شناسهٔ خبر: 26759684 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کدام شهر، کدام دانشگاه؟

دانشگاه بوعلی در جمع دانشگاه‌های موثر جهان/ دانشگاهی که ۶ استاد از دانشمندان ISI را در اختیار دارد

دانشگاه بوعلی سینای همدان ۴۴ سال است که شهر همدان را به یکی از انتخاب‌های مهم کنکوری‌ها تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- ملیحه محمودخواه؛ داوطلبان کنکوری که اکنون در فکر انتخاب شهر و رشته برای تحصیل در مقطعی جدیدتر از زندگی خود هستند، نباید و نمی‌توانند خود را از تحصیل در شهر‌های دیگر محروم کنند؛ اما حتما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی زندگی در شهری جدید، باید دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند. دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای کاهش این آسیب‌ها، نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاه‌های شهر‌های مختلف کشورمان هستند. خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش‌های کدام شهر، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاه‌های مهم و برجسته کشورمان است.

 

تاریخچه دانشگاه بوعلی

دانشگاه بوعلی سینا در محله چهارباغ شهید مصطفی احمدی روشن همدان قرار دارد. اولین گام‌های ایجاد دانشگاه بوعلی سینا در اسفندماه سال ۱۳۵۱ براساس معاهده مشترک بین دولت‌های ایران و فرانسه برداشته شد. شورای گسترش آموزش عالی در نود و چهارمین جلسه خود در ششمین روز آذر سال ۵۲ مجوز تاسیس دانشگاه بوعلی سینا در همدان را تصویب و پس از آن در سال ۱۳۵۳ تاسیس و فعالیت آموزشی خود را در سال ۱۳۵۵ با پذیرش حدود ۲۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی تا کارشناسی ارشد در چهار مجتمع گسترش کشاورزی، علوم تندرستی، و علوم محیط زیست و علوم آموزشی آغاز کرد.

 

در ابتدا بنا بود با ورود کشور فرانسه این دانشگاه تأسیس شود؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی به شیوه دیگر و مانند دیگر دانشگاه‌های کشور در مسیر اهداف انقلاب اسلامی رشد کرد.

 

یعقوب محمودی فر، رئیس دانشگاه بوعلی همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو می‌گوید:۶۱ درصد دانشجویان دانشگاه بوعلی را دختران  و ۳۹ درصد را پسران  تشکیل می‌دهند و در حال حاضر دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان دانشگاه مادر در همدان ۱۲ هزار دانشجو دارد. قریب به ۳۰۰۰ نفر فارغ‌التحصیل تحصیلات تکمیلی هستند و ۱۰۰۰ دانشجوی دکتری و ۲۰۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و باقی دانشجویان مقطع کارشناسی هستند.


محمدی فر می افزاید: دانشگاه بوعلی به عنوان یک دانشگاه جامع مطرح است و در تقسیم‌بندی وزارت علوم در منطقه ۴ کشوری که شامل استان‌های همدان، قزوین، قم و مرکزی است، قرار دارد. دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان دانشگاه جامع دانشگاه اول منطقه است و در سال‌های اخیر دارای دستاورد‌های چشم‌گیری بوده است.


رئیس دانشگاه بوعلی تصریح می‌کند: در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۱۰ دانشجو مشغول به تحصیلند که رتبه آن‌ها زیر ۱۰ است که در رشته باستان شناسی و مهندسی مکانیک کشاورزی مشغول به تحصیل هستند؛ اما در مقطع کارشناسی هیچ رتبه‌ای زیر ۱۰۰ نداشته ایم.


۱۳ دانشکده در دل دانشگاه بوعلی
مساحت دانشگاه ۱۶۰ هکتار است و این دانشگاه دارای ۵۷ گروه آموزشی است که بالغ بر ۳۱۷ رشته گرایش در دانشکده‌ها فعال هستند.

 

دانشگاه بوعلی در میان یک درصد دانشگاه‌های موثر جهان است/

 

دانشگاه بوعلی سینا شامل ۱۳ دانشکده است که عبارتند از: دانشکده علوم پایه، دانشکده شـیمی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده هنر و معماری، دانشکده کـشاورزی، دانشکده پیرادامپزشکی، دانشکده تربیت بدنی، دانشکده فنی تویسرکان، دانشکده فنی کبودرآهنگ، دانشکده مدیریت و حسابداری رزن و دانشکده صنایع غذایی بهار.

از بین این دانشکده ها، دانشکده‌های شیمی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی از نظر تولیدات علمی و جذب دانشجو در رتبه‌های بالایی قرار دارند.

 

رشته‌های جدید دانشگاه
به گفته رئیس دانشگاه بوعلی؛ امسال دانشگاه در ۶ رشته هنر و معماری، ایران‌شناسی، سنجش از دور، صنایع‌غذایی و حقوق بین‌الملل مجوز دریافت کرده و مجوز یکسری از رشته‌ها همچون نهج‌البلاغه، صنایع مبلمان و فلسفه که قرار بود در لیست رشته های این دانشگاه قرار بگیرد، صادر نشد.


سیاست دانشگاه در سال‌های قبل، عدم پذیرش دانشجوی در دوره شبانه بود و در حال حاضر دانشگاه، دانشجوی کارشناسی شبانه ندارد و شهریه دانشجویان، منبع قابل اتکایی نیست. قرار است امسال درآمد اختصاصی دانشگاه ۱۰ درصد افزایش پیدا کند که این رقم به ۱۳۸ میلیارد تومان می‌رسد.

کیفیت بالای تولیدات علمی در دانشگاه بوعلی
از مؤسسات وابسته به دانشگاه؛ مرکز رشد وابسته به دانشگاه هم اکنون با ۲۵ شرکت فعال در حوزۀ IT و ICT پیشرفت خوبی در زمینۀ جذب دانشجویان و نخبگان صاحب طرح و ایده‌های فناورانه داشته است.

 

دانشگاه بوعلی در میان یک درصد دانشگاه‌های موثر جهان است/

 

همچنین می‌توان به کیفیت بالای تولیدات علمی و توسعۀ تحصیلات تکمیلی اشاره کرد که ثمرۀ تلاش مسئولین و اعضای هیأت علمی این دانشگاه در سالیان متمادی است. این دانشگاه در علم شیمی و هم چنین میزان ارجاعات به مقالات اعضای هیأت علمی دانشگاه در کشور و جهان برند و شاخص محسوب می‌شود و می‌توان آن را جزو یک درصد دانشگاه‌های مؤثر جهان نام برد.

 

این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ میلادی به لحاظ وبومتریک در جهان رتبۀ ۱۵۸۳، در آسیا رتبۀ ۴۰۰، در خاورمیانه رتبۀ ۸۰ و در کل دانشگاه‌های کشور رتبۀ ۲۱ را داراست و نیز به لحاظ شاخص ISC در بین دانشگاه‌های جامع کشور رتبۀ نهم و در کلیه دانشگاه‌های جهان اسلام صاحب رتبۀ ۵۰ است. به علاوه در بین دانشگاه‌های کشور از نظر ارجاعات به مقالات، رتبۀ پنجم و از نظر تعداد دانشمندان ISI نیز رتبۀ پنجم کشور را دارا است.

 

دانشگاه بوعلی دارای ۴۴۰ عضو هیئت علمی است. در رنکینگ هلند رتبه زیر ۱۰۰۰ دانشگاه‌های دنیا را بدست آورده و از دانشگاه‌های اسلامی که ۲۳ دانشگاه در این رنک قرار گرفته‌اند، دانشگاه بوعلی برای اولین بار در رنکینگ ۲۲ قرار دارد و رتبه ۹۳۰ دنیا را کسب کرده است.


در ارائه مقالات ISI دانشگاه بوعلی رتبه دهم کشور را به خود اختصاص داد و در واقع جز ده دانشگاه برتر کشور قرار گرفته است. مرکز رشد دانشگاه بوعلی سینا به عنوان سیزدهمین مرکز رشد دانشگاهی قرار دارد. در لیست یک درصد ISI در دانشگاه‌های بین‌المللی، دانشگاه بوعلی موفق شده ۶ نفر را به عنوان دانشمندان ISI در اختیار داشته باشد.

 

کسب‌رتبه‌های برتر دانشجویان دانشگاه بوعلی در خوارزمی و فارابی از دیگر نقاط قوت این دانشگاه است. در حوه کیفیت مقالات این دانشگاه  ضریب ۸.۵۴ را به دست آورده و جزء دومین یا چهارمین دانشگاه کشور است.

در حال حاضر ۳۰ واحد مستقر در مرکز رشد وجود دارد. همچنین دانشگاه بوعلی‌ به دنبال قرار گرفتن در مسیر ایجاد مراکز رشد تخصصی است و توانسته نخستین مرکز رشد تخصصی کشاورزی را در محیط دانشگاه افتتاح کند .

 

همچنین این دانشگاه بزرگ کشور در سال گذشته توانست رتبه دوازدهم دانشگاه سبز کشور را کسب کند. این دانشگاه مرکز سنگ تراشی سنگ های قیمتی را احداث کرد و اقدامات بسیار خوبی را در حوزه مدیریت سبز داشته؛ به طوری که که در دو سال پیش، لوح رئیس سازمان محیط زیست کشور را به عنوان دانشگاه سبز دریافت کرد. 
 
راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی D۸ در همدان با همکاری هشت کشور اسلامی اندونزی، مالزی، ایران، ترکیه، مصر، بنگلادش، پاکستان و نیجریه و جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر نیز در دستور کار دانشگاه قرار دارد. اساسنامه این دانشگاه مورد تأیید قرار گرفته و از ابتدای مهر دانشجو می‌پذیرد.


ایجاد مرکزی به عنوان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در دستور کار است؛ چراکه که فضای کنونی کافی نیست و قرار است با سرعت و قدرت این پروژه به پایان برسد.

 

غیر ایرانی‌ها در بوعلی
دانشگاه بوعلی سینا در حال حاضر میزبان  ۲۴ نفر از دانشجویان و ۵۲ نفر از زبان آموزان غیرایرانی علاقه‌مند به فراگیری زبان فارسی، از کشور‌های سوریه، یمن، فلسطین، عراق، چین، سریلانکا، تاجیکستان و پاکستان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است؛ که امید آن می‌رود در آیندۀ نه چندان دور شمار این دانشجویان و زبان آموزان در این دانشگاه بیشتر شود.

 

این مرکز علمی کشور همچنین از ۲۵ کشور دنیا دانشجو می‌پذیرد و قریب به ۲۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.


فضای آموزشی مناسب خوابگاه‌ها
یک‌هزار و ۵۰۰ دانشجوی پسر و یک‌هزار و ۸۵۰ دانشجوی دختر این دانشگاه در ۱۷ ساختمان خوابگاهی اسکان داده می‌شوند. با توجه به محدودیت‌های خوابگاهی، با جذب دانشجویان دانشگاه D۸ و حذف دانشجوی بومی، قطعا دغدغه این دانشگاه در حوزه خوابگاهی بیشتر خواهد شد.
 
دانشگاه بوعلی در میان یک درصد دانشگاه‌های موثر جهان است/
 
هم اکنون حدود ۶ هزار و ۷۰۰ متر مربع از فضای دانشگاه به خوابگاه‌ها اختصاص یافته است. البته هدف دانشگاه ایجاد مرکز همایشها نیز است و اینکه مرکز هتل و رستوران داشته باشد، فعلا در اولویت برنامه‌ها نیست.

پرچم انجمن‌ها و کانون‌ها، بالا 
بیش از ۶۰ انجمن علمی دانشجویی فعال و ۴ تشکل اسلامی با گرایشات مختلف در دانشگاه بوعلی سینا فعالیت دارد. در این دانشگاه ۱۹ کانون فرهنگی هنری نیز وجود دارد و بیش از۳۰ نشریه فعال است.  بسیج کارکنان، اساتید و دانشجویی نیز به فعالیت در دانشگاه می پردازند. . در مجموعه دانشگاه بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی که انجام می‌شود، دانشجو محور است و این جزء امتیازات دانشگاه بوعلی سینا به حساب می آید.

دانشگاه بوعلی در میان یک درصد دانشگاه‌های موثر جهان است/
سرانه ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان بر اساس مساحت و تعداد دانشجویان، یک متر و ۲۰ سانتی‌مترمربع فضای سرپوشیده و روباز است و هدف‌ رسیدن به سرانه ورزشی ۲ مترمربع به ازای هر دانشجو است، اما بسیاری از فضا‌های ورزشی قدیمی هستند.

 نزدیک به ۴۰ درصد کل دانشجویان دختر و پسر دانشگاه درگیر ورزش هستند و در سطح قهرمانی  نیز،  ۱۰ درصد دانشجویان ورزش می کنند.

نظر شما