شناسهٔ خبر: 28098256 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

چرا بین ایران و عراق دوبهم‌زنی می‌کنند؟

پنجمین قسمت از فصل دوم برنامه تلویزیونی «360 درجه» پشت‌پرده حمله به سرکنسولگری ایران در بصره و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابطعمومی شبکه مستند، هشت سال داستان دشمنی ایران و رژیم بعث عراق نقل همه رسانههای داخلی و خارجی بود. اکنون اوضاع 180 درجه متفاوت است. امروز ماجرای دوستی و برادری ایران و عراق سر زبانها افتاده است. رسانهای که در آن هشت سال ایران را متجاوز میدانست و همت همه دنیا را برای سرکوب رزمندگان ایرانی میستود باید هم امروز نگران این دوستی باشد.

آن روزها دشمن از سلاحهای شیمیایی و غیرمتعارف اروپایی و آمریکایی استفاده میکرد و توسط رسانهها ستایش میشد، امروز هم پای یک سلاح غیرمتعارف و تکراری در میان است. رسانهها برای بر هم زدن نظم جدید در غرب آسیا به ستایش دروغ میپردازند.

افزایش 75 درصدی حضور گردشگران عراقی در ایران خبری خوش برای رونق صنعت گردشگری هر کشور است. این فرصت عالی خیلی زود در رسانهها تبدیل به یک تهدید جدی شد و بسیاری از انگیزههای غیراخلاقی برای سفر به ایران نوشتند. ماجرایی که خیلی زود با اظهارنظر چند مقام مسؤول مشخص شد همان دروغ قدیمی برای فتنه عرب و عجم است.

عراق هفته گذشته آرام و قرار نداشت. آشوبگران در بصره به بیش از ده ساختمان حکومتی حمله کردند که یکی از آنها ساختمان کنسولگری ایران در بصره بود. کنسولگری ایران به طور کامل تخریب شد و فیلمهای تجاوز به آن خیلی زود شبکههای اجتماعی را پر کرد. همه مسؤولان دولتی عراق از نقش «تیمی دیویس» چهره شناختهشده امنیتی-اطلاعاتی آمریکا و سرکنسول این کشور در بصره برای هدایت آشوبها نوشتند اما برخی رسانههای داخلی و خارجی درباره سوژه دلخواهشان یعنی اختلاف عرب و عجم نوشتند.

این قسمت از برنامه «360 درجه» تاریخچه روابط ایران و عراق در دهههای گذشته را مرور میکند و نگاهی به اتفاقات اخیر و بازتابهای رسانهای آن دارد. «360 درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژههای مهم جامعه در طول یک هفته تهیه و تولید میشود. به روز و به لحظه بودن موضوعات از ویژگیهای اصلی این برنامه تلویزیونی است.

«360 درجه» با تهیهکنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمتاللهی، جمعه هر هفته ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش میشود.

نظر شما