شناسهٔ خبر: 25765996 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

بررسی کسب‌وکار نوپای دراپز، تحلیلگر رفتار مالی کاربران

پس‌‌انداز هوشمند

تلاش امروز ما برای ساخت فردایی روشن است، اما خیلی وقت‌ها همه چیز در حال تمام می‌شود، بخصوص پول! هر کس در زندگی روش مشخصی برای مدیریت مالی دارد، از درآمد کسب شده تا هزینه‌ها و پس‌انداز، اما در بسیاری از موارد اگر بتوانیم رفتار مالی خود را درست تحلیل کنیم، می‌توانیم در کنار خرج کردن مناسب و متناسب با دریافتی، پس‌انداز خوبی هم داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

از حق نگذریم داشتن حساب و کتاب دخل و خرج آنقدرها هم ساده نیست. حال اگر بخواهیم در کنار دخل و خرج، فکری به حال پسانداز برای هدفی در آینده هم بکنیم، کار سختتر میشود، اما دراپز راهحلی هوشمند پیشنهاد میکند تا خیال شما را از برنامهریزی و مدیریت مالی راحت کند.

داستان دراپز

شیوه خاص پسانداز کردن ارسلان یارویسی، دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران جرقهای برای ایجاد شکلگیری استارتاپ دراپز بود. ارسلان توانسته بود با روشی خاص، پسانداز خوبی داشته باشد. این نکته ذهن او را مشغول کرده بود و با بررسیهایی که در اطرافیان انجام داد متوجه شد که این شیوه آنقدرها هم عجیب نیست و در بسیاری از افراد شاهد روشی ساده، اما کارآمد برای پسانداز کردن هستیم. در عین حال بسیاری از افراد هم توجه خاصی به پسانداز کردن ندارند و بدون حساب و کتاب دقیق در بهترین حالت دخل و خرج یکسانی دارند و چیزی برای پسانداز باقی نمیماند.

در همین راستا ارسلان یارویسی، بنیانگذار دارپز میگوید: «ما با افراد مختلف راجع به مسائلی که در مدیریت مالی شخصی خود دارند صحبت کردیم و اساس آکادمیک و علمی پسانداز نکردن را هم در روانشناسی مالی و اقتصاد رفتاری پیدا کردیم. تصمیم گرفتیم محصولی تولید کنیم که نیاز پساندازکردن را برای کسانی که میخواهند این کار را انجام دهند، ولی توان انجام آن را ندارند، برطرف کند. در این مسیر از تخصص خود در علم دادهها و الگوریتمهای فرا ابتکاری هم در طراحی موتور هوشمند تحلیلگری که بتواند مساله پیچیده پسانداز کردن هدفمند را حل کند، استفاده کردیم و محصول را به مرحله تجاری رساندیم. در ادامه مسیر، باتوجه به اینکه پسانداز در خلأ اتفاق نمیافتد و سلامت مالی هر شخصی وابسته به یکسری از موارد به هم مرتبط و سیستماتیک است (که پسانداز یکی از آنهاست)، سعی کردیم در راستای ماموریت افزایش سلامت مالی جامعه حرکت کنیم و محصولات مکمل دراپز را هم طراحی کرده و در قالب یک پلتفرم، مساله سلامت مالی را هدف قرار بدهیم.»

تحلیل رفتار مالی

بهطور عادی هر انسانی در ازای شغلش درآمدی کسب کرده و طبق یک رفتار مشخص در طول ماه آن را خرج میکند. اینکه هر فرد برنامه مشخصی برای مدیریت دخل و خرج خود دارد عادی است، اما آیا راهکاری وجود دارد که با هر نوع درآمد و هر میزان خرج باز هم بتوان پسانداز کرد؟ ارسلان یارویسی میگوید: «کاری که ما در دراپز انجام میدهیم بسیار ساده است، در این روش شما با نصب اپلیکیشن اجازه مدیریت حسابهای بانکی خود را به دراپز میدهید، دراپز شروع به تحلیل رفتار شما میکند و به مرور زمان متوجه رفتار مالی شما میشود. در این مرحله شما امکان ایجاد اهداف مالی آینده خود را دارید و دراپز با استفاده از دسترسی که به حساب بانکی شما دارد به مرور زمان و بدون اینکه شما متوجه شوید پولتان را پسانداز میکند.»

اگر با نگاهی ساده به این روش بنگریم جذابیتهای زیادی را شاهد هستیم، در عین حال دغدغه افراد برای اینکه اطلاعات حسابشان در اختیار یک اپلیکیشن قرار میگیرد هم جای بحث دارد، اما در یک مثال ساده میتوان گفت اگر شما قصد خرید یک لپتاپ در شش ماه آینده را داشته باشید با استفاده از دراپز و تعیین این هدف میتوانید براحتی فعالیتهای اقتصادی خود را مدیریت کنید و دراپز بهمرور زمان میزان عدد مورد نظر شما را در حساب نگاه داشته و اجازه دسترسی به آن را تا شش ماه آینده به شما نمیدهد و شما بعد از شش ماه دارای پسانداز مورد نظر خود میشوید.

چالشهای استارتاپی

هر یک از کسبوکارهای نوپا دچار مشکلات و دغدغههایی هستند که هر روز شکل جدیدی به خود میگیرند.

ارسلان یارویسی در همین راستا میگوید: «ما کار را سهنفره شروع کردیم، سه متولد 1366، بجز من، محمدسجاد فلاح، کارشناس ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر به عنوان مدیر فنی و امید جعفری متقی، کارشناس ارشد فیزیک محاسباتی دانشگاه امیرکبیر به عنوان مدیر محصول، دراپز را همراهی میکردند، اما امروز به گسترده شدن تیم نیاز داریم، امسال افراد جدیدی به تیم ما اضافه شدهاند، اما همچنان نیازمند افراد مستعد و باهوش هستیم و خوشحال میشویم که این افراد با ما از طریق hello@drupz.ir در ارتباط باشند. از طرف دیگر مشکلات انتخاب سرمایهگذار مناسب هم مانند بسیاری از کسبوکارهای نوپا ما را دچار چالش کرده است.

بسیاری از سرمایهگذاران شناخت مناسبی از فضای کسبوکارها در حوزه مالی و بانکی ندارند. ما دنبال حضور سرمایهگذاران تخصصیتر در این حوزه هستیم و خوشحال خواهیم شد اگر سرمایهگذاران از طریق وبسایت www.drupz.ir با ما در ارتباط باشند.»

امنیت کاربران

همانطور که گفته شد دراپز نیازمند استفاده از اطلاعات حساب توسط کاربران است که به نظر میرسد استفاده از این اپلیکیشن را با چالش مواجه کند، اما ارسلان در این باره توضیح میدهد: «باتوجه به اینکه مدل کسبوکاری ما بهصورت B2B (کسبوکار ما با بانکها طرف قرارداد است) طراحی شده و محصول ابتدا در قالب یک امکان جدید و از طریق خود بانکهای کشور عرضه میشود، ما میتوانیم از امنیتی در سطح امنیت بانکی مطمئن باشیم، چراکه اصلا اطلاعات حساب در دسترس ما نخواهد بود و پروتکلهای امن و ناشناسسازی برای تحلیل و کار با دادههای حساب بانکی مورد استفاده قرار گرفتهاند. البته برای پیادهسازی و عملیاتی کردن سرویس در هر بانکی، مجموعه وسیعی از تستهای امنیتی و الزامات حریم شخصی کاربران مورد استفاده قرار میگیرد تا بانک بتواند چنین سرویسهایی را تائید کند و محصول ما این تستها را با موفقیت پشت سر گذاشته است. سیستم بزودی در اولین بانکی که سرویس را به آنها در قالب PaaS ارائه کردیم، رونمایی خواهد شد. اخبار خوب راجع به بانکهای دیگر که با آنها توافق نهایی شده است و کار یکپارچهسازی آغاز شده نیز بزودی منتشر خواهند شد.»

درواقع باتوجه به اینکه دراپز از طریق سرویس بانکی به کاربران خدمات میدهد و در اصل این خود بانکها هستند که با کاربران در ارتباط مستقیم هستند، امنیت کاربران بهصورت کامل حفظ شده و به نظر نمیرسد کاربران برای استفاده از این سرویس دغدغه و نگرانی خاصی داشته باشند و مانند دیگر سرویسهایی که از بانک دریافت میکنند، میتوانند از این سرویس هم استفاده کنند.

محسن سمسارپور

نظر شما