شناسهٔ خبر: 26262835 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

زیباترین باغ‌های تاریخی ایران را در شیراز ببینید

شیراز، شهر باغ‌های زیبا و تاریخی است که نه‌تنها برای گردشگران ایرانی، بلکه برای گردشگرانی که از گوشه و کنار دنیا به این شهر سفر می‌کنند هم تماشایی است. اگر مسافر شیراز هستید، می‌توانید بجز باغ دلگشا از این باغ‌های تاریخی و معروف هم دیدن کنید.

صاحب‌خبر -

شیراز، شهر باغهای زیبا و تاریخی است که نهتنها برای گردشگران ایرانی، بلکه برای گردشگرانی که از گوشه و کنار دنیا به این شهر سفر میکنند هم تماشایی است. اگر مسافر شیراز هستید، میتوانید بجز باغ دلگشا از این باغهای تاریخی و معروف هم دیدن کنید.

زیباترین باغ شیراز

باغ ارم، معروفترین باغ شیراز و شاید بتوان گفت زیباترین آنهاست که در دوره سلجوقیان ساخته شده و با سروهای بلندقامت، گلهای متنوع و زیبا و درخت مشهور سرونازش دلتان را میبرد. باغ ارم را اتابک قراچه، حاکم فارس در زمان سنجر، پسر ملکشاه سلجوقی احداث کرد و دستور داد عمارتی سه طبقه وسط آن بسازند. این امارت به مرور تخریب شد تا در زمان قاجار، ناصرالدین شاه، یک عمارت جدید را جایگزین آن کرد. در این عمارت زیبا که جلوی آن آب نمایی با طراوت قرار دارد، موزه سنگهای قیمتی برپا شده است. در طبقه دوم بنای ایوانی بزرگ با دو ستون بلند و در دوطرف این ایوان، دو ایوان کوچکتر دیده میشود. تابلویی از تصاویر شاهنامه فردوسی و نبرد شاهان قاجار در پیشانی بنا نقش شده و جلوهای جالب و تماشایی به عمارت بخشیده است. اما چیزی که باغ ارم را جذابتر میکند، وجود گونههای مختلف و کمیاب گیاهی در آن است که آن را تبدیل به باغ گیاهشناسی شیراز کرده است. باغ ارم شیراز در پاییز سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران و سال ۲۰۱۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بهشت پشت دیوارهای آجری

نمی شود به شیراز بروید و باغ زیبای عفیفآباد را نبینید. این باغ که در محله اعیان نشین شیراز قرار گرفته، ۱۳ هکتار وسعت دارد و دور تا دور آن دیواری بلند و آجری است. پشت این دیوار آجری اما درختان کهنسال، زمینهای سرسبز و صدای چهچه قناریها انتظارتان را میکشد. در این باغ، عمارتی دو طبقه با ستونهای بلند و زیبا وجود دارد که ابتدا برای نگهبانی و اقامت باغبانها ساخته شده بود، اما به مرور تخریب شد و بعدتر در دولت پهلوی دوم مرمت شد تا محل اقامت خاندان پهلوی در شیراز باشد. امروز در این بنا میتوانید موزه اسلحه را ببینید و با انواع و اقسام سلاحهای سرد و گرم ایرانی و خارجی، از شمشیر و غلاف گرفته تا توپ و تفنگ آشنا شوید. در طبقه دوم این بنا مبلمان و اسباب و اثاثیه مورد استفاده پهلویها هنوز دست نخورده باقی مانده و قابل بازدید است. اگر به این عمارت پا گذاشتید از تماشای سقف تالارها غافل نشوید که همگی کار نقاشان و آینهکاران زبردست است.

قدم زدن لابهلای درختان نارنج

شیراز را به عنوان شهر بهارنارنجها میشناسند و اگر فروردین و اردیبهشتِ این شهر را دیده باشید، میدانید باغ نارنجستان قوام، خوشبوترین و زیباترین جای شهر در بهار است. اما اگر این روزها راهی شیراز میشوید باز هم میتوانید از زیبایی باغ نارنجستان لذت ببرید. این باغ که به فرمان قوامالسلطنه، حاکم فارس در دوره قاجار ساخته شده به خاطر درختان نارنج، حوض آب بزرگ و زیبا و بنای دو طبقه و تاریخیاش معروف شده است. عمارت این باغ یکی از زیباترین و ارزشمندترین آثار باقیمانده از دوره قاجار در شیراز است و در این دوران، محل برو و بیای سران مملکت و تشکیل جلسات بزرگان قاجار بوده است. زیرزمین این عمارت به موزه آثار باستانی و اشیای اهدایی پروفسور پوپ (مورخ آمریکایی آثار هنری ایران) اختصاص داده شده است.

قدیمیترین باغ شیراز

باغ جهاننما، قدیمیترین باغ شیراز است که از دوره آل مظفر و آل اینجو یعنی قرن هشتم هجری قمری ساخته شده و در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار دارد. این باغ پیش از حمله تیمور گورکانی و در دوره صفویه بسیار آباد و مورد توجه بود و هنوز هم کمابیش ارزش سابق را دارد. در دل این باغ، عمارتی هشتضلعی با نمای آجری وجود دارد که به فرمان کریم خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری ساخته شد و تا امروز سالم باقی مانده است.

نظر شما