شناسهٔ خبر: 25743729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جام‌جم اهمیت شروط رهبر انقلاب برای ادامه برجام را بررسی می‌کند

منطق تضمین‌ها

رهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان و کارگزاران نظام، شروطی را برای ادامه یافتن برجام مطرح کرده و خواستار تضمین دادن اروپایی‌ها در این موارد شدند.

صاحب‌خبر -

شروط هفتگانهای که حضرت آیتا... خامنهای برای اروپا مطرح کردند عبارتند از: سکوت خود در برابر نقض برجام توسط آمریکا را جبران کنند؛ قطعنامهای علیه آمریکا در شورای امنیت ببرند که آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ بحث موشکی و حضور جمهوری اسلامی در منطقه را مطرح نکنند؛ با هرگونه تحریمی علیه جمهوری اسلامی مقابله کنند؛ نفت ایران به قدری که جمهوری اسلامی میخواهد به فروش برسد؛ بانکهای اروپایی انتقال وجوه مربوط به تجارت با جمهوری اسلامی را انجام دهند؛ اگر در پاسخگویی به این مطالبات تعلل کردند، حق ما برای آغازکردن فعالیتهای تعطیل شده هستهای محفوظ است.

جامجم در گفتوگو با کارشناسان به بررسی اهمیت تحقق این شروط برای ادامه یافتن برجام پرداخته است.

تضمینهای مطرح شده از سوی رهبری، چکیده روح برجام

محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتوگو با جامجم،گفت: شروط تعیین شده از سوی رهبری، شروطی حداقلی است و ایشان چشم انداز مذاکرات را روشن کردهاند.

وی با بیان اینکه با این شروط مبانی مذاکرات با اروپاییان روشن شده است تصریح کرد: تضمینهای مطرح شده از سوی رهبر انقلاب چکیده روح برجام است؛ تعهدات طرف مقابل در قبال خرید نفت و تسهیل تجارت، عدم مداخله در سیاستهای خارجی ایران و عدم تعرض به سیاست موشکی ایران از عناصر برجام به حساب میآید که از زبان رهبری بیان شد.

شرط تحقق عینی برجام محقق شدن شروط رهبری

سعدا... زارعی، کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با جامجم اظهار کرد: آنچه رهبری در خصوص شرایط ایران برای اعتماد به طرفهای اروپایی و شکلگیری برجام اروپایی مطرح کردند از دل برجام بیرون آمده است.

وی با بیان اینکه تضمینهای مطرح شده از سوی رهبر انقلاب تعهداتی است که کشورهای 1+5 باید آن را عملیاتی میکردند تصریح کرد: هیچکدام از شروطی که از سوی رهبری مطرح شد خارج از منطق و چارچوب برجام نیست
اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی در عین حال علت مخاطب قرار نگرفتن روسیه و چین در سخنان رهبری را اینگونه عنوان کرد که این دو کشور در طول حدود دو سالی که از برجام میگذرد نسبت به تعهداتشان کوتاهی نکردهاند، اما در مقابل اروپاییان با دنباله‌‌روی از آمریکا مجال حیات برجام را از بین بردند.

لزوم ایجاد فضا برای فروش نفت ایران از سوی اروپا

حشمتا... فلاحتپیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتوگو با جامجم، شروط تعیین شده از سوی رهبری را برگرفته از برجام عنوان کرد و افزود: تضمینهای ارائه شده رهبری برگرفته از تاریخ مناسبات ایران با غرب بویژه اروپاست. فلاحتپیشه تصریح کرد: پایه و اساس کار براساس شروط تعیین شده این است که جمهوری اسلامی ایران بتواند مناسبات اقتصادی خود را بر مبنای ضمانتهای لازم انجام داده و برنامه هستهایاش را ادامه دهد و در عین حال ادعاهای تکراری مانند توان دفاعی ـ موشکی و نفوذ منطقهای ایران مورد بحث قرار نگیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اروپا سابقه خوبی در ارتباط با انجام تعهداتش نسبت به ایران ندارد و سالهای قبل تعهدات خود را تحت فشار آمریکا زیر پا گذاشته است، اما شروط مطرح شده نشاندهنده این است که ایران رابطه جدی را در ارتباط با برجام با اروپا دنبال میکند.

نظر شما