شناسهٔ خبر: 25652978 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

يک متخصص داخلي عوامل موثر در فشار خون بالا را برشمرد.دکتر جعفر نوابي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه 95 درصد موارد فشار خون بالا ريشه وراثتي دارد، گفت: در کنار ارث عواملي نظير چاقي هم مي‌تواند در بروز فشارخون بالا تاثيرگذار باشد.نوابي فشارخون 12 روي 8 را فشار خون طبيعي دانست و افزود: بالاتر از اين ميزان فرد پيش فشار خون دارد و اگر فشار خون به عدد 14 روي 9 يا بالاتر برسد، فرد مبتلا به فشار خون بالاست.

وي با اشاره به عوارض بسيار فشار خون بالا گفت: فشار خون يکي از فاکتورهاي اصلي سکته قلبي است و در کنار اين نارسايي کبد و کليه و بعضا قطع شدن اندامها از عوارض ديگر فشارخون بالا است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه با بيان اينکه درصدي از افراد جامعه از فشارخون بالاي خود بي‌اطلاع هستند، تاکيد کرد: افرادي که در بستگان نزديک خود افراد مبتلا به فشارخون بالا دارند بايد مرتبا فشارخون خود را کنترل کنند.

وي تصريح کرد: افراد عادي براي کنترل فشارخون خود نياز است سالانه يکبار آزمايش فشارخون بدهند تا اگر بر اثر مسائل ديگر از جمله چاقي به اين معضل مبتلا شدند، هرچه سريع‌تر از آن آگاهي پيدا کنند.

اين متخصص داخلي با بيان اينکه فشارخون قابل کنترل است، گفت: رژيم غذايي، کاهش وزن و تغيير سبک زندگي مي‌تواند تاثير بسياري در کنترل فشار خون داشته باشد.

وي افزود: مصرف غذاهايي مانند لبنيات و بويژه ماست و نيز مصرف خوراکي‌هاي ترش مزه مي‌تواند تا حد زيادي در کنترل فشارخون بالا موثر باشد.

نوابي با بيان اينکه هنوز تاثير مواد خوراکي در بروز فشارخون بالا به اثبات نرسيده است، گفت: اما همچنان تاکيد ويژه‌اي بر نمک وجود دارد و توصيه مي‌شود افراد جهت پيشگيري از ابتلا به فشارخون از مصرف زياد نمک خودداري کرده و تنها به نمک موجود در غذا بسنده کنند.

نظر شما