شناسهٔ خبر: 26800376 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

سلول‌های عضلانی در درمان دیستروفی عضلانی در مطالعات پیش بالینی بازسازی می‌شود

صاحب‌خبر -

بر اساس یک مطالعه جدید، سلول‌های استخراج شده از یک نوع تومور خوش‌خیم سلول‌های بنیادی عضلانی اسکلتی را در موش‌های مبتلا به دیستروفی عضلانی بازسازی کند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دیستروفی عضلانی Muscular Dystrophy نام گروهی از بیماری‌ها است (حدود 9 بیماری) که مشخصه مشترک آنها ضعیف شدن فیبرهای عضلات بدن است.

در این بیماری‌ها هم عضلات ارادی اندام‌ها و هم عضلات غیر ارادی مانند عضله قلب یا روده‌ها ممکن است خراب و ضعیف شوند. این بیماری‌ها ارثی هستند یعنی از والدین به فرزند منتقل می‌شوند و همچنین پیشرونده هستند یعنی علائم آنها به مرور زمان بیشتر می‌شود.

بر اساس یک مطالعه جدید، سلول‌های استخراج شده از یک نوع تومور خوش‌خیم می‌تواند سلول‌های بنیادی عضلانی اسکلتی را در موش‌های مبتلا به دیستروفی عضلانی بازسازی کند.

محققان دانشگاه علوم پزشکی Minnesota به دنبال یافتن منبع سلولی برای بازسازی عضلات بودند. آن‌ها دریافتند که تراتوم ها - تومورهای خوش‌خیم که سلول‌های بسیاری را تولید می‌کنند، از جمله فولیکول‌های مو، عضلات و غدد - می‌توانند این کار را انجام دهند.

Michael Kyba مدیر این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: هدف از این مطالعه این بود که در مکان‌های ناشناخته منبع سلول‌هایی را که در هنگام پیوند، نقش بازسازی عضلات اسکلتی را ایفا کرده و بهبودی قابل‌توجهی در قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات نشان دهند.

در این مطالعه، محققان سلولهای تراتوم حیوانی را استخراج کردند و تعداد کمی از سلول‌های حاصل از تراتوم را به یک عضله بیمار تزریق کردند. آنها کشف کردند که 40،000 سلول حاصل از تراتوم، 80 درصد از این ماهیچه را بازسازی می‌کنند و این در حالی است که تا امروز تنها 5 تا 10 درصد این قابلیت بازسازی موجود بود.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.

پایان پیام/۲۹

نظر شما