شناسهٔ خبر: 27291406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

پاسخ بانک مرکزی به شایعه 9میلیارد دلاری

صاحب‌خبر -

بانک مرکزی به ادعای یکی از نمایندگان مجلس در ارتباط با گم شدن ۹ میلیارد دلار واکنش نشان‌داد و اعلام کرد: سرنوشت ۹میلیارد دلار کاملا مشخص است و اظهارنظرهای رسانه‌ای باید با اطلاعات دقیق باشد؛ زیرا در شرایط فعلی چنین گمانه‌زنی‌هایی موجب بروز تنش در سطح جامعه و التهاب‌آفرینی می‌شود.

 به گزارش همشهری، روز پنجشنبه عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود: سرنوشت ۹میلیارد دلار ارزی که با نرخ دولتی داده شده، مشخص نیست. اظهارنظری که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوان داشت و این ابهام شکل گرفت که 9میلیارد دلار از منابع ارزی کشور گم شده است.
بانک مرکزی با اشاره به فرایند ورود رسمی کالاها به کشور توضیح داد: تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه صورت پذیرفته و به معنی تأمین و فروش ارز به وارد‌کننده نیست و صرفا به معنی مجوز خرید ارز از بانک مرکزی یا سامانه نیما درصورت تأمین ریال لازم با اعتبار یک ماهه است که درصورت تأمین ارز، مطابق مقررات ارزی واردکننده حداکثر 6‌ماه فرصت دارد نسبت به ارائه اسناد حمل به بانک عامل و دریافت اعلامیه تأمین ارز (مجوز ترخیص از گمرک) اقدام کند. همچنین از زمان دریافت اعلامیه تأمین ارز (ارائه اسناد حمل) وارد‌کننده حداکثر 3ماه فرصت دارد نسبت به ارائه پروانه گمرکی ورود کالا مطابق ثبت سفارش صادر شده و اسناد حمل ارائه شده به بانک عامل اقدام کند که در مصوبه جدید دولت این مهلت‌ها به‌ترتیب به 3و 2‌ماه تقلیل یافته است.

در ادامه آمده است: آمار ثبت سفارش اعلام شده تا این تاریخ لزوما به معنی ارز تخصیص یافته، ارز تأمین شده و وارد نشدن کالا به کشور نیست و همچنین ارز تخصیص یافته لزوما به معنی ارز تأمین شده نخواهد بود و نیز ارز تأمین شده تا این تاریخ نمی‌تواند به مفهوم وارد نشدن کالا به کشور تلقی شود. همچنین درخصوص 9میلیارد دلار اشاره شده از سوی این نماینده مجلس تنها درصورتی می‌توان اظهارنظر قطعی کرد که 3‌ماه مهلت ارائه پروانه ورود کالا پس از حداکثر 6‌ماه مهلت ارائه اسناد حمل، منقضی شده و کالایی به کشور وارد نشده باشد. مطابق مقررات ارزی با انقضای مهلت‌های یادشده بانک‌های عامل مکلفند به پیگیری پس گرفتن ارز تخصیص یافته و درصورت عدم‌ایفای تعهد ارزی توسط وارد‌کننده به معرفی این دسته از واردکنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی اقدام کنند.

نظر شما