شناسهٔ خبر: 25652832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا:

سطح تجارت نفت و گاز ايران بايد حفظ شود

صاحب‌خبر -

وي افزود: البته ما درباره احتمال استثناها و معافيت‌ها با آمريکا مذاکره خواهيم کرد و حداقل در قراردادهاي نهايي شده در زماني که آمريکا بخشي از توافق بود، همکاري مي‌کنيم و اين موضوع براي شرکت‌هاي بزرگ مهم است.کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا گفت: ما مقرراتي وضع خواهيم کرد تا از شرکت‌هايي که تحريم مي‌شوند، با استفاده از شرايط انسداد (Blocking Status) محافظت کنيم؛ در همين‌حال ابزارهاي مالي لازم براي تأمين شرايط مالي سرمايه‌گذاري‌ها و تبادلات مالي را ايجاد و ايران را براي تأمين مالي از سوي بانک سرمايه‌گذاري اروپا واجد شرايط مي‌کنيم.

کانيه‌ته تأکيد کرد: ما خواهان حل همه مشکلات پيش روي معاملات معمولي نفت هستيم.

وي يادآور شد: وزير نفت ايران همه عناصري را که بايد با آنها مقابله کنيم، اعم از مسائل مالي، حمل‌ونقل، بيمه و ذخيره‌سازي، با جزئيات مشخص کرده است.

پيام اتحاديه اروپا درباره حفاظت از برجام به تهران منتقل شد

وزير نفت با بيان اينکه کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا حامل پيام حفاظت از برجام از سوي اين اتحاديه است، گفت: طرفين بايد وارد بحث هاي جزئي شوند و براي عملياتي و اجرايي کردن توافق ها تلاش کنند.

بيژن زنگنه پس از ديدار «ميگل آرياس کانته» کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا، پيام اين اتحاديه در حفاظت از برجام و همچنين اراده سياسي سران اروپا را به تهران منتقل کرد.

وزير نفت افزود: در نشست درباره راه هاي تحقق اراده سياسي اتحاديه اروپا و نيز موضوعاتي که پيشتر بين وزير امور خارجه ايران و وزيران خارجه سه کشور اروپايي (انگليس، فرانسه و آلمان) مطرح شده بود، گفت وگو شد.

زنگنه خاطر نشان کرد: اين ديدار، يک تلاش مشترک براي يافتن راه هاي تحقق مسايلي مانند نفت، پتروشيمي و فرآورده هاي نفتي است که با آن مواجه هستيم.

وي اضافه کرد: بر اساس بيانيه اتحاديه اروپا، طرفين ايراني و اروپايي بايد وارد موضوع هاي جزئي و تلاش براي عملياتي و اجرايي کردن توافق ها شوند.

وزير نفت خاطرنشان کرد: قرار است در ادامه نشست ها درباره جزئيات همکاري 2 طرف، گفت و گو شود.

زنگنه درباره تاثيرگذاري تحريم هاي آمريکا بر تصميم هاي اوپک نيز گفت: اوپک بر اساس اجماع اعضاي اين سازمان، تصميم گيري مي کند.

وي تصريح کرد: باور داريم اگر اتحاديه اروپا به ما کمک کند و به اظهارات خود پايبند باشد، سطح صادرات نفت ايران تغيير نخواهد کرد.

وزير نفت به اين پرسش که چه تضمين‌هايي از سوي مشترياني چون هند و چين براي خريد نفت ايران وجود دارد، پاسخ داد: ما با آنها مذاکره کرديم و هيچ موج منفي از آنها دريافت نکرده ايم.

زنگنه درباره اين که «شما گفتيد ايران قصد دارد به توليد 4 ميليون و 200 هزار بشکه در روز برسد، آيا اين هدف‌گذاري با وجود تحريم‌ها امکانپذير خواهد بود؟» افزود: اين مشکل خواهد بود اما آن را کنار نمي‌گذاريم. زمان بيشتري مي‌برد، با اين حال آن را رها نمي‌کنيم.

نظر شما