شناسهٔ خبر: 26240629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد:

بحران آب ناشی از سوء مدیریت است نه کم آبی

نیکزادی با اشاره به اینکه بحران آب نشات گرفته از سوء مدیریت آن است، گفت: به عنوان مثال ما از آب های فصلی در ارتباط با طرح های آبخیزداری، آبخوان داری و پخش سیلاب در دشت ها استفاده نمی کنیم و گاها باران به عنوان نعمت الهی به نقمت تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

حبیب الله نیکزادی نماینده مردم بم و ریگان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مقاومتی نیوز در خصوص بحث کمبود منابع آبی در کشور گفت: بحران آب نشات گرفته از سوء مدیریت آن است.

سوءمدیریت آب، دلیل از دست رفتن منابع آبی کشور

نیکزادی افزود: به نوعی می شود گفت ما هم آب داریم و هم آب نداریم، اگر مدیریت هوشمندانه و مدبرانه داشته باشیم، مشکل آب در کشور وجود نخواهد داشت ولی نباید این را نیز انکار کنیم که به خاطر سوء مدیریتی که در گذشته بوده است تمام دشت های ارزشمند کشور که سطح ایستایی آب بالایی داشتند و از آب مطمئنی برخوردار بودند را از دست داده ایم.

وی در خصوص علت این امر گفت: متاسفانه ما نیامدیم براساس آب های تحت الارضی و ذخیره ای که داشتیم، محاسبه ای بکنیم و براساس آن محاسبه برای دراز مدت آب را هوشمندانه برداشت کنیم.

نماینده مردم شرق استان کرمان گفت: هم اکنون نیز نتوانسته ایم از خیلی از آب های فصلی مان به دلیل عدم مدیریت در ارتباط با طرح های آبخیزداری، آبخوان داری و پخش سیلاب در دشت هایمان استفاده بکنیم و گاها باران به عنوان نعمت الهی به نقمت تبدیل شده است.

وی افزود: به دلیل همین سوء مدیریت و پیشگیری و کنترل آب، بسیاری از آب های شیرین موجود در کشور از طریق رودخانه ها و دریاهای مرزی به کشورهای دیگر سرازیر می شوند در حالیکه بسیاری از کشورهای اطراف ما مثل افغانستان و ترکیه جلوی خروج آب های خودشان را گرفته اند.

استفاده از آبیاری تحت فشار باید اجباری شود 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ما باید میزان استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار را در کشور بالا ببریم؛ هرچند بودجه خوبی به آن اختصاص پیدا کرده و وزارت جهاد کشاورزی هم کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است.

نیکزادی افزود: به دولت محترم و وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد می کنم آبیاری تحت فشار را  که ۸۵ درصد هزینه های آن مجانی است به صورت صد در صدی مجانی کند اما در کنار آن استفاده از آبیاری تحت فشار را اجباری کند یعنی اجازه ندهد کسی بیاید نسنجیده آب برداشت کند.

نماینده مردم بم و ریگان تصریح کرد: وزرات جهاد کشاورزی باید الگوی کشت جامعی را تدوین کند و در کنار آن کشاورزانی را که مصرف بهینه آب را رعایت نمی کنند بازخواست کند.

لزوم سازماندهی ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار حلقه چاه بدون مجوز در کشور وجود دارد که وزارت نیرو هیچ گونه نظارتی بر آن ها ندارد، گفت: این چاه ها به گونه ای هستند که از برق هم استفاده نمی کنند هر کس پولش بیشتر است موتوری با قدرت بیشتر می آورد و آب بیشتری برداشت می کند.

وی افزود: ما چندین بار به وزارت نیرو گفته ایم بیاید این چاه ها را برقی کنید که حداقل بتوانید با کنترل ولتاژ برق، مصرف آب برداشتی را کاهش بدهید.

بحران شدید آب ممکن است شهرهای کشور را خالی از سنکه کند

نیکزادی در پایان با بیان اینکه در صورت رعایت نکردن مصرف بهینه آب بسیاری از شهرهای ما خالی از سکنه خواهند شد، گفت: باید در تمام سطوح حفظ آب شامل جمع آوری آب های فصلی، مدیریت آب و مصرف بهینه آب همه جوانب را رعایت کنیم، در غیر این صورت با بحران شدید آب مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در همین استان کرمان مجبور شدند برای تأمین آب آشامیدنی، شبکه های انتقال آب از کوهرنگ چهارمحال و بختیاری احداث کنند و استان کرمان در نظر دارد تا بخش زیادی از آب خود را از هرمزگان تامین کند، حتی باغ های پسته کرمان هم اکنون با مشکل شدید بی آبی مواجه شده اند و لازم است برای آن ها فکری شود.

نظر شما