شناسهٔ خبر: 26783873 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

۱۹ چهره سیاسی، فکری و آکادمیک عرب از در پیامی خواستار آتش‌بس 3 ماهه در یمن شدند

استقبال انصارا... از طرح نخبگان عرب

محمدعلی الحوثی، یک رهبر برجسته انصارا... بر استقبال از طرح پیشنهاد شده از سوی گروهی از چهره‌های عربی مبنی بر آتش‌بس سه ماهه در یمن و فراهم کردن شرایط برای آغاز مذاکراتی با نظارت بین‌المللی و در نهایت توقف جنگ سه‌ساله اخیر تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن با انتشار توئیتی اعلام کرد، در ابتدا از موضعگیری مثبت این نخبگان کشورهای عربی و از بابت این‌که آنها در مورد ریخته شدن خون یمنی‌ها احساس مسئولیت می‌کنند، تشکر می‌کنیم. وی در ادامه تاکید کرد: ما تمامی پیشنهادهای مطرح شده را با رویکردی مثبت بررسی خواهیم کرد، ما موافق آشتی هستیم و بارها به مناسبت ماه‌های حرام و دیگر مناسبت‌ها خواستار آتش‌بس شدیم اما کشورهای عضو ائتلاف آن را نپذیرفتند. رئیس کمیته عالی انقلابی یمن از چهره‌های عربی که طرح را ارائه کردند، خواست برای مذاکره و اطلاع از همه چیز از نزدیک و مشاهده وضعیت یمن به این کشور سفر کنند.

صاحب‌خبر -

آتش بس 3 ماهه

۱۹ چهره سیاسی، فکری و آکادمیک عرب از در پیامی از همه طرفها در یمن خواستند آتشبسی سه ماهه در این کشور اعلام کرده و پس از آن گفتوگویی را با نظارت بینالمللی برای توقف جنگ آغاز کنند. این چهرههای سیاسی دانشگاهی از عراق، اردن، لبنان، عمان، تونس، فلسطین و مغرب هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حدث نیوز در میان این شخصیتهای نام کسانی چون صادق المهدی نخستوزیر اسبق سودان، عبدالسلام المجالی نخستوزیر اسبق اردن، عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق، مروان الفاعوری دبیرکل انجمن جهانی اعتدال از اردن، عباس زکی عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، محمد طلابی نویسنده مغربی، عبد الحسین شعبان نویسنده عراقی، اکرم عبداللطیف عضو شورای ملی فلسطین، سمیر حباشنه رئیس جمعیت اردن برای علم و فرهنگ و وزیر کشور پیشین اردن، حسن نافعه نویسنده و دبیرکل سابق انجمن اندیشه عربی مصر، عدنان السید حسین رئیس سابق دانشگاه لبنان و وزیر سابق در این کشور، صلاح عمر العلی وزیر و نماینده سابق عراق در سازمان ملل، سیفالمسکری نماینده سابق عمان در شورای همکاری خلیجفارس، محیالدین المصری نویسنده اردنی و معاون پیشین سازمان آموزش و پرورش علوم و فرهنگ عربی، عاطف مغاوری نویسنده مصری، صالح قوجیل عضو شورای ملی الجزایر، مصطفی بن جعفر نویسنده و رئیس سابق پارلمان تونس، نبیل ابن عبدالله وزیر پیشین مغرب و جواد شفیق نویسنده مغربی به چشم میخورد .

راه حل سیاسی

این شخصیتها از ایران و عربستان نیز درخواست کردند در رسیدن به راهکاری مسالمتآمیز برای پایان دادن به جنگ همکاری کنند و از رهبران سایر کشورهای عربی نیز خواستند تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام دهند تا به این ترتیب رنج مردم یمن پایان پیدا کند.

این شخصیتها همچنین خواستار ایجاد نظامی سیاسی در یمن شدند که همه گروهها و گرایشهای سیاسی را در بر بگیرد و وحدت اراضی یمن حفظ شود و کشوری که در طول جنگ سه ساله ویران شده است بازسازی شود. صادق المهدی تاکنون بارها درباره جنگ یمن اظهارنظر کرده است. او به شدت مخالف حضور سربازان سودانی در این جنگ بود و آن را اشتباهی بزرگ نامید. المهدی یک بار نیز پیشنهاد میانجیگری برای خاتمه این جنگ را داد اما به آن توجهی نشد. به دلیل نزدیکی عمر البشیر رئیسجمهور یمن به پادشاهی عربستان تعدادی از سربازان سودانی درجنگ یمن حضور یافته و بخشی از آنها نیز کشته شدند .

این خبرها درحالی منتشر میشود که جنگ تجاوزگرانه عربستان و متحدانش در یمن همچنان ادامه دارد. روز گذشته سخنگوی ائتلاف عربی ضد یمن اعتراف کرد که درجریان این جنگ ۱۶۱ فروند موشک بالستیک از سوی انصارالله به عربستان شلیک شده است. بعضی آمارها میگویند درجریان این جنگ تاکنون ۹ هزار نفر کشته و ۵۱ هزار نفر مجروح شدهاند. همچنین به زیرساختها و اماکن آموزشی و بهداشتی این کشور صدها میلیارد دلار خسارت وارد شده است. گرچه عربستان سعودی از چهار سال پیش به دنبال اهداف توسعه طلبانه و دخالت جویانه خود جنگی ناخواسته را بر مردم مظلوم یمن تحمیل کرد اما تاکنون این کشور به هیچیک از اهداف خود نرسیده است .

علی باقری

بینالملل

برچسب‌ها:

نظر شما