شناسهٔ خبر: 28114099 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

انتشار ۵۰۰۰ نسخه کتاب سیصدهزار تومانی صابر ابر

معروف هستم؛ پس کتاب منتشر می‌کنم

تهران- ایرناپلاس- رونمایی از کتاب ۳۰۰ هزار تومانی صابر ابر در هفته گذشته، نه اولین کتاب سلبریتی‌هاست و نه قطعاً آخرینش، اما این تداخل حوزه‌ها باید بررسی دقیق و بی‌طرفانه شود.

صاحب‌خبر -

دغدغه، شهرت بیشتر، حس دیده شدن یا دلسوزی برای فرهنگ، دلیلش هرچه باشد در سال‌های اخیر تعداد زیادی از هنرمندان و سیاسیون به انتشار کتاب روی آورده‌اند و سهم ورزشکاران تا به حال از این اتفاق کم بوده است. خبر رونمایی از «تا هفت خانه آن‌ورتر»، کتاب تازه صابر ابر در یک مراسم باشکوه و دانستن این که در این وضعیت نشر، کتاب ابر، جنس کاغذ فوق‌العاده، پنج هزار نسخه و کیفیت چاپ بالا دارد عجیب و البته کمی خوشحال کننده است. نکته شگفت‌انگیز این کتاب قیمت آن است؛ 300 هزار تومان و در قطع رحلی توسط نشر «این جا میان شهر» منتشر شده است.
نیکی کریمی، رضا کیانیان، فلامک جنیدی، فرهاد جم و... ازجمله هنرمندانی بودند که در سال‌های گذشته به‌طور جدی وارد ادبیات شدند و همچنان نیز آثاری از آن‌ها منتشر می‌شود. هرچند به آن آثار نیز انتقاداتی وارد شد، اما تسلط آن‌ها بر موضوعی که نوشتند و رضایت صاحب‌نظران باعث تداوم کار نویسندگی آن‌ها شد.

**صابر ابر
این اولین باری نیست که از صابر ابر کتابی منتشر شده است. «هر رازی که فاش می‌کنی یک ماهی قرمز می‌میرد»، مجموعه پست‌های اینستاگرامی ابر بود که حدود سه سال پیش توسط نشر ثالث منتشر شد. این کتاب شامل ١٠٠ پست ابر بود و به قیمت 50 هزار تومان به فروش می‌رسید. نکته عجیب درباره این کتاب این بود که این مجموعه عکس، ترجمه! شد و به نمایشگاه فرانکفورت رفت.


** عباس جدیدی
خبر انتشار کتاب توسط عباس جدیدی، سراسر ایران را شگفت‌زده کرد و اطلاع از موضوع این کتاب‌ها می‌توانست این شگفتی را چندین برابر کند. اردیبهشت سال 95 بود که بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب با عناوین «آموزش نماز و گزیده‌های اخلاقی و معرفتی» و «من و نماز و نیاز» تألیف جدیدی مواجه شدند.
نکته جالب کتاب آموزش نماز جدیدی این بود که در صفحه 54 این کتاب، چاپ تصاویر وضو گرفتن یک دختر و پسر مشاهده می‌شود که دختر در تصویر سمت راست بالای صفحه، صورتش را با دست چپ می‌شوید، همچنین مسح سر نیز با دست چپ آموزش داده می‌شود!


**ضرغامی
فقط باید رئیس اسبق سازمان صداوسیما باشی تا انتشارات حوزه هنری بیاید و برایت پست‌های اینستاگرامی‌ات را کتاب کند و با کیفیت بالا و قیمت پایین بفروشد. «یک عکس، یک حرف» عنوان کتابی بود که سال گذشته منتشر شد و به گفته ضرغامی، این کتاب درباره 10 سال دوره مدیریتش در سازمان صداوسیماست.
خودش دلیل انتشار چنین کتابی را «پیشنهاد برخی دوستان» عنوان می‌کند و به‌دلیل وقت‌گیر بودن نوشتن و تحقیق برای کتاب ترجیح می‌دهد «محتوای انتخابی خود را مستقل و کوتاه، همراه یک عکس مرتبط در سرویس عکس اینستاگرام» منتشر کند. کتاب ضرغامی در یک زمان کوتاه به چاپ دوم رسید و کسی نمی‌داند چرا چنین کتابی با این کیفیت، قیمتش باید از میانگین قیمت‌های پشت کتاب کمتر باشد.


**لیلا اوتادی
انتشارات مروارید، بهمن‌ماه 1393 با انتشار مجموعه شعر «در بهشتی که کلاغی نیست مترسک هم نیست» سروده لیلا اوتادی، یکی دیگر از بازیگران سینما و تلویزیون را به‌عنوان یک شاعر به جامعه معرفی کرد. هنوز اوتادی مجموعه جدیدی ارائه نکرده است و آن‌هایی که کتاب را دیده‌اند، معتقدند طرح‌های زیبایی دارد این مجموعه شعر.


**الهام پاوه‌نژاد
بازیگر سریال «همسران» سال 93 از کتاب شعر «هشت صبح هشت اسفند» رونمایی کرد. این بازیگر که پیش از این اشعار فروغ فرخزاد را در قالب آلبوم «کجاست خانه باد» دکلمه کرده بود، دو سال بعد کتاب شعر دیگری به نام «قطعه 94 ردیف 7 شماره...» را منتشر کرد. مجموعه شعری که در نمایشگاه کتاب با استقبال زیادی مواجه نشد.


**مژده لواسانی
این مجری جوان توانست کتابش را با صدای خودش و توسط نشر نیستان منتشر کند. کتابش معجونی است از قالب‌های مختلف که بدون ربط و با ربط کنار هم آمده‌اند. خودش می‌گوید فعالیت کاری خود را نخست از رادیو و برنامه‌ای اجتماعی در این رسانه شروع کرد که از قضا نوشتن متن‌های این برنامه را نیز خود بر عهده داشته است. درست از همین اتفاق، حس نوشتن به گفته خودش در او جوانه می‌زند تا روزگاری که فضای مجازی مجال انتشار برخی از آثار او را برایش مهیا می‌کند و در نهایت گزیده‌ای از متن‌ها و شعرهایش را در قالب کتاب «خون انار برگردن پاییز است» قرار می‌دهد.
ظاهراً اشعار و متن‌های این کتاب پیش از انتشار توسط محمدرضا عبدالملکیان مشاهده و انتخاب و اصلاح شده است.


** امیر آقایی
بازیگر، نویسنده، شاعر، نقاش و عکاس ایرانی! همه این‌ها در کارنامه این چهره دیده می‌شود. آقایی که این روزها فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» از او نماینده ایران در اسکار شد، کتاب شعر «بیدها در باد» را در قالب هایکو و توسط نشر حوض نقره منتشر کرد و اثر دیگرش در سال 95 با عنوان «با خود و دیگری‌اش» به چاپ رسید. کتاب شعر «زمان به وقت ما همیشه ابتدای شب است» نیز در همین سال رونمایی شد و علاقه‌مندان به او برای تهیه این کتاب با امضای شاعر در صف ایستادند. البته شعرهای او منتقدانی دارد که می‌گویند برخی نوشته‌های آقایی، با هیچ تعریفی، شعر نیستند.


** بهاره رهنما
خودش می‌گوید: «من از سال 70 نوشتن را شروع کردم و به‌مرور داستان‌ها و اشعارم را در روزنامه‌ها و مجلات و... چاپ کردم. فکر می‌کنم هیچ نویسنده‌ای در زندگی‌اش لحظه‌ای نیست که نزدیک به شعر نباشد یا حتی شاعری که لحظاتش نزدیک به نثر نباشد. این آلبوم و کتاب شعری که پیش‌تر از من منتشر شد در هیچ‌کدام ادعای شاعر بودن ندارم». درست است که ادعایی ندارد، اما تا به حال چندین کتاب شعر و داستان منتشر کرده است و برای خودش شأن ادبی قائل است. مجموعه داستان «چهار چهارشنبه و یک کلاه‌گیس»، « ماه هفت شب» شامل مطالب وبلاگش، « مالیخولیای محبوب من» شامل داستان و مجموعه شعرهای «پای به جاده زدن» و «زن باران» از آثار منتشر شده او هستند. رهنما حتی برای مخاطبانش در فضای مجازی به‌صورت زنده کتاب می‌خواند و شنوندگان ثابتی نیز برایش به‌وجود آمده است.

قطعاً حضور هر فرد توانایی در حوزه‌های غیرکاری خودش نه بالذات ایراد است و نه حُسن، اما سؤال اینجاست که هر کدام از این عزیزان اگر این شهرت را نداشتند کدام ناشر برای انتشار کتاب‌هایشان پا جلو می‌گذاشت؟ اینکه این‌ها از شهرت خود استفاده می‌کنند و هر عکس یا نوشته‌ای را تحت عنوان کتاب به بازار ارائه می‌کنند، چه ربطی به توانایی‌هایشان دارد؟ کدام اثر این جماعت به افزایش آمار کتاب‌خوانی کمک کرده است؟ کتابخانه‌های نوجوانان و جوانان پر است از کتاب‌هایی که توسط چهره محبوب آن‌ها امضا شده، اما مطالعه نشده است.

فعالیت‌های نمایشی را تمام کنیم و برای یک‌بار دغدغه فرهنگ و هنر داشته باشیم.


گزارش از: سیدمهدی موسوی‌تبار
*اداره کل اخبار چندرسانه‌ای *ایرناپلاس*

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما