شناسهٔ خبر: 27544853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

بدرقه باشکوه آقای عزت الله انتظامی توسط مردم قدرشناس

«بچه سنگلج» آسوده بخواب

صاحب‌خبر -

بانی فیلم، گروه سینمای ایران: مراسم بدرقه عزت ا… انتظامی صبح دیروز ۲۸ مرداد ۹۷ در حالی در مقابل تالار وحدت برگزار شد که از دقایقی قبل از ساعت اعلام شده، انبوهی از علاقه مندان و مردم در مقابل این تالار و خیابانهای مجاور گرد هم آمده بودند تا هنرمند محبوبشان را بدرقه کنند. هرچند این ازدحام مشکلاتی را برای برخی از هنرمندان حاضر در مراسم ایجاد کرد و به بی نظمی هایی منجر شد. بخشی از همین مسائل در لحظاتی به ناراحتی و دلخوری مسعود کیمیایی نیز انجامید که با دلجویی مردم او از ترک محل منصرف شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،علی نصیریان، احمد مسجدجامعی، محمد مهدی حیدریان، علیرضا تابش،محمد بهشتی، بهمن فرمان آرا،پرویز پرستویی،بهزاد فراهانی، سید مجتبی حسینی، فاطمه معتمدآریا، منوچهرشاهسواری، همایون اسعدیان، پوران درخشنده، ابوالحسن تهامی، سیروس ابراهیم زاده و همسرش ناهید کبیری، پرویز پورحسینی، احترام برومند، شهرداد روحانی،شکرخداگودرزی، پوری بنایی، داریوش اسدزاده، اصغر همت،عبدالحسین مختاباد، جمشید گرگین، هادی مرزبان،باران کوثری، حبیب رضایی، جهانگیر کوثری، مهتاب کرامتی، ایرج راد، امیرشهاب رضویان، اسماعیل خلج، رابعه مدنی، عبدالله باکیده، قطب الدین صادقی، حبیب ایل بیگی، هوشنگ گلمکانی، فخرالدین صدیق شریف، هنگامه قاضیانی، احسان کرمی، بهنوش طباطبایی، کامران ملکی، صابر ابر،بابک نوری، پرویز سیرتی،نوید محمد زاده، بابک حمیدیان و مینا ساداتی، شاپور کلهر، سعید داخ از جمله حاضران در این مراسم بودند.
در ابتدای مراسم و پس از انتقال تابوت حامل پیکر استاد انتظامی به روی سکو، پرویز پرستویی به‌عنوان مجری روی سن رفت و درگذشت انتظامی را به خانواده، دوستان و جامعه‌ هنری تسلیت گفت.او همچنین ضمن تسلیت ضایعه‌ درگذشت سید ضیاءالدین دری، این هفته را برای جامعه تئاتر ایران هفته‌ی سختی نامید.
پرستویی افزود: از خواب که بیدار شدیم دیدیم عزت سینما رفته است؛ عزتی که هر چقدر قدر بودی به پای او نمی‌رسیدی. ما دیروز بعد از بیداری، خواب دیدیدم پیر دیر، بار سفر بسته و گذاشتیم او مثل آب از میان انگشتان ما بگذرد. خواب دیدیدم سینمای کم جان ما یتیم‌ شده است. امروز مناسب ترین زمان برای سخن گفتن از پدر سینما است و وای که چقدر دلم پُر است.
پرستویی ادامه داد: او با طنازی مختص خودش مرام و مسلک‌اش را از جان و دل آموزش می‌داد. برای شخص من عزت الله انتظامی مُرادی بود که کلمانش را سُرمه چشم‌ می‌کردم پس برای من شاگرد؛ استادی رفته است که دیگر کسی همانند او را نخواهم شناخت.به یادش که می افتم حیرت می کنم از اینهمه صبوری ولی حتما بخاطر همراهی عزیزانش بوده است. امروز روز دیگری است، مجلسی است پردرد و تریبونی که باید از یک قرن خاطره سخن بگوید. مگر سینمای ایران چند پدر دارد که امروز سینمای ایران پدر خود را به خاک می‌سپارد؟ مگر سینمای ایران چند مَشت حسن دارد که ما امروز مشت حسنمان را به خاک می‌سپاریم.هر قدر هم که بازیگر با تجربه‌ای بودیم، نمی‌توانستیم به مرز و عمقی که استاد عزت‌الله انتظامی در آن به نقش‌ها جان می‌داد برسیم. سینمای ایران امروز یتیم شد. امروز بهترین زمان برای بیان سوگواری پدر سینمایمان است. آه که آن‌قدر آماده‌ام تا لحظه لحظه امروز را اشک بریزم. برای من عزت‌الله انتظامی سرمه‌ای بود که بر چشم می‌کشیدم.
او سپس از علی نصیریان دعوت کرد تا از عزت انتظامی که عزت سینمای ایران است سخن بگوید.
علی نصیریان نیز از همه بابت حضور در بدرقه هنرمند ملی ایران تشکر کرد و این اتفاق ناگوار را تسلیت گفت و افزود: او از روح خود در نقش‌هایش دمید و این روح در دل و جان مردم حک و ماندگار شد که می‌ماند و جاوید است. انتظامی زنده است او با کارهای ماندگاری که کرده است نمرده است. او زنده است و زنده می‌ماند.
نصیریان سپس از خاطرات خود با انتظامی گفت و از درخواست او برای خواندن آواز پس از مرگش یاد کرد و سپس قطعه‌ای آواز را به یاد او خواند.
نصیریان ادامه داد: امیدوارم از نسل جوان جایگزین‌هایی برای او پیدا شوند وخلاء های موجود را پر کنند هرچند که کسی هرگز جایگزین ایشان نخواهد بود.
سپس فاطمه معتمدآریا از شاگردان و یاران آقای بازیگر که در فیلم ماندگار روسری آبی هم‌بازی عزت‌الله انتظامی بود ازاوسخن گفت.
معتمدآریا گفت: ما امروز برای بدرقه‌ کسی اینجا جمع شده‌ایم که بیشترین امید و بیشترین انضباط را در این حرفه به ما داد. با خود فکر کردم که دلیلی برای گریه کردن ندارم وقتی می‌بینیم کسی برای همه‌ عمر در تاریخ ملی یک کشور ثبت شده است. دلیلی برای گریه کردن نیست وقتی که هر گوشه‌ی این شهر می‌چرخم نشانی از عزت‌الله انتظامی که عزت یک ملتی بود می‌بینم. مردی که همیشه آراسته و منضبط و پر از انرژی می‌دیدیم. او همیشه در صدر نشست و در تاریخ ملی این کشور ثبت شد.
او افزود: انتظامی به همه‌ ما آموخت که هنرمند در مقام والایی قرار دارد اگر خودش این را برای خودش قائل شود و دیگران را وادار کند که به این باور برسند که هنرمند نامیراست. من در قلب خود گریه می‌کنم اما برای همه‌ی هنرمندان آرزو می‌کنم که عمری چون عمر عزت سینمای ایران داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با حضور پشت تریبون گفت: انتظامی ریشه در فرهنگ این مرز و بوم داشت. او از گذشته دور آمد اما متوقف در گذشته نشد و در دنیای هنر معاصر قرار گرفت و در این ترکیب میوه هایی چید و در معاهده هنر خود ماند. سید عباس صالحی اظهار داشت: عزت الله انتظامی یکی از ستاره های این آسمان بود، او خاطره نسل های پیوسته زمانه ما است و بیش از هفت دهه کوشید و بر صدر نشست و در اوج ماند.انتظامی از دل مردم برخاست و با مردم زندگی کرد، درواقع مردمی بودن، او را برجان مردم نشاند و ادب، متانت و وقار او را به عنوان یک هنرمند مردمی جاودان ساخت.
او یادآور شد: انتظامی ریشه در فرهنگ این مرز و بوم داشت، او از گذشته دور آمد اما متوقف در گذشته نشد و در دنیای هنر معاصر قرار گرفت و در این ترکیب میوه هایی چید و در معاهده هنر خود ماند.وزیر ارشاد تاکید کرد: انتظامی با هنر زیست و قدر این هنر را شناخت و هنر را ارزان فروشی نکرد، او با نقش زندگی می کرد و به نقش جان می داد و از آن جان می گرفت.انتظامی در نیم قرن؛ تلویزیون، تئاتر و سینما را مدیون حضور خود ساخت و با این وجود تا قرن ها حضور او را در قاب تصویر هنر ایران خواهیم دید.
او در پایان گفت: انتظامی از میان ما نرفته است و همچنان با ما است.
مجید انتظامی فرزند عزت‌الله انتظامی نیز در بخشی از مراسم پدرش را عاشق مردمش دانست و گفت: هفتاد سال از پدرم پرسیدم که چگونه مردمی شوم و همواره به من می‌گفت عاشق شو، مردم را دوست داشته باش. اگر عاشق مردم باشی، مردم به تو کمک می‌کنند.
او افزود: در چند ماه گذشته تمام تلاشم را کردم که او را حتی پنج دقیقه بیشتر زنده نگه‌دارم. او جواهری بود که من نتوانستم حق پسری را بجا بیاورم.
سپس حجت‌الاسلام دعایی نماز میت را بر پیکر عزت سینمای ایران بجا آورد و او به خانه ابدی اش در بهشت زهرا بدرقه شد. انتظامی در جوار مزار زنده یاد خسرو شکیبایی دفن شد.
این مراسم به همت خانه تئاتر، خانه سینما، بنیاد رودکی و مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.

نظر شما