شناسهٔ خبر: 26833901 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 يافته محققان کانادايي؛

رابطه اختلالات و ابتلا به ام اس

دانشمندان دريافته اند بيماري ام اس حداقل 5 سال قبل از تشخيص با وجود اختلالات سيستم عصبي نظير درد يا مشکلات خواب قابل شناسايي است.به گزارش مهر، «هلن ترملت»، سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه بريتيش کلمبيا کانادا، در اين باره مي گويد: «وجود اين علائم هشداردهنده به خوبي در مورد بيماري آلزايمر و پارکينسون به اثبات رسيده است، اما تاکنون بررسي هاي کمي در مورد وجود علائم مشابه در مورد بيماري ام اس وجود داشته است.»در اين مطالعه، تيم تحقيق گزارش سلامت 14 هزار فرد مبتلا به بيماري ام اس را با گزارش سلامت 67 هزار فرد فاقد اين بيماري مقايسه کرد.فيبروميالژيا که مشکل درد اسکلتي-عضلاني است در افرادي که بعدها مبتلا به بيماري ام اس شدند سه برابر بيش از ديگر شرکت کنندگان مشاهده شد.همچنين مشخص شد سندرم روده تحريک پذير در افراد مبتلا به اين اختلال حدود دو برابر بيشتر است.

سردردهاي ميگرني و هر نوع اختلال در خلق و خو يا اختلال اضطراب که شامل افسردگي، اضطراب، و اختلال دوقطبي است هم با ميزان بالا در اين گروه از شرکت کنندگان يافت شد.اين يافته ها مي تواند به پزشکان در تشخيص زودهنگام بيماري و شروع درمان کمک کرده و بدين ترتيب روند آسيب به مغز و نخاع کُند شود.

تشخيص سرطان لوزالمعده با آزمايش تنفس

مطالعات جديد محققان آمريکايي نشان مي دهد با بررسي ترکيبات موجود در بازدم مي توان سرطان لوزالمعده را در مراحل اوليه تشخيص داد. معمولا اين سرطان در مراحل پيشرفته تشخيص داده مي شود و به همين دليل درمان موثر نيست.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري مديکال ساينس، محققان با بررسي ترکيبات آلي فرار موجود در بازدم بيماران مبتلا به سرطان پانکراس خوش خيم و متاستاتيتک دريافتند 12 ترکيب آلي فرار در بازدم مي تواند نشانگر سرطان پانکراس باشد. اين ترکيبات از سه گروه شيميايي اصلي آلدئيدها، آلکان ها و الکل تشکيل شده اند.معمولا سرطان پانکراس در مراحل اوليه هيچ نشانه اي ندارد و در مراحل پيشرفته بروز مي کند. اين مطالعه نشان مي دهد با آناليز بازدم مي توان سرطان را در مراحل اوليه تشخيص داد.

برچسب‌ها:

نظر شما