شناسهٔ خبر: 25695848 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 براساس جديدترين تصميم وزارت علوم؛

توقف راه‌اندازي دوره‌هاي جديد در پرديس‌هاي پولي دانشگاه‌ها

راه‌اندازي دوره‌هاي جديد در پرديس‌هاي پولي دانشگاهها، تا زماني که سياستهاي پذيرش دانشجو در اين پرديسها از سوي وزارت علوم بازنگري شود، متوقف شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ايجاد پرديس‌هاي خودگردان از سال 90، تحت عنوان پرديس بين‎الملل کليد زده شد. در ابتدا هدف از راه‌اندازي اين پرديسها، ايجاد ظرفيتهاي جديد و جلوگيري از خروج ارز از کشور و جذب دانشجويان بين‏المللي بود.

تحصيل دانشجويان در بهترين دانشگاه‏هاي کشور با پرداخت شهريه

اما سال به سال و در فرآيندي تدريجي اين پرديسها از مسير و ماموريت اصلي خود منحرف شدند. بطوريکه امروز ديگر خبري از نام پرديس بين‏الملل نيست و به جاي آن، رسما از پرديس‌هاي خودگران يا پولي نامبرده مي‎شود که با اخذ شهريه هايي بالا، اقدام به پذيرش دانشجو در بهترين دانشگاههاي کشور مي‎‏کنند.

پرديس‌هاي خودگردان از زمان راه‌اندازي تاکنون با حجم گسترده اعتراض جريانات دانشجويي مواجه بودند، تشکلهاي دانشجويي به ويژه شوراهاي صنفي بارها با صدور بيانيه و برگزاري نشست، اعتراض شان را به «بي‏عدالتي آموزشي» و پولي‎‏سازي آموزش عالي اعلام کردند.

دانشجويان معترض معتقدند، رشد و گسترش پرديس‌هاي بين‌المللي، افزايش شمار دانشجويان پولي، در کنار کاستن سال به سال تعداد دانشجويان روزانه علاوه بر شکل‌هاي مختلف تبعيض آموزشي، چنان ضربه‌اي به کيفيت آموزش و پژوهش علمي زده است که توليد انبوهي از صاحبان عاري از تخصص مدارک دانشگاهي تنها بخش کوچکي از نتايج فلاکت بار آن است.

بازنگري سياست‎‏هاي پرديس‌هاي دانشگاهي از سال 93

وزارت علوم تحقيقات و فناوري بعد از اعتراضات گسترده دانشجويي نسبت به فعاليت پرديس‌هاي دانشگاهي و خروج اين پرديسها از ماموريت اصلي خود، در سال 93 بازنگري سياستهاي پرديس‌هاي دانشگاهي را در دستور کار خود قرار داد که همچنان ادامه دارد.

وزارت علوم اعلام کرد: پرديس‌ها بايد بستر مناسبي باشند براي توسعه تعاملات بين‎‏المللي و گسترش خدمات علمي به بخشي از جامعه که به دلايل مختلف ممکن است نتوانند در مجتمعهاي مرکزي دانشگاه‌ها ورود پيدا کنند.

وزارت علوم علت اصلي بازنگري در سياستهاي پرديس‌هاي دانشگاهي را، خارج شدن پرديسها از ريل ماموريت خود عنوان کرد.

پرديس‏ها تا زماني که مشتري دارند، فعاليت مي‏کنند

منصور غلامي، وزير علوم تحقيقات و فناوري نيز پيش از اين درباره وضعيت پرديس‌هاي خودگردان دانشگاهها به مهر گفته بود: پرديس‌هاي خودگردان دوره‎هايي هستند که با شهريه اداره مي‏شوند. اين دوره‏ها از قبل برقرار شده‏اند و تا زماني که مشتري داشته و براي دانشگاه صرفه مالي داشته باشند، دانشگاهها آن دوره‏ها را حفظ مي‎کنند و با توجه به ظرفيت بالاي دانشگاهها در دوره‌هاي بدون شهريه و روزانه اين دوره‎ها به تدريج تعديل مي‎شوند.

از زماني که وزارت علوم وعده بازنگري سياستهاي پرديس‌هاي دانشگاهي را اعلام کرده، بيش از 3 سال مي گذرد، دراين مدت اعتراض به پولي شدن آموزش عمومي به پاي ثابت اعتراضهاي دانشجويي تبديل شده است.

از سوي ديگر دانشگاهها نيز حاضر نيستند از توسعه اين دوره‏ها کم کنند زيرا با توجه به وضعيت بودجه، دريافت شهريه از دانشجويان پرديسها خود به منبع درآمدي براي دانشگاهها تبديل شده است.

راه‌اندازي دوره‌هاي جديد در پرديس‌هاي دانشگاهي متوقف شد

اينک در تازه‏ترين اظهارنظر، مجتبي شريعتي نياسر معان آموزشي وزير علوم درباره آخرين وضعيت پرديس‌هاي پولي و برنامه وزارت علوم براي اين پرديسها، به خبرنگار مهر گفت: برنامه‏اي براي جمع و تعطيل کردن پرديس‌هاي دانشگاهي نداريم.

وي ادامه داد: ولي آنچه مسلم است جمعيت دانشجويي در تمام زيرنظامهاي دانشجويي کاهش يافته، همچنين جمعيت دانشجويي پرديسها نيز کاهش يافته است.معاون آموزشي وزارت علوم افزود: سياست پذيرش دانشجو در پرديس‌هاي دانشگاهي در حال بازنگري است و به همين دليل راه‌اندازي دوره‌هاي جديد در پرديسها متوقف شده تا سياست پذيرش دانشجو در اين پرديسها بازنگري شود.

معاون آموزشي وزير علوم ادامه داد: در حال حاضر حدود 53 پرديس خودگردان در 48 دانشگاه سراسري مشغول به فعاليت هستند.

دانشکده‌هاي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي متمرکز مي‌شوند

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي از راه‌اندازي پرديس جديد اين دانشگاه در سال تحصيلي آينده خبرداد و گفت: با راه‌اندازي اين پرديس دانشکده‌هاي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي متمرکز مي‌شوند.

دکتر اميرمحسن ضيايي در گفت و گو با ايسنا با اشاره به برنامه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي براي توسعه رشته‌ها و ميان رشته‌اي‌هاي جديد اظهار کرد: براي توسعه رشته و مقطع در اين دانشگاه برنامه هوشمندي را تنظيم کرده‌ايم تا بر اساس آن دانشگاه بداند در 5 سال آينده کجا مي‌خواهد برود و چه رشته‌هايي را توسعه دهد.

وي با اشاره به پيگيري توسعه هوشمند در آينده توسط معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تاکيد کرد: برنامه آينده دانشگاه براي توسعه رشته‌ها اين است که رشته‌ها و مقاطعي که در آن مزيت داريم يا کشور به آن نياز دارد را توسعه دهيم و به ازاء آن پذيرش دانشجو در رشته‌هاي کم طرفدار را متوقف کنيم چرا که با توجه به منابع محدود و وضعيت موجود در حال حاضر توسعه همه جانبه به هيچ وجه در دستور کار دانشگاه نيست.

ضيايي از راه‌اندازي پرديس جديد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در آينده نزديک خبرداد و افزود: اميدواريم با تحويل زمين جديد دانشگاه که در دو تا سه ماه آينده انجام مي‌شود تمام دانشکده‌هاي اين دانشگاه که در شهر تهران پراکنده است در اين پرديس جديد متمرکز شوند. معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اينکه مکان پرديس جديد بعدا اعلام خواهد شد، گفت: اکنون در حال انجام مذاکرات براي تحويل زمين هستيم و اميدواريم تا سال تحصيلي آينده بتوانيم بسياري از دانشکده‌ها را از اين وضعيت پراکندگي نجات دهيم.

وي در پايان خاطر نشان کرد: مکان اين پرديس از محل پرديس قبلي دور نيست و به احتمال زياد دانشکده‌هاي دارو سازي، دندان پزشکي و پزشکي در مکان فعلي خود مي‌مانند و بقيه دانشگاه‌ها به پرديس جديد منتقل خواهند شد.

برچسب‌ها:

نظر شما