شناسهٔ خبر: 26209114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

جای ایران خالی نیست

جای ایران در تبلیغات جام جهانی روسیه چندان خالی نیست، به طور کلی همین که ما در روسیه حضور داریم و خوب بازی می‌کنیم اتفاق جالب توجهی است که اسم ایران را مطرح می‌کند.‌

صاحب‌خبر -

از سوی دیگر باید در نظر داشت که تبلیغات فیفا برای جام جهانی این طور نیست که بستر موجود را بین شرکتهای مختلف تقسیم کند و به هر مرکز یک تابلو دهد، بلکه این تبلیغات به صورت کلان با بودجه بسیار زیاد اتفاق میافتد، چرا که در این حوزه هزینه زیادی صرف شده است که باید به درآمدزایی هم برسد.

در این میان حدود هشت شرکت هستند که در یک کنسرسیوم شرکت دارند و تبلیغات جام جهانی را برداشتهاند، مراکزی که هر کدامشان ابر شرکتهایی هستند که جایگاه ویژهای در دنیا دارند یکی از آنها یک شرکت چینی است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را تولید میکند، تولیداتی در زمینه ابزارآلات رسانه تا وسایل ورزشی و هر چه که فکرش را بکنید. یا یکی دیگر از اینها شرکت گازپروم روسیه است که در زمینه نفت و گاز فعالیت دارد و درآمد آن هم مشخص است، در ادامه هم شرکتهای معروف تولیدات ورزشی هستند که آنها هم شناخته
شدهاند. در چنین فضایی ما توان رقابت با آنها را نداریم و منطقی هم نیست که چنین هزینههای هنگفتی را صرف کنیم، اما باز هم حضور ما در جام جهانی اتفاق خوبی است که به واسطه ایرانیها باعث شده تا بخشی از فرهنگ ما به این کشور و مردمی که شاهد آن هستند، منتقل شود.

در این شرایط ما میتوانیم از نظر فرهنگی اقدامات موثرتری انجام دهیم، به عنوان نمونه میشود تسهیلاتی به کسانی که میتوانند نماینده خوبی از ایران باشند، ارائه شود. فعالان صنایع دستی و موارد دیگری که هر یک در صورت فراهم بودن امکان حضورشان در روسیه میتوانند هنر و فرهنگ ایرانی را تبلیغ کنند. در حال حاضر برخی از کشورها مثل مردم مصر با لباس باستانیشان آمدهاند و این نوعی تبلیغ فرهنگ است، به همین دلیل ما هم میتوانیم این خرده فرهنگها را در چنین رویدادی انعکاس دهیم، اما برای شرکتهای کوچک در تبلیغات صنعتی و تجاری هنوز خیلی زود است.

واقعیت این است که اگر ما در حال حاضر تبلیغات گسترده محیطی و تجاری داشته باشیم، با وجود بزرگ شدن اسم آن شرکت آورده چندانی نخواهیم داشت، چرا که وقتی ما تحریم هستیم و راههای ارتباطی با دشواری همراه شدهاند، ما برای چه باید این همه هزینه کنیم؟ زمانی که بانکهای ما در حوزه بینالملل بسته و با مشکل روبهرو شده است، چه طور میخواهیم هزینه رفته را برگردانیم؟ و اصلا کدام شرکت حاضر است این همه هزینه کند تا همه دنیا آن را ببینند ولی نتواند مراودهای داشته باشد؟!

به همین دلیل در حوزه تبلیغات میتوانیم تمرکزمان را روی بحث فرهنگی بگذاریم و با ارائه حداقل تسهیلات که به شرکت در چنین رویدادهایی برمیگردد، امکان اشاعه فرهنگ را فراهم کنیم.

حامد جوادزاده کارشناس رسانه

نظر شما