شناسهٔ خبر: 26880901 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آقاجانی:

دانشگاه علوم پزشکی باید در سیاستگذاری سلامت تاثیرگذار باشد/ انتخاب اساتید برای تربیت فلوشیپ در دانشگاه شهید بهشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: سیاستگذاری سلامت یکی از حیطه‌هایی است که دانشگاه علوم پزشکی باید در آن تاثیر گذار باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، چهل و سومین نشست شورای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با حضور محمد آقاجانی رئیس دانشگاه و سایر اعضا در تالار شهیدبهشتی برگزار شد.
 
در این نشست هم اندیشی که اعضای هیات رئیسه دانشگاه و سایر اعضا حضور داشتند، برنامه‌های جدید حوزه آموزش دانشگاه توسط معاون آموزشی مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر اعضا و پیشکسوتان قرار گرفت.

فرصتی برای توسعه دانش پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: امروزه هیچ خدمتی در حوزه پزشکی وجود ندارد که نتوانیم به هموطنان ارایه دهیم. سالانه ۸.۵ میلیون بیمار بستری و چندین برابر سرپایی داریم و فقط حدود ۳۰ بیمار برای دریافت برخی از خدمات درمانی معدود به خارج از کشور اعزام می‌شوند.

وی افزود: تمامی بیمارستان‌های اصلی و مراکز درمانی مهم دولتی کشور، آموزشی هستند و این یک فرصت برای توسعه دانش پزشکی و تربیت نیرو‌های مورد نیاز است که ما را از سایر کشور‌ها مستقل و خودکفا کرده است.

آقاجانی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد خدمات بستری در بخش دولتی کشور ارایه می‌شود، اظهار کرد: در بهترین مراکز دنیا بیمار اصل و محور است و توجه به ارزشها، کرامت، حقوق و سلامت جسم و روح و روان وی بسیار اهمیت دارد.

وی با ذکر این نکته که اگر زمان کافی برای بیمار گذاشته نشود، بدون تردید آموزش نیز آسیب خواهد دید و دچار خدشه می‌شود، تاکید کرد: این بحث محوری باید در جلسات شورای دانشگاه و مدیران گروه‌ها، روسای بیمارستان‌ها و... مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سیاستگذاری سلامت را یکی از حیطه‌هایی برشمرد که دانشگاه علوم پزشکی باید در آن تاثیر گذار باشد و بر حضور فعال و موثر دانشگاه در حوزه‌های سیاست سازی، تصمیم گیری و مدیریت کلان تاکید کرد.

وی با اشاره به خلاء دانشکده مدیریت در این دانشگاه گفت: درصدد هستیم در قالب دانشکده‌های موجود با استفاده از امکانات، ساختار و منابع موجود بدون ایجاد بار اضافه این مسیر را در دانشگاه طی کنیم. بدون داشتن فارغ التحصیلان درجه یک و اساتید برجسته حوزه مدیریتی، سیاستگذاری سلامت و تصمیم سازی سلامت نمی‌توان در حوزه تصمیم گیری کلان تاثیرگذار بود.

آقاجانی تربیت اقتصاددان سلامت را یک نیاز ضروری دانست و گفت: حوزه سلامت حوزه بسیار پیچیده‌ای است که مسایل انسانی در آن بسیار دخیل است. ما قطعا به رشته‌های تخصصی در حوزه‌های سیاستگذاری سلامت نیاز داریم ودر این زمینه نباید از برنامه‌های مشترک غافل شویم.

به گفته وی دانشگاه در نظر دارد به حوزه مدیریت سلامت نیز توجه خاص داشته باشد و در این حوزه سرمایه گذاری کرده و تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشی درباره موضوع پذیرش فلوشیپ بالینی با مشارکت بخش خصوصی تاکید کرد: با توجه به این که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است این کار سدشکنی است و باید از امکانات موجود در بخش خصوصی بصورت هدایت شده، کنترل شده و برنامه ریزی شده بهره گرفت.

آقاجانی بیان کرد: انتخاب اساتید برای تربیت فلوشیپ در این دوره‌ها با دقت لازم از سوی دانشگاه انجام می‌شود و پذیرش دانشجو در این دوره‌ها نیز طبق ضوابط صورت خواهد گرفت و از کانال دانشگاه هدایت می‌شود و دوره‌های مشترک فلوشیپ بالینی با مشارکت گروه‌های آموزشی و بخش خصوصی در چهار چوب آیین نامه وزارت بهداشت انجام می‌شود.

نظر شما