شناسهٔ خبر: 27368462 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

بردن عربستان هميشه لذت بخش است

اميدهاي ايران آماده ضربه به حريف ديرينه

صاحب‌خبر -

به گزارش آفرينش، هميشه رويارويي ايران و عربستان در همه رشته هاي ورزشي از حساسيت خاصي برخوردار بوده و اين مسئله در فوتبال نمود بيشتري داشته است و بر هيچ کسي پوشيده نيست که پيروزي مقابل اين تيم هميشه لذت خاص خودش را دارد.

امروز هم شانزدهين رويارويي دو تيم از ساعت 30/13 در چارچوب بازي هاي آسيايي جاکارتا برگزار مي شود و به همين بهانه دراين گزارش نگاهي به تاريخچه ديدارهاي دو تيم انداخته ايم.

قدرت نمايي اوليه ايران

اولين بازي 2 تيم در سال 1354 با برتري 3 بر صفر ايران در چارچوب مقدماتي المپيک مونترال به پايان رسيد. برتري فوتبال ما به حدي بود که در بازي مقدماتي جام‌جهاني 1978، ايران تيم دوم خودش را در شيراز به مصاف رقيب فرستاد و 2 بر صفر به برتري رسيد. پس از 3 برتري متوالي سفيدپوشان، رقابت بعدي با عربستان اندکي به تعويق افتاد و در اين مدت، عربستان به لطف نسل طلايي خودش به قدرتي در سطح قاره تغيير وجهه داد. نيمه‌نهايي جام‌ملت‌هاي آسيا در سال 1984 صحنه نبرد ديگري بود؛ جايي که شاهين بياني به جبران گل برادرش شاهرخ، در دقايق پاياني يک گل به خودي به عربستان هديه کرد و در نهايت با از دست رفتن پنالتي محمد پنجعلي، ايران اولين شکست مقابل عربستان را تجربه کرد. عربستان در فينال هم پيروز شد و در نهايت براي اولين بار قهرمان آسيا نام گرفت. 4 سال بعد اين بار ستاره اي به نام ماجد عبدالله دروازه ايران را باز کرد و سبزها با برتري يک بر صفر باز هم به فينال و قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا رسيدند.

نبرد جذاب قطر

بدون ترديد يکي از جذاب‌ترين بازي‌هاي 2 تيم در مرحله گروهي مقدماتي جام‌جهاني 1994 شکل گرفت. هر 2 تيم در نبرد انجام شده در کشور قطر شانس صعود داشتند اما ضعف بهزاد غلامپور، دروازه بان شماره يک تيم ملي و قدرت عربستان، برتري 4 بر 3 اين تيم و اولين صعودش به جام‌جهاني را در پي داشت. گل بي‌ثمر جواد منافي در آخرين ثانيه‌هاي بازي، آخرين لحظه حضور علي پروين روي نيمکت تيم ملي بود. بردهاي متوالي عربستان برابر ايران ثابت کرد ديگر رقيب اصلي ايران در فوتبال فقط يک نام است؛ عربستان.

انتقام نافرجام

ايران براي گرفتن انتقام اين شکست‌ها تا جام ملت‌هاي آسيا در سال 1996 صبر کرد و در بازي مرحله گروهي با گل‌هاي مثلث طلايي دايي، باقري و عزيزي، رقيب و سرمربي نامدارش، نلو وينگادا را متحير کرد. آن 3 گل، ايران را به عنوان سرگروه به دور بعد فرستاد و پس از برتري تاريخي 6 بر 2 مقابل کره‌جنوبي، اين بار شاگردان مايلي کهن را در نيمه‌نهايي رودرروي عربستان قرار داد. 120 دقيقه بازي نيمه‌نهايي گلي نداشت و جمال قندور، داور مصري بازي با خودداري از اعلام يک پنالتي واضح روي حميد استيلي، عملا لطفش را به رقيب نشان داد. در ضربات پنالتي، علي دايي، داريوش يزداني و محمدخاکپور، آرزوهاي ايران را به باد دادند و رقيب با پنالتي ششمش توسط احمد جميل مدني راهي فينال شد. آن‌ها در بازي نهايي ضمن شکست دادن امارات ميزبان در پنالتي‌ها به دستاورد ايران يعني 3 قهرماني در اين رقابت‌ها رسيدند.

مقدماتي جذاب

2 تيم در مرحله دوم گروهي مقدماتي جام‌جهاني 1998 بار ديگر به هم رسيدند. در بازي 120 هزار نفري ورزشگاه آزادي، ضربه شحراني عابدزاده را تسليم کرد و از تور پاره شده دروازه عبور کرد. در ادامه پنالتي باقري توسط محمد الدعايه معروف مهار شد. ستاره تيم ملي اما ناميد نشد و در دقايق مياني نيمه دوم گل تساوي را به ثمر رساند. تساوي يک بريک آن بازي کارساز نشد؛ زيرا ايران به عنوان سرگروه در دور برگشت در رياض به مصاف عربستان رفت و به گل خالد موالد در دقيقه 88 باخت. در نهايت با امتياز هدر دادن‌هاي پياپي ايران، عربستان به عنوان تيم اول گروه صعود کرد و ايران به عنوان تيم دوم پس از شکست از ژاپن و رقم زدن معجزه صعود در ملبورن مقابل استراليا پس از 20 سال به جام‌جهاني رسيد.

برتري‌هاي بي‌ثمر ايران

مقدماتي جام‌جهاني 2002 صحنه نبرد ديگري از 2 تيم بود. ايران با استفاده از اشتباه مسلم داور در اعلام خطا روي نيکبخت، صاحب پنالتي شد و علي دايي با گل کردن اين ضربه و يک شوت ديدني ديگر، اجازه نداد کري‌خواني‌هاي بلاژويچ، سرمربي مشهور وقت ايران بي‌ثمر شود. بازي برگشت در رياض با تساوي 2 بر 2 به پايان رسيد اما درنهايت هر چند ايران در بازي‌هاي روردرو بهتر از رقيب بود اما به خاطر باخت روز آخر به بحرين، دوم شد و عربستان به عنوان تيم اول به جام آسيايي راه يافت. ايران در نهايت با شکست از جمهوري ايرلند در پلي‌آف در حسرت جام‌جهاني 2002 ماند.

شکست تلخ در آزادي

عربستان يک بار ديگر مانع حضور ايران در جام جهاني شد و اين بار در مقدماتي 2010. در مرحله مقدماتي جام‌جهاني 2010، ايران با گل ديرهنگام نکونام از عربستان يک امتياز گرفت اما در بازي برگشت در تهران 2 بريک به رقيب باخت تا مقدمات اخراج علي دايي از سمت مربيگري فراهم شود و همان باخت ايران را از آفريقاي جنوبي دور کرد. بازي نوروز 88 را بايد آخرين نبرد جدي دو تيم دانست. تساوي بدون گل 2 تيم در جريان بازي‌هاي غرب آسيا در سال 1391 شمسي هم آخرين جدال رسمي رقباي ديرينه محسوب مي‌شود.

جنگ در رده پايه

نبرد ايران و عربستان حتي در رده پايه هم جذاب است. به عنوان نمونه مي‌توان به بازي مقدماتي المپيک 2016 اشاره کرد که ايران 2 بر يک به عربستان در تهران باخت. عربستان در رده‌هاي سني هم حريف مشکل‌سازي براي ايران بوده است. به عنوان نمونه در نيمه‌نهايي جوانان آسيا در سال 1395 ، عربستان طي يک بازي عجيب با نتيجه 6 بر 5 موفق به شکست جوانان ايران شد.

آمار کلي رويارويي‌ها

نبرد امروز اولين رويارويي دو تيم در بازي‌هاي آسيايي است. البته اين بازي در آمار تقابل هاي رسمي ايران و عربستان محسوب نمي شود چراکه دو تيم در بازي هاي زير 23 سال مقابل هم قرار مي‌گيرند. در نبرد 43 ساله دو تيم با احتساب برتري‌هاي عربستان در ضربات پنالتي، ايران 5 و عربستان 6 بار به برتري رسيده‌اند. 4 تساوي هم در 15 تقابل 2 تيم شکل گرفته است.نبرد امروز ايران و عربستان، اولين بازي مهم از زمان تيره و تار شدن روابط سياسي 2 کشور محسوب مي‌شود و به همين دليل براي هواداران 2 کشور اهميت زيادي دارد؛ 2 کشوري که با 6 قهرماني در جام‌ملت‌هاي آسيا از نبرد بين خودشان يک دربي تمام عيار ملي در قاره کهن ساخته‌اند.

نظر شما