.

باادب ادامه داد: بخشی از مسئوولان مرتبط با علوم پزشکی استان خراسان رضوی این بستر حضور تخصصی را قدر دانستند و امروز شاهد عطش خدمت به مردم توسط آن‌ها هستیم.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نگاه خدمت به مردم، با هدف مأیوس‌کردن دشمن در کشور وجود دارد، اظهار کرد: با اعلام حمایت بسیج و ظرفیت تخصصی که در بستر بسیج وجود دارد، رزمایش اقتدار سپاهیان محمد رسول‌الله (ص) دو هم، مرحله به مرحله در پیش است و هدف از این رزمایش در بستر گروه‌های جهادی، خدمت بی‌منت به مردم  است.

وی عنوان کرد: پیامی که از قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دریافت می‌کنیم در دوره‌های مختلف زنده و پویا است، انسان باید در برهه‌های مختلف تکلیف، وظیفه و اولویت‌ها را به درستی تشخیص دهد و به آن جامه عمل بپوشاند.

باادب تصریح کرد: در طول سه سال گذشته برنامه‌ریزی‌های منسجم داشتیم و برای طراحی یک حرکت اجتماعی در جهت محرومیت‌زدایی یک نگاه نقادانه به جنبش دانشجویی داشتیم، زیرا معتقد هستیم که جنبش دانشجویی نباید از قدرت و نقش‌آفرینی که در عرصه‌های مختلف دارد، و از رسالت اصلی خودش دور شود، و البته این نقد به فضای دانشجویی کل کشور وارد است.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی درباره ستاد پشتیبانی اردو‌های جهادی استانداری توضیح داد: دو سال است که ستاد پشتیبانی اردو‌های جهادی برگزار نشده و طبق قانون مسؤولیت آن با استانداری است، که در این خصوص حمایتی نیز صورت نگرفت و امیدواریم خلاء حضور مسؤولین در مناطق محروم توسط رسانه‌ها پر شود و تلاش شود که این محرومیت‌ها که شایسته استان ما نیست، به زودی حل شود.  

وی با بیان این نکته که با علم به اینکه حرکت ما در استان باید ذیل سیاست‌های نظام و سیاست‌های دولت باشد، برنامه‌ریزی کردیم؛ گفت: اردو‌های جهادی در بین تمام دانشجویان برگزار می‌شود، اما در بسیج دانشجویی کاملا متفاوت است و به شکل تخصصی انجام می‌شود و هماهنگی در ستاد پشتیبانی اردو‌های جهادی که در سطح استان باید صورت بگیرد، متاسفانه در این چند سال انجام نشد.  

باادب بیان کرد: قبل از اردوی جهادی ابتدا یک دوره آموزشی تخصصی برگزار شد و سپس با شناسایی که سه ماه طول کشید، گروه‌های جهادی در هر منطقه حضور پیدا کردند، همچنین با فرماندار، سپاه و مسؤولین مرتبط در شهرستان هماهنگی‌های لازم را انجام دادند، اما این نقد در کلان وارد است که، نقشه جامع استان در دست متولیان اجرایی استان است.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی تاکید کرد: مسئوولان می‌توانند از این پتانسیل تخصصی نهفته در تشکل بسیج دانشجویی برای پیشبرد کار‌ها در استان استفاده کنند و بسیج دانشجویی به عنوان یک بازو در کنار مسؤولان اجرایی برای خدمت به مردم و محرومان باشد.
در ادامه محمود حقدوست،  مسئول سازندگی بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: تاکنون ۳۹۲۱ دانشجو به اردو‌های جهادی اعزام شدند که از این تعداد ۱۸۴۹ خانم و ۲۰۷۲ آقا شرکت داشتند. ۸۷ گروه فقط تعداد گروه‌هایی است که در تابستان امسال اعزام کردیم و ۱۱۸ نقطه در سطح استان را تحت پوشش قرار دادند و کار جهادی انجام دادند.

مسئولین دولتی از ظرفیت اردوهای جهادی استفاده کنند/ستاد پشتیبانی از اردوهای جهادی در دو سال گذشته برگزار نشده است
حقدوست با اشاره به عرصه‌هایی که در اردو‌های جهادی انجام شده است، گفت: ۵۰ پروژه عمرانی که شامل ساخت و مرمت مسجد و حسینیه، خانم عالم، لایروبی قنات و بیش از حداقل ۸ مورد ساخت خانه محروم را در حاشیه شهر مشهد و نقاط روستایی داشتیم.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین در عرصه بهداشت و درمان ۴۱ روستا را تحت پوشش قرار دادیم که بیش از ۲۰ هزار نفر از خدماتی شامل؛ دندان پزشکی، غربالگری، بینایی سنجی، ویزیت پزشک عمومی، مشاوره‌های بهداشتی و مامایی در این روستا‌ها از خدمات بهره بردند.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های اقتصادی در اردو‌های جهادی خاطرنشان کرد: با حضور اساتید دانشگاه، ۸۰ مورد در زمینه اجرای برنامه‌های اقتصادی شامل کلاس‌های آموزشی و مشاوره در حوزه کشاورزی و برگزاری کارگاه‌ها در روستا‌ها را داشتیم.

حقدوست در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‎های ما در اردو‌های جهادی در عرصه فرهنگی و آموزشی است که بیشتر توسط خواهران دانشجو و طلبه‌ها انجام می‌شود. در حوزه فرهنگی بیش از ۲۰۰۰ هزار برنامه فرهنگی شامل بحث کلاس‌های اعتقادی، احکام و قرآن، تولید نشریه و پوستر، یادواره شهدا، برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب و راه‌اندازی کتابخانه در روستا‌ها را داشتیم.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یک تیم تخصصی به عنوان مرکز رسانه عهد ایجاد کردیم که فقط کارش به در زمینه رسانه در حوزه جهادی است و تمام اردو‌های جهادی را تحت پوشش قرار دادند و ۴۰ کلیپ کوتاه و دو مستند به اسم‌های "یدالله" و "استاد" را تولید کردیم.

وی گفت: تمام پروژه‌های عمرانی که توسط اردو‌های جهادی انجام شده است، بدون هماهنگی دستگاه‌های مرتبط نبوده و ۴۰ درصد از جهادگران در حدود دو سال است که به صورت مستمر در حال فعالیت هستند.

نظر شما