شناسهٔ خبر: 26784245 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جعفر آذری می‌گوید هنگام خلق آثار نمایشگاه «موج سودا» آثار شجریان را گوش داده است

خوشنویسی با همایون

شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر کاری می‌کنید باید هدفون در گوشتان باشد یا این‌که در محیط‌تان صدای موسیقی به گوش برسد؟ البته وقتی موسیقی گوش می‌دهید و مثلا ظرف‌ها را می‌شویید، نهایتا آن موسیقی می‌تواند تحمل‌تان را برای سپری‌کردن مدت مشقت‌بار شست‌وشو بالا ببرد، اما اگر وقتی دست به قلم یا قلم‌مو برده و اثری را خلق می‌کنید، موسیقی می‌تواند بر خروجی کاری که می‌کنید تاثیر بسزاتری بگذارد. حالا این اتفاق برای جعفر آذری، هنرمند خوشنویس افتاده است.

صاحب‌خبر -

او که حالا در آستانه برپایی یک نمایشگاه خوشنویسی است به خبرگزاری ایسنا گفته آثارش با گوشدادن به قطعات موسیقایی خلق شده که همایون شجریان خوانده است.

او درباره نمایشگاهش که «موج سودا» نام دارد، توضیح داده: در این نمایشگاه ۳۰ قاب، اثر خوشنویســــی شکستهنستعلیق ارائه شده که در آنها از اشعار مختلف استفاده کردم، از محمدرضا شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهــــــــــاج، محمدعلی بهــــــمنی، خیام، حافظ، سعــدی، مولانا و تکبیتهای صائب تبریزی و گاهی بیدل دهلوی.

او همچنین درباره موسیقیای که هنگام خلق این آثار گوش میداده، گفته: یک خوشنویس هنگام آمادهشدن برای خلق یک اثر، اولین چیزی که بعد از انتخاب شعر و ملازمات کتابت با خود همراه میکند یک موسیقی مناسب است که میتواند باکلام یا بیکلام باشد. با توجه به اینکه خواستهام با آثار ارائه شده در فضاهای خاص ترکیبی طبعی بیازمایم، در انتخاب موسیقی همراه نیز از آثار همایون شجریان بهره بردهام که شاید با پرداختن به فضاهای جدید در موسیقی سنتی، با انتقاداتی هم مواجه باشد که یقین دارم همیشه اولینها اینگونهاند.

حالا که او از همایون شجریان به عنوان هنرمندی نوگرا در موسیقی سنتی یاد میکند، میشود از خودش پرسید خوشنویسی چقدر به نوگرایی تن داده است. این سوالی است که اتفاقا خبرنگار ایسنا از آذری پرسیده است اینکه نسل جدید به حضور در نمایشگاههای خوشنویسی اقبالی نشان نمیدهند، گفت: اینکه نسل جدید به حضور در نمایشگاههای خوشنویسی اقبالی نشان نمیدهند، تقصیر ماست. ما و اهالی انجمنی که به هنر خوشنویسی دلبستهایم باید برای نســــــــــــل جدیــــــد برنامهریزی داشته باشیم.

این نمایشگاه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۷ در خانه فرهنگ و هنر گویا به نشانی خیابان کریمخان، روبهروی ایرانشهر شمالی، پلاک ۹۱ افتتاح خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما