شناسهٔ خبر: 26309064 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

76 درصد مردم ایران، در ماه رمضان مخاطب برنامه های صداوسیما بوده اند مؤسسات افکارسنجی بین المللی، مخاطبان صداوسیما را بالاتر می دانند

«ماه عسل » و«پایتخت 4» پربیننده ترین های رمضان 97

صاحب‌خبر - نشست خبری آخرین نتایج و آمار مخاطبان برنامه های ماه رمضان با حضور علی طلوعی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما و اصحاب مطبوعات، دیروز برگزار شد. به گزارش مهر، وی با اشاره به مخاطبان تلویزیون در ماه رمضان 97 اعلام کرد: «تلویزیون در ماه رمضان حدود 76.3 درصد مخاطب داشت و بینندگان به طور میانگین 2ساعت و 27 دقیقه در شبانه روز برنامه ها و سریال ها را تماشا کردند.» «ماه عسل» پرمخاطب ترین برنامه رمضان طلوعی اظهار کرد: «برنامه «ماه عسل» 55.5 درصد بیننده داشت که پربیننده ترین برنامه رمضان 97 بود و بعد از آن «خندوانه» که در مجموع 13 قسمت از آن در ماه رمضان پخش شد 46.2 درصد مخاطب داشت و دومین برنامه پربیننده سیما بود. همچنین 33 درصد از مردم مراسم شب های قدر را از تلویزیون تماشا کردند.29.3 درصد برنامه های ترتیل خوانی را دیدند و سخنرانی های رمضانی نیز 23.5 درصد مخاطب داشت.» وی با اشاره به دیگر ویژه برنامه های رمضانی بیان کرد: «در میان سایر ویژه برنامه ها «جشن رمضان» در شبکه پنج 14.3 درصد و «هزار داستان» حدود 11 درصد مخاطب داشت که 77 و 71 درصد رضایت مخاطبان را هم کسب کردند.» وقتی سریال تکراری پربیننده تر از جدیدها می شود! طلوعی در بخشی دیگر درباره سریال های تلویزیونی بیان کرد: «پربیننده ترین سریال امسال اثر «رهایم نکن» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در شبکه سه با حدود 41 درصد بود که 69 درصد از مخاطبان از آن رضایت داشتند. بعد از آن «بچه مهندس» ساخته علی غفاری در شبکه 2با 32.1 درصد مخاطب بود که حدود 70 درصد رضایت داشتند. سریال «سر دلبران» ساخته محمدحسین لطیفی نیز با حدود 27.3 درصد بیننده، حدود 71 درصد رضایت را در برداشت.» وی افزود: «همچنین چهارمین سریالی که برای اولین بار در ماه رمضان پخش می شد سریال خارجی «جاده یاس» از شبکه 2بود که حدود 6/6 درصد مخاطب داشت. طبق آمار ما حدود 70 درصد از بیننده ها حداقل یکی از سریال های رمضانی را دیده اند. زنان بیشتر از مردان و نوجوانان بیشتر از سایر گروه های سنی سریال دیده اند. همچنین ما 11 سریال تکراری را هم بررسی کردیم که «پایتخت 4» با 50 درصد مخاطب پربیننده ترین سریال ماه رمضان بود.» دفاع از شیوه نظرسنجی صداوسیما رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در بخشی از این نشست درباره صحت و سقم این آمار بیان کرد: «مرکز پژوهش امسال وارد پنجاه ویکمین سال تاسیس خود می شود و امسال جشن نیم قرن فعالیت این مرکز را خواهیم گرفت.1200 پرسشگر از افراد آموزش دیده نظرسنجی های این مرکز را انجام می دهند و ما در تهران و 31 شهر مرکز استان این نظرسنجی ها را با نمونه ای نزدیک به پنج هزار نفر انجام داده ایم.» طلوعی تصریح کرد: «ادعای ما این است که علمی ترین و دقیق ترین نظرسنجی ها را در کشور انجام می دهیم که نظرسنجی مرکز پژوهش در انتخابات ریاست جمهوری می تواند شاهد این گفته باشد. ما میزان مشارکت در انتخابات اخیر را 73.1 تخمین زدیم و با آماری که وزارت کشور ارائه کرد، فقط چند درصد فاصله داشتیم. همچنین ما پیش بینی کردیم حسن روحانی با 56.8 رئیس جمهور می شود و رئیسی 36.5 رأی می آورد که باز هم تفاوت آمار چند درصد بود و این درحالی است که ما قبل از وزارت کشور این آمار را منتشر کردیم.» وی درباره این آمارها و میزان باورپذیری آن ها از طرف مخاطبان بیان کرد: «مأموریت مرکز افکارسنجی داخلی است و یافته های خود را به بیرون ارائه نمی دهیم و شاید از این حیث مخاطب چندان با کار و فعالیت ما آشنا نباشد.» مؤسسات خارجی مخاطبان تلویزیون را بالاتر می دانند رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با مقایسه میان آمار این مرکز و آمار مراکز نظرسنجی جهانی یادآور شد: «یافته های ما در میزان مخاطب در مقایسه با یافته های دستگاه ها و مؤسسات داخلی و خارجی افکارسنجی، آمار مخاطب تلویزیون را کمتر هم پیش بینی کرده است. برای مثال گالوپ در سال 2012 میزان مخاطب تلویزیون ایران را 86 درصد و در سال 2013 حدود 95 درصد اعلام کرده است. رسانه بی بی سی در سال 2013 میزان مخاطبان تلویزیون ایران را حدود 85.3 درصد اعلام کرده است. همچنین مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند نیز در سال 2014 حدود 96 درصد، در سال 2015 حدود 94 درصد و در سال 2018 حدود 92 درصد آمار مخاطبان تلویزیون ایران را اعلام کرده است که این آمارها از آمارهای ما بالاتر است.» طلوعی افزود: «تمام مراکز نظرسنجی مثل ایسپا مخاطب تلویزیون را از آن چه ما اعلام کردیم، بیشتر اعلام کرده اند و علتش هم این است که ما دقیق تر اعلام می کنیم. هیچ یک از این مراکز توان مخاطب پژوهی را به اندازه مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما ندارند.» وی با اشاره به آمار مخاطبان گفت: «ما با یک روند خطی در میزان مخاطب مواجهیم اگرچه ریزش هم داشته ایم اما این ریزش قابل توجه نبوده است. امسال سریال ها کمترین بیننده را داشته است اما باز هم وضعیت نسبت به سال گذشته خوب بوده است. تجربه نشان می دهد هر سال که سریال طنز داشتیم وضعیت ما بهتر بوده است.» 15 دقیقه در روز طلوعی در پایان درباره میزان ساعتی که بینندگان با آن به عنوان مخاطب تلویزیون سنجیده می شوند، اظهار کرد: «سوال پرسشگران ما از نمونه ها این است که چقدر برنامه های صداوسیما را می بینند و اگر این میزان بیش از 15 دقیقه در شبانه روز باشد فرد به عنوان مخاطب در نظر گرفته می شود که البته این مخاطب در دسته بندی های بعدی به عنوان مخاطب فعال و غیرفعال و... محسوب می شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما