شناسهٔ خبر: 26327928 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سرمقاله

صاحب‌خبر -

حميدرضا عسگري

طي چند روز اخير شاهد بي سروساماني بازار ارز و سکه بوديم. ساعت به ساعت و لحظه به لحظه قيمت ها بالا مي رفت و مشخص نبود برچه اساس و معياري قيمت دلار و سکه تعيين مي شد. اين هرج و مرج ارزي بلافاصله بر روي بازار موبايل خود را نشان داد و فروشندگان بازار موبايل قيمت ها را دو برابر کردند و عده اي هم به بهانه اعتراض به نحوه مديريت بازار مغازه ها را تعطيل کردند. تعطيلي واحدهاي تجاري به برخي مراکز ديگر همچون بازار بزرگ و پاچنار و... هم کشيده شد. چنين بازاري به صورت هرمي شکل و از بالا به پايين تمام عرصه هاي اقتصادي و مرتبط با نيازهاي مردم و حتي اقلام کشاورزي و خوراکي را تحت تاثير قرار داده است.

مسئولان مدام از شرايط جنگ اقتصادي خبر مي دهند و فضاي کنوني را با دشمني آمريکا و ديگر قدرت هاي خارجي مرتبط مي دانند و يا اعلام مي کنند که قيمت هاي موجود حباب است و قطعاً ما دراين نبرد و توطئه اقتصادي پيروز مي شويم!

درمورد اين نحوه واکنش ها بايد به اين نکته اشاره کرد که اگر واقعا ما در وضعيت جنگ اقتصادي قرار داريم، پس خاکريزها و سنگرهاي اقتصاد ما کجاست؟ سربازان اقتصادي ما چرا مسلح نمي شوند و سلاحي براي مبارزه در اين ميدان نبرد به دست مردم داده نمي شود تا از خود دفاع کنند. با حباب دانستن قيمت ها که کار درست نمي شود!. همين حباب ها امروز معيشت مردم را تحت تاثير قرار داده و آنها که سرمايه اي ندارند که سکه و دلار بخرند، اضطراب تامين مخارج خانواده خود را دارند.

درحال حاضر بازار سودجويي و رانت بازي داغ است و برخي به عنوان نفوذي هاي دشمن در اين فضا مشغول کسب سودهاي کلان و سوارشدن بر دوش مردم هستند، اما نکته تعجب آور عدم ضربتي عمل کردن و ورود خنثي کننده تيم اقتصادي به اين ميدان جنگ مي باشد. ابزارهاي نظارتي و کنترلي در دست دولت است و از سوي ديگر تنها مرجع توزيع ارز و سکه نيز بانک مرکزي است. نمي توان پذيرفت که زمام امور از دست دولت خارج شود و سودجويان هرآنچه تمايل دارند در اين بازار محقق سازند.

از زمان خروج آمريکا از برجام و افزايش فشار رواني و اقتصادي به کشورمان، دولت با تاکيد بر نرخ ارز مصوب 4200 براي تهيه اقلام مورد نياز جامعه سعي داشت تا مانع از انتقال تب بازار ارز و سکه به بازار اقلام مصرفي گردد. اما به سبب عدم حسن نيت برخي فروشندگان و نقش پررنگ دلالان در اين فضا، کالاهايي که با ارز مصوب خريداري شده بود، امروز با ارز 8 هزارتومان به فروش مي رسد. اما به نظر آنقدر هم سيستم اداري ما فشل نيست که مشخص نباشد کالاي وارداتي با ارز مرجع توسط چه کسي و به دست چه کساني رسيده است.

بايد در فضاي جنگ اقتصادي خرابکاران داخلي را دستگير و مجازات کرد. نبايد در چنين فضايي منفعلانه بازي کرد و نظاره گر بازي مخرب سودجويان بود . کليشه اي صحبت کردن و گفتن موضوعات تکراري و منتسب کردن اوضاع به عوامل خارجي، گزينه اي تکراي است که تاثيري در تغيير شرايط ندارد. اين سکوت و انفعال دولت از سوي جامعه پذيرفته نيست و مردم خواهان توضيح و شنيدن راهکارهاي اتخاذي دولت براي کنترل شرايط فعلي هستند.

اگر واقعيت ها به مردم گفته شود و مردم بدانند راهکار دولت چيست قطعا با آن همراه خواهند شد، چرا که فشار مشکلات اقتصادي زندگي بسياري از اقشار جامعه را تحت فشار گذاشته و جامعه خواهان رهايي از اين باتلاق است. واقعا الان هيچکس نمي‌داند چه خبر است و چه بايد بکند!. دلار با چند قميت مختلف در کشور عرضه مي‌شود. قيمت کالاها ساعتي تغيير پيدا مي‌کند و مردم به سختي زندگي مي‌کنند.

دولت بايد از توان و ابزار اقتداري و کنترلي خود استفاده و دست هاي کثيف از بازار را قطع کند و با متهمان اقتصادي و برهم زنندگان بازار به شدت برخورد نمايد تا مردم ببينند که افزايش قيمت ها در بازار ارز و طلا، خواسته و هدف دولت براي تامين کسري هاي مالي خود نيست و زمام امور مديريتي کشور در دست دولت است و حکومت از اقتدار خود براي حمايت از مردم استفاده خواهد کرد.

hamidasgari2020@yahoo.com

نظر شما