شناسهٔ خبر: 26851275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

وقتی اسرائیل آپارتاید را قانونی کرد

پارلمان رژیم صهیونیستی پنجشنبه صبح در رای‌گیری نهایی، لایحه تبعیض‌آمیز «کشور یهود» را تصویب کرد تا زمینه قانونی برای محو کامل اعراب از سرزمین‌های اشغالی را فراهم کند، مساله‌ای که اعتراض شدید فلسطینیان، جامعه بین‌المللی و حتی گروه‌هایی از اسرائیلی‌ها را برانگیخت.

صاحب‌خبر -

کنست براساس این قانون تمام سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای یهودیان اعلام کرده و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی محروم کرده است. همچنین با حذف زبان عربی از مدارس، زبان عبری تنها زبان رسمی این منطقه شناخته خواهد شد. این طرح با ۶۲رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و دو رأی ممتنع به تصویب رسید. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، این قانون علاوه بر اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، توسعه شهرکهای یهودینشین را ارزش ملی دانسته و برای ارتقای شهرکهای فعلی و تاسیس شهرکهای جدید اقدام میکند.

تصویب قانون «کشور یهود» صدای اسرائیلیهای ساکن تلآویو را نیز درآورده و شبانگاه پنجشنبه چند هزار نفر از آنها را به خیابانها کشاند. با اینکه ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی حامی و پیشبرنده این لایحه بود، اما نمایندگان زیادی از احزاب مختلف با آن مخالفت کردند. بعد از تصویب، نمایندگان عرب در پارلمان رژیم صهیونیستی، رونوشت این قانون را پاره کرده و شروع به اعتراض کردند. قانون تبعیضآمیز کشور ملی یهود حتی مخالفتها و انتقادات شدید گروههای مختلف یهودی در آمریکا را برانگیخت.

قانونی شدن آپارتاید

اتحادیه اروپا با انتقاد شدید از تصویب این قانون جنجالی آن را مانع بزرگ در مسیر تحقق راهکار دو دولتی توصیف کرد. به گزارش گاردین، در بیانیه این اتحادیه آمده است: «ما در مورد راهکار دو دولتی خیلی روشن صحبت کردهایم و معتقدیم این تنها راهکار ممکن است و طرفین باید از برداشتن هر گامی که تحقق این راهکار را دشوار یا غیرممکن کند خودداری کنند.» سازمان عفو بینالملل تاکید کرد تصویب قانون کشور یهود موجب مشروعیت بخشی به ۷۰ سال تبعیض و نژادپرستی در حق فلسطینیان در اراضی اشغالی خواهد شد. صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» تصویب این قانون را بشدت محکوم کرد و گفت: اسرائیل موفق به قانونی کردن آپارتاید شد و نظام آپارتاید را به صورت قانونی ایجاد کرد. یوسف الحساینه، عضو ارشد جهاد اسلامی در واکنش به این موضوع اعلام کرد تصویب قانون مذکور کمترین شکی باقی نمیگذارد که اسرائیل به مسیر خود برای نابودی فلسطینیها در اراضی اشغالی 1948 ادامه میدهد. فوزی برهوم، سخنگوی حماس نیز اعلام کرد اگر سکوت منطقهای و بینالمللی بر جنایات رژیم اشغالگر و نیز حمایت نامحدود آمریکا از آن وجود نداشت، اینگونه قوانین تصویب نمیشد. این عضو ارشد حماس تأکید کرد قوانین باطل اجرایی نخواهد شد و ملت فلسطین صاحب حق و حاکمیت بر این سرزمین است. اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیهای اعلام کرد: چنین قوانینی که رژیم صهیونیستی سعی در تحمیل آن بر فلسطینیان دارد، باطل و غیرقابل قبول است و به هیچ عنوان به این رژیم اشغالگر مشروعیت نمیبخشد.

نظر شما