شناسهٔ خبر: 26881326 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

رئيس سازمان بورس:
شرايط عرضه نفت در بازار سرمايه فراهم است
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرايط براي عرضه نفت خام در بورس را فراهم دانست و ابراز اميدواري کرد با پيگيري هاي وزيران نفت و امور اقتصادي و دارايي، اين طرح زودتر اجرايي شود.
شاپور محمدي در گفت و گو با مهر درباره طرح دولت براي فروش نفت خام در بورس، افزود: عرضه نفت کوره و ساير فراورده هاي نفتي در بورس انرژي از مدتها پيش در حال انجام بوده، بنابراين فروش نفت خام در بورس انرژي نيز امکان پذير است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همانند قراردادها و معاملات آتي سکه، امکان انجام معاملات آتي (غيرنقدي) نفت خام در بورس انرژي نيز فراهم است.محمدي با بيان اينکه از نظر بازار سرمايه مانعي در عرضه نفت خام در بورس وجود ندارد، اضافه کرد: امکان فروش داخلي و نيز فروش خارجي، ارزي و ريالي نفت وجود دارد.
وي يادآور شد: تاکنون با بانک مرکزي و وزارت خانه هاي نفت و وزارت امور اقتصادي و دارايي مذاکره و مکاتبه هايي را در اين باره انجام داده ايم.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار به تاخير چند ساله براي آغاز اين طرح اشاره کرد و گفت: به نظر مي رسد اکنون بيش از هر زمان ديگري، شرايط اجراي آن فراهم شده است.

پيشنهاد سريلانکا براي تهاتر چاي با نفت ايران
هيئت بازرگاني چاي سريلانکا به بانک مرکزي اين کشور پيشنهاد کرده که شرکت سيلون پتروليوم اين کشور بدهي نفتي 250 ميليون دلاري خود به ايران را از طريق صادرات چاي به اين کشور پرداخت کند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري ساندي تايمز، هيئت بازرگاني چاي سريلانکا به بانک مرکزي اين کشور پيشنهاد کرده که شرکت سيلون پتروليوم اين کشور بدهي نفتي 250 ميليون دلاري خود به ايران را از طريق صادرات چاي به اين کشور پرداخت کند. اين پيشنهاد پس از آن مطرح شده که وزارت امور خارجه سريلانکا مقررات جديدي را در زمينه تبعيت از تحريم ها عليه ايران صادر کرده است.
لوسيل ويجه واردنا، رئيس هيئت بازرگاني چاي سريلانکا گفت، اين پيشنهاد به موجب تحريم هاي سازمان ملل مطرح شده است، زيرا محدوديت هايي در زمينه تراکنش هاي مالي با ايران وجود دارد. وي افزود: در صورتي که شرکت سيلون پتروليوم به ما پول بدهد، ما مي توانيم صادرات چاي به ايران را ادامه بدهيم، زيرا محدوديتي در زمينه صدور اين کالا به ايران وجود ندارد. بدهي نفتي ايران به شرکت سيلون پتروليوم مي تواند از طريق صادرات يک سال چاي به ايران جبران شود.
وي در ادامه گفت، مقامات هيئت تجاري چاي سريلانکا اين هفته با رئيس کل بانک مرکزي سريلانکا ديدار داشته اند و قرار است در هفته آينده مذاکرات بيشتري صورت گيرد تا توافقي در زمينه نحوه فائق آمدن به مشکل تحريم ها و ادامه صادرات چاي به ايران به دست آيد. به گفته مقامات سريلانکا اين اميدواري وجود دارد که به زودي توافقي به دست آيد.

برچسب‌ها:

نظر شما