شناسهٔ خبر: 26901616 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشجوی اقتصاد دانشگاه بجنورد:

دلالان مخالف طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند/ نمایندگان به این طرح رای مثبت دهند

دانشجوی اقتصاد دانشگاه بجنورد گفت: از نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان استان می‌خواهیم به طرح مالیات بر عایدی سرمایه رای مثبت دهند تا جهش اقتصادی خوبی در جامعه شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

مهرداد محمدیان، دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه بجنورد در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری دانشجو، گفت: با توجه به افزایش سطح قیمت‌ها در کالا‌های مختلف،  نیاز است علت یابی افزایش قیمت‌ها انجام شود. در اقتصاد معمولا افزایش عمومی سطح تقاضا باعث افزایش سطح قیمت می‌شود و خیلی از مواقع آن افزایش تقاضا کاذب است که به واسطه‌ی یک عده دلال و فرصت جو اتفاق می‌افتد؛ که عموم این افزایش‌ها هم نشات گرفته از بازار طلا، ارز و مسکن است.

محمدیان ادامه داد: باید کاری کرد تا دست این دلالان از بازار کوتاه شود که یکی از این اقدامات طرح مالیات بر عایدی سرمایه است که در مجلس مطرح است. این طرح یک مانع و هزینه‌ای برای دلال ایجاد می‌کند تا نتواند سود کلانی به دست بیاورد.

این دانشجوی اقتصاد خاطر نشان کرد: معمولا دلال‌ها حجم کلانی از مسکن، ارز و یا طلا خریداری می‌کنند و سپس باعث افزایش قیمت شده و پس از آن، سود کلانی نیز به دست می‌آورند. این طرح می‌گوید اگر دلالی از طریق احتکار و در نتیجه ایجاد تقاضای کاذب و افزایش قیمت، سودی بدست بیاورد، باید مشمول مالیات شود؛ که این نرخ می‌تواند بین ۲۰ تا ۸۰ درصد باشد و این یعنی یک هزینه برای دلال.

وی افزود: این هزینه باعث می‌شود دلال احتکار نکند و یا خرید و فروش در حالت معمولی اتفاق بیفتد؛ که باعث می‌شود بازار به حالت طبیعی برگردد و رونق حاصل شود.

محمدیان در پایان گفت: این اتفاقات باعث افزایش رونق، افزایش تولید و در نهایت افزایش نرخ رشد اقتصادی می‌شود؛ لذا این طرح هم از رکود جلوگیری می‌کند و هم از افزایش تقاضای کاذب. البته یک عده مخالف این طرح هستند. چرا که خودشان از احتکار و دلالی سود می‌برند. آن‌ها نمی‌خواهند سودشان از بین برود. ما از نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان استان می‌خواهیم به این طرح رای مثبت دهند تا جهش اقتصادی خوبی در جامعه شاهد باشیم.

نظر شما