شناسهٔ خبر: 25742096 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

 در تمام مقاطع؛

آيين نامه مهارت افزايي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي تدوين شد

معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي از تدوين آيين‌نامه مهارت‌افزايي دانشجويان کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري خبرداد.

نادر نعمت الهي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه مهارت‌آموزي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: آيين‌نامه‌اي را براي مهارت‌افزايي دانشجويان دکتري، کارشناسي ارشد و کارشناسي تدوين کرده و آن را به دو گروه مهارتهاي عمومي و تخصصي تقسيم کرده‌ايم.

وي ادامه داد: مهارتهاي عمومي مهارتهايي هستند که همه دانشجويان مي‌توانند در آن شرکت کنند مانند رزومه نويسي که با سازمان هاي خاص بيرون صحبت کرده و از آنها دعوت کرده‌ايم که با حضور در دانشگاه دوره‌هاي مذکور را به دانشجويان ارائه دهند.

معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي افزود: مهارتهاي تخصصي نيز مهارتهايي هستند که گروه آموزشي دانشگاه آن را تعيين مي کند به عنوان مثال دانشجو در رشته گردشگري تحصيل کرده ولي هيچ وقت دوره تور ليدري را نديده و يا مديريت هتلداري را تجربه نکرده است.

وي ادامه داد: دانشگاه سرفصل هاي دوره‌هاي مذکور را تدوين کرده و از دي ماه سال گذشته تا کنون 60 دوره مهارت‌افزايي را با حضور 2 هزاو 800 دانشجو برگزار کرده است.

نعمت‌الهي افزود: يک دوره عمومي و يک دوره تخصصي به صورت رايگان ارائه شده و در ديگر دوره‌ها دانشجويان مي‌توانند با تخفيف شرکت کنند.

در جلسه شوراي راهبردي مصوب شد؛

ايجاد 2 گروه آموزشي جديد در دانشگاه تربيت مدرس

دو گروه ميان رشته‌اي «انرژيهاي تجديدپذير» و «بيوسنسور» در دانشگاه تربيت مدرس راه‌اندازي مي شود.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از دانشگاه تربيت مدرس، در جلسه شوراي راهبردي دانشکده علوم و فناوريهاي بين رشته‌اي دانشگاه تربيت مدرس راه‌اندازي دوگروه «انرژي هاي تجديدپذير» و «بيوسنسور» در اين دانشکده تصويب شد.

در راستاي حرکت دانشگاه تربيت مدرس به سمت دانشگاههاي نسل سوم، همچنين براساس اهداف طرح تحول راهبردي و نقش کليدي دانشکده علوم و فناوريهاي بين رشته‌اي در اين زمينه، راه‌اندازي دو گروه ميان رشته‌اي انرژيهاي تجديد پذير و سنسور و بيوسنسور با مشخص شدن اعضاي اصلي در شوراي راهبردي اين دانشکده تصويب شد.

بر اساس مصوبات جلسه شوراي راهبردي مقرر شد، فعاليت اين گروهها در خصوص ايجاد زمينه هاي لازم براي طرح و اجراي برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي با همکاري اساتيد و دانشجويان علاقه مند از رشته‌ها و دانشکده‌هاي مرتبط با اين برنامه‌ها آغاز شود.

هر گروه داراي حداکثر 5 نفر عضو اصلي و تعدادي همکار است که اعضاي اصلي گروه مسئوليت هماهنگي و اجراي برنامه‌هاي مذکور را بر عهده دارند و تهيه گزارشها و برگزاري جلسات مرتبط نيز بر عهده معاون آموزشي دانشکده است.

در راستاي حمايت از برنامه‌هاي ميان رشته‌اي، مشوقهاي مالي و حمايتهاي ويژه براي برنامه‌هايي که در اين گروهها طرح و اجرا مي گردند در نظر گرفته شده است.

پرديس گرمسار دانشگاه اميرکبير در حوزه معدن فعال مي شود

رئيس دانشگاه اميرکبير گفت:‌ به منظور ماموريت‌گرا کردن دانشکده‌ها و پرديس‌هاي اين دانشگاه پرديس گرمسار با توجه به قرار گرفتن در منطقه کويري در حوزه معدن فعال مي شود.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از دانشگاه صنعتي اميرکبير، دکتر سيداحمد معتمدي در پانزدهمين همايش مهندسي معدن افزود: شرکت دانشجويان در چنين برنامه هايي آنها را براي ورود به بازار کسب و کار آماده مي کند و موجب مي شود آنها مديران بهتري شوند.

وي معدن و منابع نفت و گاز را از جمله ثروت هاي کشور نام برد و اظهار کرد: بر اين اساس دانشکده مهندسي معدن دانشگاه صنعتي اميرکبير يکي از قديمي ترين دانشکده هاي اين دانشگاه است و فعاليت خود را از سال 1353 آغاز کرده است.

معتمدي با تاکيد بر اينکه هر يک از دانشکده‌هاي اين دانشگاه نقش خاصي در حوزه‌هاي تخصصي خود دارد، خاطرنشان کرد: اگر دانشکده مهندسي معدن تقويت نشود لطمه‌اي به سطح ملي وارد مي‌شود چون تعداد دانشکده‌هاي مهندسي معدن در کشور معدود هستند.

رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير اضافه کرد: در اين راستا برنامه راهبردي دانشگاه را در سال 1393 مورد بازنگري قرار داديم. در اين بازنگري رويکرد ما «بازار محور» بوده است؛ چرا که متاسفانه يکي از چالشهاي دانشگاههاي ما نداشتن رويکرد بازار محور است.

وي با تاکيد بر اينکه اين چالش را در همه رشته‌هاي دانشگاهي شاهد هستيم، اضافه کرد: علاوه بر آن مشاهده مي شود که در بسياري از پروژه‌هاي تحقيقاتي نياز به متخصصان رشته‌هاي مختلف داريم از اين رو در بازنگري برنامه راهبردي دانشگاه موضوع همکاري ميان رشته‌اي مد نظر قرار گرفته است.

معتمدي با بيان اينکه در فاز اول اين امر در برنامه هاي آموزشي دوره هاي کارشناسي آغاز شده است، خاطر نشان کرد: در فاز دوم رشته‌هاي دوره‌هاي تحصيلات تکميلي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير تبديل شدن دانشگاه به دانشگاه نسل سوم را از ديگر رويکردهاي برنامه راهبردي دانشگاه نام برد و ياداور شد: در اين راستا اقدام به راه اندازي مرکز نواوري ابن سينا کرديم و در حال حاضر 120 واحد فناوري در آن مستقر شده است.

وي تجربيات کسب شده در ايجاد اين مرکز را موفقيت آميز خواند و ادامه داد: هدف ما اين است که در کنار آموزش و پژوهش، دانشجويان فنون لازم را در حوزه تحصيليشان نيز بياموزند تا فارغ‌التحصيلان بتواند با کار گروهي و خلاقيت خود، اقدام به توليد ثروت کنند.

معتمدي با اشاره به پرديسهاي ايجاد شده اين دانشگاه در برخي از استانها گفت: پرديس گرمسار اين دانشگاه در منطقه کويري واقع شده است از اين رو پيشنهاد شد که اين منطقه در حوزه معادن و آبهاي زير زميني فعال شود.

برچسب‌ها:

نظر شما