شناسهٔ خبر: 26354073 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

وزارت فاوا هزینه مدرسه کدنویسی کودکان را می دهد

همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف جهت انجام پروژه های تحقیقاتی و فناوری، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

صاحب‌خبر -

فناوران- با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول، حمیدرضا نیکوفر قائم مقام مدیرعامل همراه اول، محمود فتوحی فیروزآبادی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، رسول سراییان مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات سیار ایران و دانشگاه صنعتی شریف تفاهم نامه ای به منظور همکاری، مشارکت و حمایت طرفین در انجام پروژه های تحقیقاتی و فناوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امضا کردند. 
اعطای گرنت های تحقیقاتی در حوزه فناوری های آینده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، انجام قراردادهای صنعتی و تحقیقاتی در ارتباط با زیرساخت و عملیات حوزه فناوری اطلاعات، حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات مستقر در پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه، استفاده از ظرفیت دانشگاه برای مشاوره عامل چهارم در قراردادهاي خريد تكنولوژي، جهت دهی، رصد و اعطای بذرمایه به تیم های مستقر در شتابدهنده شریف، تاسيس صندوق مشترك به منظور مشاركت در حمايت مالي از طرح هاي فناورانه در حوزه هاي مورد نظر طرفين، توانمندسازی و تأمین منابع انسانی، حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در قالب برنامه گرنت، حمایت از پژوهشگران پسا دکترا صنعتی، استفاده از ظرفیت استاد مهمان در صنعت به منظور شناسايي بيشتر معضلات و فرصت هاي شركت ازسوی دانشگاه، مشارکت در اجراي پروژه هاي فناورانه مشترك در مركز نوآوري ICT دانشگاه از موضوعات مطروحه در این تفاهم نامه است.
در این مراسم نیکوفر، قائم مقام مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه همراه اول ۸ سال است که با دانشگاه صنعتی شریف همکاری می کند، گفت: دانشگاه های ما در چرخه تولید علم جایگاه خوبی دارند؛ تولید فناوری به تازگی اتفاق افتاده است. ما به عنوان بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه کشور بخشی از بازارمان را در اختیار فعالیت های دانشگاهی قرار دادیم. ما در بخش های شبکه، امنیت و خدمات ارزش افزوده با این دانشگاه فعالیت مشترک داشته ایم.  نیکوفر با بیان این موضوع که با اتکا به همین مسیر از تولید علم به تولید فناوری رسیده ایم، گفت: دانشگاه ها در حوزه خدمت هم وارد همکاری با ما شده اند تا با تولید محصول رقابتی در بازار، جایگاه خود را پیدا کنند.
  زمان رفتارهای سلبی به پایان رسیده است
وزیر ارتباطات در بازدید از دانشگاه شریف با بیان اینکه توسعه تکنولوژی برگشت ناپذیر است، گفت: هنوز برخی تصور می کنند با دستور و اقدامات سلبی می توانند سبک زندگی را تغییر دهند درحالی که زمانه رفتارهای سلبی به پایان رسیده است و بدین گونه مسیر توسعه و تحول دیجیتال مسدود نمی شود.
آذری افزود: به نظرم تیمی از مجموعه شریف باید مامور شود تا با معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات بر اساس پیوست اقتصاد مقاومتی در حوزه ICT نقشه راه را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه برای تحول دیجیتال در دنیا سه عنصر اینترنت چیزها، هوش مصنوعی و پردازش های ابری وجود دارد، گفت: تهیه و تدوین نقشه جامع تحول دیجیتال را با دانشگاه تهران آغاز کردیم تا راهبرد و نقشه راه برای همه کشور استخراج شود بر همین اساس از دانشگاه صنعتی شریف نیز انتظار داریم تا در یکی از این سه عنصر به قطب تبدیل شود.
وی قطب بودن دانشگاه را کمک به رشد و بالندگی کشور دانست و گفت: دانشگاه صنعتی شریف در حوزه اینترنت چیزها قرار است به صورت قطب درآید.
وی با بیان اینکه در مسیر پیش رو با تحریم های بین المللی و خود تحریمی داخلی روبه رو هستیم، افزود: یکی از رفتارهایی که امروز با آن روبرو هستیم، بی انگیزه و دلسرد کردن نیروهای داخلی است که به عنوان مسوولان وظیفه داریم امید را به آنها بازگردانیم چراکه توسعه تکنولوژی برگشت ناپذیر است.
جهرمی با بیان اینکه نه ماه پیش تنها اقدامی که در حوزه اکوسیستم کودک انجام شده بود، ممنوعیت دسترسی افراد زیر 18 سال به سیم کارت بود، ادامه داد: البته در حوزه آگاهی و امداد رسانی به کودکان اقداماتی انجام شده بود که طرح اکو سازمان فناوری اطلاعات و پلیس فتا در اجلاس WSIS برنده جایزه شد.
وزیر فاوا با بیان اینکه کودک ایرانی نیاز به زیست بوم دارد تا نیازهایش تامین شود، گفت: کار با تنظیم سندی در این حوزه آغاز شد و مجری برای آن مشخص شد و اعتبار گرفت تا امروز که اکوسیستم هایی برای تولید محتوا برای کودک آغاز شده که بسیار ارزشمند است. وزیر ارتباطات پس از آشنایی با سامانه کدنویسی کودکان به زبان مادری گفت: وزارت ارتباطات آمادگی دارد هزینه های مدرسه مجازی کدنویسی برای کودکان را تقبل می کند. 
محمدتقی احمدیان، رییس پژوهشکده مهندسی پزشکی و سیستم های سلامت دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست طرح های کودک اجرا شده در دانشگاه صنعتی شریف و مرکز شکوفایی استعداد کودک و نوجوان روشا را معرفی کرد. این طرح ها شامل طرح ملی آموزش کد نویسی به زبان مادری کودکان با سكوي سیمرغ، طرح آموزش اینترنت چیزها ویژه کودکان، شتابدهنده دیجیتال کودک سینا و طرح ملی تولید محتوای دیجیتالي کودکان بود. 
احمدیان درباره مرکز شکوفایی استعداد کودک و نوجوان روشا گفت: این طرح بستری برای رویش و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است. همه کودکان توانایی های زیادی دارند که در بیشتر موارد والدین از آنها آگاه نیستند و اگر هم باشند احتمالا نمی دادند که چطور به بهترین نحو آنها را پرورش دهند. مرکز شکوفایی استعداد کودک و نوجوان روشا روشا تلاش می کند تا کودکان و نوجوانان با توانایی هایشان آشنا شوند و آنها را در جهت نیل به موفقیت به کار گیرند.
وی افزود: در طرح ملی آموزش کد نویسی به زبان مادری کودکان با سكوي سیمرغ، کودکان و نوجوانان یاد می گیرند که چطور از سنین پایین کد نویسی را آغاز کنند. طرح آماده سازی سكوي کد نویسی به زبان فارسی با نام سیمرغ از دو سال قبل در کشور آغاز شد و امروز در حضور وزیر رونمایی شد. کد نویسی با استفاده از نسخه دانش آموزی زبان برنامه نویسی سیمرغ در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته و به روش دوتایی (Pair programming  ) انجام می شود.
احمدیان ادامه داد: در طرح آموزش اینترنت چیزها، کودکان در یک فضای آموزشی، مفاهیم اینترنت چیزها را می آموزند و مدل های ذهنی خود را برای آینده ارایه می کنند. آموزش اینترنت چیزها به کودکان، در واقع ابتدای فرآیند کاربری فناوری های آینده با سه هدف فرهنگسازی، کاربری و کارآفرینی است.  وی گفت: علاقه مندان به آشنایی بیشتر با این طرح ها می توانند با مراجعه به سایت روشا به آدرس roshaac.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
وی افزود: طرح رویداد تولید محتوای دیجیتالي کودکان، مسیری برای یک چالش کارآفرینانه با استفاده از ظرفیت های کودکان این مرزوبوم است. هدف از برگزاری این طرح به صورت استارت آپ ویکند دانش آموزی، آشنایی آنها با نحوه ایده پروری و تیم سازی و همچنین ترویج روحیه خلق و طراحی در بین دانش آموزان است. دانش آموزان می توانند جهت ثبت نام در این رویداد به سایت start.roshaac.ir مراجعه و در این چالش کارآفرینانه شرکت کنند.
در ادامه از شتابدهنده دیجیتالی کودک سینا به صورت رسمی رونمایی شد. شتاب دهنده دیجیتالي «سینا» با هدف تجمیع تمامی اجزای دخیل در فرآیند کارآفرینی، توسعه آن و شناسایی استعدادها و توانمندی های کشور در حوزه کودک ازسوی زیست بوم فضای مجازی درسا شکل گرفته است و در آن بناست تا از طریق برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری رویدادهای کارآفرینانه در کل کشور، کمک، راهنمایی و حمایت از افراد و تیم های علاقه مند به ایجاد کسب وکار، ایجاد ارتباط بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران، ایجاد ارتباط با دانشگاه ها و بهره گیری از دانش اساتید و متخصصان این حوزه به منظور به کارگیری در بازار، ایجاد ارتباط کارآفرینان و تیم های کسب وکارهای نوپا با مشتریان و بازار، ایجاد ارتباط بین متقاضیان کار و کارآفرینان و همچنین تسهیل روندهای اخذ مجوزهای کسب وکار با کمک گرفتن از نهادهای مربوطه، در جهت توسعه کارآفرینی در بخش تولید خدمات دیجیتالي کودک گام برداشته شود. شتابدهنده دیجیتال کودک سینا به آدرس sinada.ir در دسترس عموم کارآفرینان علاقه مند به فضای مجازی کودک قرار دارد.
فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: دانشگاه سال گذشته پارک های فناوری را با هدف فرهنگ سازی و ترویج کارآفرین و ارتقای توانمندی کارآفرینانه افتتاح کرد که تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنیان در آن مستقرند و عمدتا در زمینه ICT فعالیت می کنند. 

نظر شما