شناسهٔ خبر: 25698164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مجلس لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داد

لایحه استعماری

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم باعث حاشیه‌های زیادی در جلسه علنی دیروز مجلس شد. بررسی این لایحه که از نگاه برخی از نمایندگان در راستای اهداف استعمار است یک روز پس از اظهارات تهدیدآمیز و سلطه‌جویانه وزیر خارجه آمریکا صورت می‌گرفت و همین مساله بر حساسیت‌های آن افزود. کمیسیون امنیت ملی هم این لایحه را استعماری عنوان کرد و از ارائه گزارش درخصوص آن خودداری کرد. در نهایت این لایحه با رای نمایندگان به کمیسیون امنیت ملی بازگشت تا ظرف دو هفته آینده درباره آن اعلام نظر شود.

صاحب‌خبر -

همزمان با در دستور کار قرار گرفتن بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بینالمللی مقابله با تامین مالی تروریسم، جمعی از نمایندگان با جمعآوری امضا خواستار مسکوت ماندن این لایحه شدند.

حسینعلی حاجیدلیگانی، نماینده شاهینشهر هم در اخطاری گفت: مدتهاست لایحه استعماری الحاق ایران به کنوانسیون بینالمللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم را مطالعه کردهام، سراسر این لایحه استعماری است، تصویب این لایحه دست و پای مردم ایران را میبندد و تصویب آن خیانت به ملت ایران است.

حاجیدلیگانی همچنین به همراه محمدجواد ابطحی، در حالی که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی برای قرائت گزارش کمیسیون متبوعش درباره لایحه، پشت تریبون قرار گرفته بود با فریاد خواستار
عدم قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی شدند.

این دو نماینده در حالی که فریاد میزدند این گزارش استعماری است و نباید در مجلس قرائت شود خواستار مسکوت ماندن این لایحه توسط رئیس مجلس شدند که البته لاریجانی گفت مسکوت ماندن لایحه با دولت بوده و دولت با این موضوع مخالفت کرده است.

به گزارش ایرنا، در ادامه حاجیدلیگانی به همراه ابطحی، اکبر ترکی و عباس گودرزی، نمایندگان اصولگرا با در دست گرفتن پلاکاردی، بار دیگر بر نظر خود مبنی بر استعماری بودن این لایحه تاکید کردند.

جمعی از نمایندگان هم به سمت جایگاه هیات رئیسه مجلس رفتند و خواستار قرائت نشدن گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس شدند.

در واکنش به درخواستهای این نمایندگان، لاریجانی گفت مجلس جای گفتوگو است و با زور نمیشود سخن بگویید.

وی در پاسخ به نمایندگانی هم که خواستار اعلام تنفس شده بودند گفت: تنفس نمیدهم، شما اگر بحث یا اخطاری دارید بدهید در جلسه مطرح میشود.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به اخطار نماینده تهران، تاکید کرد: مقام معظم رهبری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نظری نداشتهاند، ایشان گفته اند که مجلس و دولت خودشان در این باره تصمیم بگیرند.

نهایتا لاریجانی از نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خواست که گزارش را قرائت کند. نقویحسینی گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس این لایحه را به چند دلیل صحیح نمیداند از این رو ما گزارشی برای قرائت به مجلس ندادهایم.

وی افزود: این لایحه مخالف اصل 3 قانون اساسی و لایحه استعماری است و باعث تسلط بیگانگان در کشور میشود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: دولت تلاش کرده در این لایحه حق تحفظ را
نگه دارد و با بیانیههایی از خسارات جلوگیری کند ولی به لحاظ حقوقی این بیانیهها و مباحث نیز خسارتها را جبران نمیکند.

لایحه اصلاح نشده است

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در اخطاری قانونی نسبت به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بینالمللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم انتقاد و اظهار کرد: گروه ویژه اقدام مالی، ایران را به پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم موظف کرده است، آیا این پذیرش سلطه بیگانه نیست؟

وی افزود: برنامه گروه ویژه اقدام مالی دارای 41 بند است که در بند 29 از ایران خواستههایی را مطرح کرده یعنی مواردی را بر ما تحمیل کرده است، از طرفی ادعا میشود این کنوانسیون از FATF منفک و جداست اما خود FATF از ما خواسته به این کنوانسیون بپیوندیم بنابراین چگونه ادعا میشود که این دو از یکدیگر منفک هستند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار سلیمی گفت: قبلا چنین چیزی تصویب نکردیم، اولین بار است که این لایحه بررسی میشود و با FATF مغایرتی ندارد اما یکی نیستند.

این لایحه ترکمنچای دوم است

نادر قاضیپور، نماینده ارومیه هم در اخطار قانون اساسی گفت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ترکمانچای دوم است و در صورت تصویب، ننگی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

بازگشت لایحه به کمیسیون

در نهایت، وکلای ملت با 138 رأی موافق، 92 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 245 نماینده حاضر در صحن علنی، با ارجاع مجدد این لایحه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موافقت کردند.

لاریجانی پس از موافقت نمایندگان با ارجاع مجدد این لایحه، در سخنانی گفت: کمیسیون موارد مختلف را با حضور نمایندگان موافق و مخالف بررسی کند و ظرف هفته آینده یا دو هفته آینده این لایحه را برای بررسی به صحن مجلس ارسال کند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی هم در حاشیه جلسه دیروز در پاسخ به این سوال که چرا کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارشی درباره رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ارائه نکرده است، گفت: اگر ما میخواستیم این لایحه را رد کنیم برایمان راحتترین کار بود، یک کلمه به نام رد کلیات مینوشتیم اما چون بحث بسیار مهمی است و با منافع ملی گره خورده است نباید آن را با یک کلمه پاسخ داد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: نکتهای که آقای لاریجانی مطرح کردند مبنی بر طی شدن زمان زیاد را قبول دارم منتهی مواردی را بطور حضوری به آقای لاریجانی گفتم که نمیتوان آن را علنی بیان کرد، به هر حال کمیسیون امنیت ملی یکشنبه آینده با حضور مسئولان از ارگانهای مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار میدهد و امیدواریم نتیجه را در حداقل زمان ممکن به مجلس بدهیم.

بروجردی در مورد ایرادات این لایحه گفت: ما به دنبال تامین منافع ملی هستیم تا عملا چارچوب و اسکلتبندی این طرحهای چهارگانه که در جلسه غیرعلنی هم مطرح شد، مشخص شود.

وی اظهار کرد: ما بهدنبال مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم هستیم ولی در عین حال نباید فراموش کنیم که چه کسانی داعش و سازمانهای تروریستی را ایجاد کرده و چطور تامین مالی میکنند، آنها از روشهای مختلفی استفاده مینمایند.

بروجردی گفت: ما تفکیک جدی میان گروههای تروریستی با گروههای جهادی، حزبالله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین که کشورشان اشغال شده و دفاع مشروع میکنند، قائل هستیم، کار آنها به هیچ وجه قابل مقایسه با گروههای تروریستی نیست. وی تاکید کرد: این یک خلط مبحثی است که آمریکاییها دنبال میکنند و باید بهگونهای مدیریت کنیم که منافع جهان اسلام تامین شود.

برچسب‌ها:

نظر شما