شناسهٔ خبر: 25637959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

روزنامه الرای الیوم :

حمله به سوریه ،انتقال پایتخت آمریکاو تحریم حزب الله مقدمات اجرایی کردن معامله قرن است/تابستان آینده تابستان عادی سازی روابط خواهد بود

این همزمانی به منزله بالونی آزمایشی برای رصد واکنش های عربی و بین المللی جهت آمادگی برای اعلام توافق قرن است. اما در این میان بی تفاوتی کشورهای عربی در قبال جنایت های اسرائیل در حق مردم فلسطین و شهادت ده ها فلسطینی و مجروحین هزاران نفر دیگر بسیار حیرت آور است.

صاحب‌خبر -

 

خبرگزاری قدس (قدسنا) «عبدالباری عطوان» تحلیلگر عرب روزنامه رای الیوم نوشت: همزمانی جشن انتقال سفارت آمریکا در قدس با 70 امین سالگرد اشغال فلسطین مقدمه ای برای اجرای توافق قرن است.

 

این همزمانی به منزله بالونی آزمایشی برای رصد واکنش های عربی و بین المللی جهت آمادگی برای اعلام توافق قرن است. اما در این میان بی تفاوتی کشورهای عربی در قبال جنایت های اسرائیل در حق مردم فلسطین و شهادت ده ها فلسطینی و مجروحیت هزاران نفر دیگر بسیار حیرت آور است.

 

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا روند افشای اطلاعات در خصوص هماهنگی برای این طرح را به نقل از مسئولان آمریکایی آغاز نموده و اعلام کرد: ترامپ پس از ماه رمضان توافق قرن را اعلام خواهد کرد، طرحی که ترسیم خطوط اصلی آن توسط کوشنر و گرینبلات تحت نظارت نتانیاهو انجام شده است.

 

نوع برخورد کشورهای عربی با انتقال سفارت آمریکا و جنایات صهیونیست ها نشانگر آن است که مصر و اردن و بیشتر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جزئیات طرح آینده آمریکا اطلاع دارند از همین جهت هیچ درخواستی برای تشکیل نشست فوق العاده اتحادیه عرب ارائه نشده و جز اردن و کویت دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سطح وزاری خارجه در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی شرکت کردند و مانند برخی کشورهای غیر اسلامی به فراخوان سفیر اسرائیل یا اخراج آن اقدام نکردند.

 

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به درخواست آمریکا اسماعیل هنیه را به قاهره دعوت کرد تا برای توقف راهپیمایی بازگشت و آرامش اوضاع در غزه و همچنین ارائه پیشنهاد آتش بس ده ساله رایزنی هایی انجام شود که برخی از محافل حماس نیز از احتمال دستیابی به توافقی برای رفع محاصره غزه سخن می گویند.

 

آمریکا و متحدان عربی آن در مصر و اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس در حال اجرای سیاست چماق و هویج هستند، عصا در اینجا به معنای توقف کمک های مالی و تشدید محاصره و هویج به معنای وعده کمک های مالی عربی و غربی به نوار غزه و کرانه باختری است که در مقابل آن فلسطینیان باید از قدس و حق بازگشت آوارگان عقب نشینی کرده و با توافق قرن مخالفت نکنند.

 

تصمیم دولت مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح در ماه رمضان نیز در چارچوب توافقی احتمالی برای توقف و یا حداقل کاهش شدت راهپیمایی و آرامش اوضاع در غزه و بهبود وضعیت معیشتی مردم این منطقه قابل تحلیل است زیرا تنها مردم غزه با مدیریت حماس انتقال سفارت آمریکا را به چالش کشیده و سیمای ترویسم اسرائیلی را به نمایش گذاشتند.

 

حملات رو به افزایش در برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان علیه مردم فلسطین و متهم کردن آنها به فروش زمین های خود به یهودیان و استفاده از ارتشی سایبری جهت زمینه سازی برای عادی سازی روابط با اسرائیل از نقش این کشورها در اجرای این توافق حکایت دارد.

 

همچنین هدف قرار دادن محور مقاومت و بمباران پایگاه های سوریه از سوی اسرائیل و تحریم سید حسن نصرالله و 9 نفر دیگر از رهبران این حزب در راستای اجرای طرح های آمریکا برای عملی شدن توافق قرن است.

 

بعید نیست که اسرائیل در آینده نزدیک طرح صلح عربی را بپذیرد البته با عدم پایبندی به مسائل مطرح شده در خصوص قدس و خروج از آن و خارج کردن آن از معادلات و حذف آن از هر گونه مذاکراه ای در آینده، همچنان که دیدار مسئولان اسرائیلی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پس از عید فطر نیز بعید نمی باشد.

 

تابستان پیش رو، تابستان عادی سازی روابط با اسرائیل است و شاهد کنار رفتن پرده از جزئیات مسموم توافق قرن خواهیم بود.

 

انتهای پیام/ح.ع/

 

نظر شما