شناسهٔ خبر: 25719910 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

رانندگان و علاقه‌مندان به دنیای خودرو بخوانند

12 باور نادرست از خودروها

زندگی ما انسان‌ها سرشار از باورها و اعتقاداتی است که می‌توان آنها را میراث نسل‌های قبل دانست.

صاحب‌خبر -

باورهایی که در تمام سطوح زندگی ما وارد شده و نقش مهمی در تصمیمگیریهایمان بازی میکنند. اگر تصور میکنید اینگونه باورها مختص سالهای گذشته بوده و با پیشرفت علم و فناوری نقش آنها کمرنگ شده سخت در اشتباهید؛ اینگونه تصورات آنقدر قدرتمند و ظریف هستند که بتوانند خود را همگام با تغییرات زندگی به آسانی به روزرسانی کرده و همچنان در صحنه بدرخشند. صنعت خودروسازی و فرهنگ استفاده از خودورها نیز از آن دست مقولاتی است که شاهد وجود باورهای نادرست بسیاری در آن هستیم. از بیرقیب و افسانهای بودن کیفیت و قدرت خودروهای آمریکایی گرفته تا تعویض زودهنگام روغنموتور، آن هم فقط به خاطر تغییر رنگ و بو. در ادامه با تعدادی از باورها و روایتهای شناخته شده و معروف اما نادرست بیشتر آشنا خواهیم شد.

ماشینهای کرهای در مقایسه با خودروهای ژاپنی و آلمانی شتاب ندارند!

در ابتدای شروع به کار خودروسازان کرهای، بسیاری تصور میکردند ماشینهای ساخت کره خودروهایی هستند که اصلا نمیتوانند به سرنشینان خود حس لذت، شتاب و چابکی را ارائه کنند؛ زیرا در آن دوران ظاهر خودروهای تولید شده در کیا و هیوندای نسبت به سایر همنسلان خود در دیگر کشورها مانند ژاپن بسیار متفاوت بود و حس عقبماندگی ذهنی را در بیننده زنده میکرد. پس از گذشت سالها و همزمان با پیشرفت این خودروسازان شاهد این ماجرا هستیم که برخی از بهترین خودروهای در حال تردد در جادههای سراسر جهان کرهای هستند.

امروزه مهندسان و طراحان معروف آلمانی از شرکتهایی مانند آئودی و بامو در هیوندای و کیاموتورز مشغول کارند و کارگاههای طراحی آنها در مناطق مهم و صنعتی همچون نورنبرگ تاسیس شده است. دیگر باید پذیرفت که میتوان انتظار عملکرد مطلوب و کیفیت بالا از بسیاری از خودروهای کرهای داشت؛ با این حال همچنان این باور در اذهان مصرفکنندگان وجود دارد.

آلومینیوم به اندازه فولاد امن نیست!

این داستان از زمانی که سازندگان خودرو به استفاده از آلومینیوم برای ساخت قسمتهای مختلف محصولاتشان روی آوردند در بین مردم رواج پیدا کرد. مردم میدانستند مقاومت فولاد بسیار بیشتر از فلزهای دیگر همچون آلومینیوم است و زمانی که خودروسازان برای کاهش وزن محصولات و در نتیجه بالاتر بردن راندمان حرکت و کاهش سوخت به استفاده از این فلز سبک روی آوردند اعتراضات و واکنشهای زیادی را در پی داشت. این امر باعث شد تا خودروسازان دست به آزمایشات زیادی بزنند تا بتوانند ثابت کنند هرچند این فلز مقاوت بالایی همچون فولاد ندارد؛ اما میتواند بسیار امن و کارگشا باشد. شرکت خودروسازی فورد جزو اولین خودروسازانی بود که با انجام مجموعهای از آزمایشهای تصادف نشان داد استفاده از فلز آلومینیوم در محصولاتی همچون اف-150 همچنان امنیت آن را در بهترین حالت ممکن حفظ کرده است.

هرچند امروزه این فلز سبک نقش بسیار گستردهای در صنعت خودروسازی جهان بازی میکند؛ اما همچنان بسیاری اعتقاد دارند آلومینیوم به اندازه فولاد امنیت لازم را ندارد.

هیبریدیها سرعت خوبی ندارند!

زمانی که نسل اول تویوتا پریوس به بازار عرضه شد و هوندا نیز با یک موتور یک لیتری طراحی شده بود، سنگ بنای باوری که میگفت هیبریدیها خودروهایی آهسته هستند گذاشته شد. همگام با بهروز شدن فناوری ساخت این نوع خودروها و ساخت خودروهای الکتریکی همچون تویوتا راو4 و لکسوس 450 اچ این تفکر کمرنگتر شد و این روزها بجز اقلیتی فناوریگریز کمتر کسی به آن اعتقاد دارد. سیستمهای ترکیبی باتری هیبریدی سبکتر، کارآمدتر و قدرتمندتر از همیشه هستند و میتوانند سرعت بیشتری برای خودرو بوجود بیاورند. همین مساله سبب شده است تا افسانههایی که در ابتدای کار خودروهای هیبریدی برایشان ساخته و پرداخته شده بود فقط با یک بار امتحان از ذهنها پاک شود.

شاسیبلندها پایداری کافی را در رانندگی ندارند!

برخی معتقدند خودروهای اسیووی هنگام تصادف بیشتر خسارت میبینند زیرا بهدلیل ساختار مهندسیای از ایستایی لازم برخوردار نیستند. این باور در سالهای نخست عرضه این نوع خودروها صادق بود؛ اما امروزه به علت استفاده از سامانههایی چون کنترل کششی مدرن، تنظیمات چرخدندههای الکترونیک و حتی چرخش الکترونیک در اسیوویها، این نوع خودروها تقریبا بطور چشمگیری بر پاشنه آشیل این ضعف غلبه کردهاند. هرچند با وجود استفاده از آخرین فناوریها، پایداری فیزیکی ممکن است هنگام رانندگی در بادهای شدید و در سرعتهای بالاتر از 110 کیلومتر کمی با ناپایداری و امن نبودن این نوع خودرو روبرو شویم؛ اما این موضوع آن قدر مشکل حادی نیست که از ابهت این خودروهای عظیم بکاهد.

خودروهای آمریکایی ساخت خود آمریکاست!

چون خودروهای آمریکایی از ابتدا از کارخانههایی خارج میشدند که در ایالتهای مختلف آمریکا قرار داشت، این باور در ذهن مردم جهان ایجاد شد که همچنان این روال ادامه دارد و هر خودرویی که لوگوی فورد، شورولت و غیره را دارد ساخت آمریکاست. این در حالی است که با کمی تحقیق و جستجو درمییابیم به علت گسترده شدن بازار فروش محصولات خودرو در سالهای اخیر و برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات که حمل و نقل یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر آن است، تولیدکنندگان تلاش میکنند در هر منطقه از بازار جهانی، مرکزی برای تولید و مونتاژ ایجاد کنند. برای مثال فورد فوکوس آر.اس در آلمان و جیپ کمپس در برزیل تولید میشود.

با خودروهای چهارچرخ متحرک همه جا میشود رفت!

بر اساس همین باور به شما توصیه میکنند اگر به مسیرهای کوهستانی یا جادههای شن و ماسهای و گردنههای برفگیر میروید از خودرویی استفاده کنید که به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز باشد. این باور درست است. اما فقط تا حد بسیار کمی! مسلما فقط استفاده از این سیستم ناجی شما و خودرویتان در مسیرهای برفی و صعبالعبور نخواهد بود. گزینههای دیگری نیز باید باشند و به خوبی به کار خود ادامه دهند تا مشکلی برای شما در اینگونه مسیرها پیش نیاید. لاستیکهای مناسب، اجزای تعلیق سالم و تنظیمات ارتفاعی مناسب از جمله مواردی است که نقص هرکدام از آنها قدرت و کارایی سیستم چهارچرخ متحرک را به طرز عجیبی محدود میکند.

در زمینه قدرت خودرو، اسب بخار از گشتاور مهمتر است!

گشتاور حاصلضرب نیرو در مسافت است. درحالیکه اسب بخار را سرعتی تعریف میکنیم که در آن کار انجام میشود. خودرویی که اسب بخار بیشتری نسبت به گشتاورش داشته باشد، خودرویی سریع خواهد بود زیرا این موضوع به خودرو سرعت و شتاب خواهد بخشید.

سالها بسیاری از رانندگان اعتقاد داشتند که عدد بالا و خیرهکننده اسب بخار تعیین کننده قدرت موتور خودرو است؛ اما در حقیقت این میزان گشتاور است که مشخص کننده قدرت موتور و ارزش یک خودرو است. جی لنو، از کارشناسان مطرح صنعت خودرو در این زمینه گفته است: «اسب بخار اتومبیلها را به فروش میرساند، اما گشتاور برنده مسابقات میشود.»

موتورهای 6 سیلندر به اندازه 8 سیلندرها قدرتمند نیست!

گاهی اوقات پیش آمده است که شرکتهای خودروسازی از پیشرانههای مثلا 4 لیتری روی محصولات خود استفاده میکنند، اما یکی از آنها همچون تویوتا تاکوما پیشرانه شش سیلندر دارد و دیگری همچون مرسدس بنز AMG GT از یک پیشرانه 8سیلندر استفاده میکند.

تصوری که در ذهن عموم ایجاد شده این است که هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد لاجرم قدرت موتور نیز بیشتر است، اما این باور نیز در دنیای فناوری چندان محلی از اعراب ندارد؛ زیرا سازندگان موفق شدهاند در بسیاری موارد از یک موتور شش سیلندر قدرت و گشتاور به مراتب بالاتری نسبت به یک موتور هشت سیلندر به دست بیاورند.

اکتان بالا باعث افزایش قدرت موتور میشود!

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی در پمپ بنزین مشغول پر کردن باک خودرو هستید، متصدی پمپ بنزین به شما نزدیک میشود و با اصرار سعی میکند قانعتان کند که یک قوطی مکمل بنزین از او بخرید و در باک خودروی خود تخلیه کنید. او برای حرکت خود توجیه بسیار جالبی دارد: بنزینها کیفیت خوبی ندارد و این محلول اکتان مورد نیاز بنزین را تامین میکند. چرا؟ چون اکتان باعث افزایش قدرت خودرو میشود! به این توصیهها گوش نکنید؛ زیرا بهصورت علمی افزایش مکمل سوخت یا اکتان بیشتر به سوخت هیچ تاثیری در بالارفتن قدرت خودروی شما نخواهد داشت و فقط مبلغی بیشتر از حالت عادی در هر نوبت سوختگیری از جیبتان خواهید پرداخت.

خودروهای لوکس غیرقابل دسترس هستند

این روزها دیگر نیاز نیست تا آخر عمر آرزوی نشستن پشت رل خودروهای لوکسی همچون رولزرویس و بنتلی را داشته باشیم. اکنون گزینههای بسیار زیاد و مقرون به صرفهای از سوی تولیدکنندگان عرضه شده است که با داشتن تمام امکانات خودروهای اشرافی، میتوانند لذت سواری با خودرویی لوکس را به مالکان خود ارائه کنند. امروزه خودروهایی همچون کیا کادنزا و مزدا سیایکس-9 با قیمتهایی نسبتا معقول و در دسترس میتوانند آرزوی داشتن یک خودروی اشرافی را محقق کنند. صندلیهای چرمی دستدوز ژاپنی با قابلیت کنترل درجه حرارت و تجهیزات هوشمند بسیار مدرن از جمله بخشهای دلپسندی است که با هزینههای به مراتب پایینتر قابل تهیه هستند و دیگر استفاده از این گونه تجهیزات آرزوی محال نیست.

خودروهای بدون مرگی که از پدر به فرزند به ارث میرسند!

از قدیم حکایتهایی بین مردم با این مضمون مطرح بود که خودروهای فلان برند مرگ ندارد و بهقدری کماستهلاک است که میتوان از آن سالهای طولانی استفاده کرد. در لابلای صبحتها به محصولاتی از مرسدس بنز، بامو و تویوتا اشاره میشد. با کمی تحقیق در اوضاع کالاهای تولید شده در آن زمان میشود به این نکته پی برد که مساله ماندگاری و دوام کالاها صرفا متعلق به چند برند خودرو نبود و طیف وسیعی از کالاها طوری تولید میشد که سالهای دراز مصرفکننده را از تعویض و تعمیر و پرداخت هزینههای گزاف نگهداری بینیاز میکرد. با بیشتر شدن سرعت ساخت محصولات مختلف، رقابت بیشتر بین تولیدکنندگان و رواج فرهنگ مصرفگرایی، عمر مفید بسیاری از قطعات و کالاها بویژه در محصولات الکترونیک بسیار کمتر از نمونههای قبل شده و دیگر بنز و بامو و تویوتا نیز خودروهایی نیستند که از پدر به فرزند به ارث برسند.

روغن موتور را حتما در مسافتهای کوتاه تعویض کنید!

حتما شنیدهاید بسیاری از تعمیرکاران خودرو میگویند روغن موتور را با وجود آنکه روی بستهاش نوشته شده قابلیت طی مسافت 10هزار تا 12هزار کیلومتر را با آن نوع روغن دارند، پس از پیمودن مسافت به اندازه پنج تا شش هزار کیلومتر تعویض کنید .حتما از شنیدن این توصیه تعجب کردهاید. واقعیت در زمینه اینگونه موارد به جز باورهای تعمیرکاران رجوع به اطلاعاتی است که شرکتهای خودروساز در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهند. این از باورهای اشتباهی است که باعث میشود هزینههایی به دارندگان خودرو تحمیل شود. فرض کنید اگر فقط به جای تعویض روغن در هر 10 هزار کیلومتر هر 6000 کیلومتر این کار را انجام دهید، حداقل هر سال پرداخت یک نوبت هزینه اضافی بیشتر را برای خود تراشیدهاید. طبق گزارش موسسه ادموند آمریکاییها با استناد به همین باور سالانه میلیونها دلار نفت هدر میدهند.

محمدرضا نجفی شاهکوهی

نظر شما