شناسهٔ خبر: 26763716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

دلایل و پیامدهای اعتراضات عراق

«گروه تحلیل و تفسیر قدسنا»

صاحب‌خبر -

 

گروه تحلیل و تفسیر خبرگزاری قدس (قدسنا):

 

اعتراضات مردمی عراق که از شهر بصره در جنوب عراق شروع شده بود مانند یک دومینو به شهر های دیگر عراق در حال سرایت است. عده ای از مردم بصره  به بهانه وضعیت بد اقتصادی و کمبود برق و شوری آب اقدام به اعتراض کردند.

 

این اقدام به شهرهای دیگر از جمله نجف و بغداد نیز کشیده شد. در شهر نجف مردم وارد فرودگاه شده و فعالیت این فرودگاه بین المللی را ساعت ها تعطیل کردند. گزارش ها از کشته شدن حدود 9  نفر در این اعتراضات حکایت دارد.

 

حیدر العبادی نخست وزیر دولت عراق با حضور در بصره قول رفع معضل برق و آب و مشکلات این منطقه را داده است. در باره این اعتراضات نکاتی مطرح می شود:

 

تحلیلگران شکل گیری این اعتراضات پس از انتخابات اخیر عراق و وجود ابهاماتی در باره آن و ناتوانی جریان های مختلف در تشکیل دولت ائتلافی را مشکوک دانسته و امکان وجود دست های بیگانه خصوصا عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در آن رد نمی کنند. خصوصا که هم رژیم عربستان و هم رژیم امارات با تزریق منابع مالی زیادی به برخی از جریان های سیاسی ، حتی برخی جریان های شیعی عراق تلاش کرده بودند در روند انتخابات تاثیر بگذارند. این تحلیلگران بر این باورند کندی روند تشکیل دولت در عراق نیز ناشی از مداخله این کشورها است.

 

گسترش اعتراضات می تواند نوعی بی ثباتی امنیتی را در عراق ایجاد کند و این موضوع با توجه به اینکه هنوز کشور عراق در معرض تهدید جریان های تروریستی تکفیری است، می تواند فرصت های مناسبی برای فعالیت های تروریست ها در عراق در اختیار آنها قرار دهد.

 

نخست وزیر عراق برای حل مشکلات بصره مبلغ 3 میلیارد دلار به بصره اختصاص داده است. این اقدام که از آن با عنوان مدیریت تحت فشار یاد می کنند، رفتار هوشمندانه ای محسوب نمی شود. زیرا می تواند به گسترش اعتراضات در مناطق مختلف بیانجامد و مردم در استان های مختلف تشدید اعتراضات را راهی برای دریافت منابع از دولت مرکزی تلقی کنند. این موضوع فضای عراق را بشدت ناامن می سازد.

 

حیدر العبادی که برای حل مشکل برق و آب به بصره سفر کرده بود اعلام کرد که برای مشکل برق بصره، به خرید برق از ایران اقدام خواهد کرد و در همانجا به وزیر نیروی این کشور ماموریت داد تا برای خرید برق به ایران سفر کند. این اقدام العبادی به نظر می رسد در جهت مدیریت افکار عمومی عراق علیه ایران است. زیرا ایران در شرایط فعلی خود با مشکل کمبود برق روبرو است و امکان تامین نیازهای عراق شاید مقدور نباشد. لذا به نظر می رسد در صورت ناکامی وزارت نیرو در ماموریت خود برای خرید برق از ایران، زمینه برای تخریب وجهه ایران در جامعه عراق به عنوان متهم اصلی بسیار مهیا باشد. خصوصا که در یکساله اخیر برخی جریان های سیاسی عراق که دیدارهایی را با روسای رژیم های عربستان و امارات داشته اند و حتی رسما به عرستان دعوت شده و با بن سلمان ولیعهد سعودی مذاکراتی داشته اند، تلاش دارند فضای افکار عمومی عراق را علیه ایران آرایش دهند.

 

العبادی در حرکتی مشکوک که تحلیلگران آن را همراهی با امریکا علیه ایران ارزیابی می کنند، عوارض گمرگی واردات کالا از ایران را افزایش داده است (حدود 50%) این در حالی است که واردات از ترکیه 8% و واردات از سوریه و اردن را صفر% اعلام کرده است! سال گذشته واردات عراق از ایران حدود 13 میلیارد دلار بوده است. همچنین سفارت عراق را مکلف به توقف صدور ویزا به ایرانیان کرده است که می تواند اقدامی در جهت راضی نگهداشتن جریان صدر نیز باشد که در روزهای اخیر نگاه منفی به ایران را تبلیغ می کند.

 

تحلیلگران، فساد دولت العبادی را مهمترین عامل وجود مشکلات اقتصادی در جامعه عراق می دانند. خصوصا که چندین نفر از اعضاء کابینه و شخص العبادی دارای تابعیت مضاعف انگلیسی، امریکایی و غیره هستند و خود را ناگزیر از پیروی از سیاست ها و دستورات کشورهای متبوع می دانند و نه منافع عراق!!

 

جمهوری اسلامی ایران از زمان اشغال عراق توسط امریکا تلاش کرده در کنار ملت عراق بماند. حتی در زمانی که جریان تروریستی داعش با حمایت امریکا و عربستان و امارات  و دیگر رژیم های وابسته منطقه بخش های وسیعی از عراق را اشغال کرده و در آستانه ورود به پایتخت بودند، ایران در کنار ملت و دولت عراق قرار گرفت و کمک کرد تا این کشور خود را از بحران اشغال داعش خارج کند. به نظر می رسد که دارندگان تابعیت مضاعف در عراق تلاش دارند ناتوانی خود در اداره کشور و فساد فراگیرشان را با نشان دادن نوعی ناسپاسی خود با متهم سازی ایران برون فکنی کنند.  

 

 

انتهای پیام/

نظر شما