شناسهٔ خبر: 26893621 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

با دکتر آزیتا آذر‌کیوان، فوق‌تخصص بیماری‌های خون و انکولوژی

دست و پنجه نرم کردن با فقر آهن

آیا انجام آزمایش روتین برای تشخیص کم‌خونی به همه افراد توصیه می‌شود؟

صاحب‌خبر -

اگر کودکی رشد و نمو خوبی دارد و علائم مربوط به کم‌خونی را ندارد شاید نیاز به انجام آزمایش نباشد. اما برای نوجوانی که تغذیه خوبی ندارد و علائم مربوط به کم‌خونی را نیز دارد، آزمایش خون درخواست می‌شود. اگر نیاز باشد با توجه با آزمایش باید مکمل دریافت کند. البته شاید انجام آزمایش برای افراد در معرض خطرلازم باشد.

در ایران برای بارداران چه زمانی مکمل آهن و اسیدفولیک داده میشود؟

طی سه ماهه اول بارداری مصرف اسیدفولیک و در چهار ماهگی، مصرف مکمل آهن ضروری است. اما درخارج از کشور به علت اضافه کردن آهن به آرد و شیر ممکن است نیازی به مکمل آهن در بارداری نباشد. اما در ماه آخر بارداری، جنین فعالانه آهن خون مادر را می‌گیرد و بنابراین کم خونی مادر روی جنین اثر می‌گذارد. در این کشورها مکمل آهن براساس آزمایش خون در ماه آخر داده می‌شود.

آیا ضروری است ذخیره آهن با اصلاحات تغذیه‌ای بالا برود؟

بستگی به کمبود ذخیره آهن دارد. گاهی ذخیره آهن کم است. اما هموگلوبین فرد طبیعی است. این حالت را می‌شود با تغذیه اصلاح کرد. اما اگر هم هموگلوبین و هم ذخیره آهن پایین باشد، باید مداخلات درمانی انجام شود. فراموش نشود خانمی که دوره‌های ماهانه طولانی دارد یا حجم خون از دست رفته‌اش در این دوران زیاد است، بعد از اتمام مصرف مکمل آهن برای درمان کم‌خونی، باید در ادامه مصرف مکمل در دوره ماهانه را داشته باشد. چون اگر مکمل نخورد به علت از دست رفتن خون، دچار کمبود می‌شود.

علت فقر آهن در آقایان چیست؟

ممکن است به علت زخم معده یا مسائل گوارشی مثل بدخیمی درکولون و... باشد که باید بررسی شود.

آیا مولتی ویتامین مینرال، کمبود آهن را جبران می‌کند؟

خیر. آهن موجود فقط نیاز روزانه را برطرف می‌کند و برای درمان کم خونی مناسب نیست. خانم‌ها در دوران نزدیک یائسگی که پریود‌های طولانی دارند ممکن است نیاز به مکمل آهن داشته باشند.

آیا با خوردن مکمل آهن،خونریزی ماهانه شدید می‌شود؟

این باور غلط است .اما اگر کسی دچاراین حالت می‌شود مکمل آهن را بعد از اتمام دوره ماهانه‌اش مصرف کند.

نظر شما