شناسهٔ خبر: 25222013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

الیور استون در نشستی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی

جعفر پناهی را چندان نمی‌شناسم

الیور استون، فیلمساز افشاگر و صریح‌اللهجه آمریکایی که البته مدتی قبل بازیگران خانمی هم درباره مسائل اخلاقی و رسوایی او، افشاگری کردند، صبح دیروز مقابل خبرنگاران داخلی و تعدادی هم خبرنگار خارجی حاضر شد و به سوالات مختلف آنها پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

الیور استون در این نشست درباره موضوعاتی چون فیلمسازی در خاورمیانه، جنگ عراق علیه ایران، فیلم جنجالی اسکندر و محدودیتهایش در ساخت فیلم «دبلیو» و «اسنودن» و... صحبت کرد.

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در این نشست مطبوعاتی علاوه بر الیور استون، امیر اسفندیاری معاون بینالملل سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم روی صحنه آمد.

الیور استون درباره حضورش در ایران گفت: در ابتدا باید به خاطر کار فوقالعادهای که انجام دادید تشکر کنم و خیلی لطف داشتید که من را دعوت کردید. چیزی که با اطمینان میتوانم آن را در اولین تجربهام از سفر به ایران بگویم این است که شما ایرانیها گرمترین میزبانها برای من بودید و چه در جلسات، چه در خیابان و چه در جمع مردم لبخند گرم شما را میدیدم. لبخند و پذیرایی گرم شما برای من یک مشوق محسوب میشود و اهمیت سینما و فیلمسازی را برای من یادآوری میکند.

او درباره فیلمهای ایرانی که دیده است، بیان کرد: من در طول سالیان گذشته ده تا 20 فیلم ایرانی دیدم اما نباید انتظار داشته باشید که بتوانم از بین هزاران فیلمی که در طول فعالیتم دیدم، اسم آنها را ببرم. طی روزهایی که به ایران آمدم، ده فیلم در هتل و سینما از کشورهای عراق و آلمان و ... دیدم. نکته مهم این روزهای من این است که خیلی راحت و آسوده در حال فیلم دیدن هستم چون دیگر درگیر نقد و پرزنت فیلم خودم نیستم.

استون درباره کشور ایران نیز گفت: ایران یکی از مراکز فرهنگی و تمدنی بزرگ جهان به حساب میآید و تاریخ 2500 ساله و داریوش و کوروش و امپراتوری پارسی دارد. من همیشه علاقهمند بودم ایران را ببینم اما فرصتش پیش نمیآمد. پسرم، شان استون در سفری که به ایران داشت از این کشور تعریف کرد و من هم مشتاق بودم این کشور را ببینم و الان هم همراه همسرم که اهل کرهجنوبی است به ایران آمدهام.

بخش دوم نشست مطبوعاتی الیور استون به پرسش و پاسخ رسانهها با این کارگردان آمریکایی اختصاص یافت. این فیلمساز به سوالاتی درباره فیلمسازی درباره چهرههای سیاسی ایران، حضور جعفر پناهی در جشنواره فیلم کن، فیلمسازی درباره بحرانها و جنگها در خاورمیانه و... پاسخ داد.

در پاسخ به اینکه آیا علاقه دارد درباره شخصیتهای سیاسی و غیرسیاسی ایران نیز برنامهای دارد یا نه، عنوان کرد: من خودم را یک روزنامه نگار نمیدانم بلکه یک دراماتیست هستم و وقتی از دراماتیست بودن خسته میشوم سراغ مستندسازی میروم زیرا روح من را تازه و با آدمها و رهبران واقعی درگیر میکند. همچنین با شخصیتهایی نظیر کاسترو، چاوز، پوتین، نتانیاهو و یاسر عرفات کار کردهام و این مستندها باعث میشود به دنیای واقعی برگردم و زندگی را به طور ملموس حس کنم.

کارگردان فیلم «نیکسون» افزود: در حال حاضر برنامه خاصی برای فیلمسازی درباره یک رهبر سیاسی ایرانی ندارم. مدتی پیش قصهای جعلی مطرح شد که من درخواست کرده بودم با محمود احمدی نژاد رئیسجمهوری سابق ایران مصاحبه کنم که این موضوع را انکار میکنم و میگویم هرگز چنین تصمیمی نداشته ام. طبیعی است وقتی کسی در صدر اخبار قرار میگیرد چنین مطالبی درباره اش منتشر شود، اما من آنقدرها هم آدم جاهطلبی نیستم.

استون گفت: اگر بخواهم پاسخی مشخص به پرسش شما بدهم باید بگویم اگر فرصتی دست دهد و انرژیاش را داشته باشم، شاید روزی درباره یک سیاستمدار ایرانی فیلم بسازم. این نویسنده و کارگردان هالیوودی در پاسخ به پرسش دیگر با این مضمون که سردار قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با داعش در ایران است و آیا او با توجه به اینکه در فیلمهایش قهرمان پروری یک ویژگی بارز است، برنامهای برای فیلمسازی درباره داعش دارد، عنوان کرد: این سوال جذاب و کشمکشبرانگیز و ایده بسیار خوبی است، اما توجه کنید در دنیایی زندگی میکنیم که بسیار سیاسی است.

او افزود: سردار سلیمانی یک رهبر نظامی است که همچنان در قید حیات است. ما با آیندهای روبهرو هستیم که آبستن خیلی از اتفاقات است و باید صبر کنیم ببینیم چه پیش میآید. ضمن اینکه احتمالا نیروهای زیادی سد راه چنین پروژهای میشوند. سناریوهای زیادی درباره داعش وجود دارد و برخی کشورها نظیر آمریکا و عربستان و اسرائیل، دیدگاه ایران را در اینباره قبول نمیکنند اما نمیتوان گفت شما نمیتوانید چنین فیلمی را بسازید.

این فیلمساز همچنین در پاسخ به دبورا یانگ، منتقد هالیوود ریپورتر درباره وضعیت جعفر پناهی سینماگر ایرانی و حضورش در جشنواره فیلم کن عنوان کرد: او را چندان نمیشناسم. به نظرم برای فیلمساز مهم است که بتواند فیلم بسازد، گاهی ممکن است بتواند در عرصهای حضور یابد یا نه. چون من درباره جزئیات سیاسی ماجرا اطلاعی ندارم، اعلام نظر نمیکنم که میزبانان من هم آزردهخاطر نشوند.

استون درباره اینکه دو روز گذشته اظهار کرده بود بعضی از فیلمهای ایرانی و هندی خستهکنندهاند و مشخصا کدام اثر را در این اظهارنظر مدنظر داشته است، گفت: یادم نمیآید بطور خاص به فیلمهای ایرانی و هندی اشاره کرده باشم و از مسئولان جشنواره خواستم تا موضوع را برای خبرگزاریها و رسانهها روشن کنند. من به طور کلی در آن جلسه میگفتم که روند قصه فیلمها در جشنوارهها خستهکننده است و اکثر فیلمها حالت خستهکننده و یکنواخت دارند. ضمن اینکه من در جمع دانشجویان صحبت میکردم و توصیهای صادقانه به آنها داشتم که تا میتوانند از کشمکش در فیلمهایشان استفاده کنند.

او ادامه داد: بیلی وایلدر به فیلم «نیکسون» من انتقاد داشت که چرا انقدر طولانی است در حالی که من معتقدم «نیکسون» به اندازه کافی هیجان دارد. این نظرات کاملا شخصی و طبیعی است.

این فیلمساز آمریکایی در پاسخ به پرسشی درباره راه افتادن موج فیلمهای ضد ایرانی در سینمای جهان و فیلم «اسکندر» توضیح داد: اجازه بدهید اعلام کنم نسخهای که از فیلم «اسکندر» همهجا تبلیغش میکنند، نسخهای نیست که من آن را قبول داشته باشم. نسخهای که مورد قبول من است، سال 2014 توسط کمپانی برادران وارنر منتشر شد. باید به شما بگویم که کار کردن با این کمپانی خیلی سخت بود و آنها مخالف نظر من، اعتقاد داشتند باید فیلم سه ساعته من کوتاهتر شود و مجبورم کردند خیلی از صحنههای فیلم را حذف کنم.

او ادامه داد: موضوعی که در فیلم «اسکندر» در ایران سوءتفاهم ایجاد کرد رویارویی امپراطور پارس (داریوش) با اسکندر بود؛ داریوش در اوج جنگ دچار حمله عصبی و همین موضوع سبب شکست ایرانیها میشود و اسکندر بعد از اینکه پیروز میشود به امپراتور پارس احترام میگذارد و ردای خود را روی جسد داریوش میاندازد.

استون با اشاره به اینکه داریوش به دلیل خیانت یک ایرانی و به دست او کشته شد، گفت: اسکندر سعی میکند دیگر به امپراتوری پارس حمله نکند و به غارت این کشور نپردازد.

او تاکید کرد: زمانی که این فیلم وارد بازار شد، زمان بدی بود چون مصادف با تصمیم جورج بوش برای حمله به عراق بود.

کارگردان فیلم «نیکسون» در مورد حذف کاراکتر آریو برزن، سردار شجاع ایرانی در فیلمش گفت: آریو برزن تنها جنگجوی شجاع ایرانی نبوده است، اما در فیلم من یک مشاور اعظم زیرک در کنار داریوش داشتم. لازم است بگویم کسی را که امپراتور ایران را کشت به جزای عملش رساندند. او درباره اینکه آیا قبل از حضورش در ایران از طرف صهیونیستها تهدید شده یا خیر، بیان کرد: تنها انتقاد از من درباره حضورم در ایران از طرف رسانههای افراطی و محافظه کار اسرائیل بود و از طرف خود آنها هم مساله مصاحبه من با احمدینژاد به دروغ مطرح شده بود.

استون با اشاره به اینکه سیاست آمریکاییها با عنوان «تخریب خلاقانه» مشمئزکننده است، گفت: داعش تراژدی این روزهاست. فرقی ندارد رئیسجمهوری آمریکا چه کسی باشد درنهایت او هر معاهده بینالمللی را زیرپا میگذارد و حمله اش را انجام میدهد. متاسفانه تلنباری از ضایعات را در منطقه برجا میگذاریم و نامش را صلح میگذاریم.

استون درباره برنامه اش برای تعامل با فیلمسازان ایرانی عنوان کرد: من برخی از سینماگران ایرانی را نمیشناسم اما بعضی از آنها را در کشورهای دیگر ملاقات کردهام. برخی از فیلمسازان ایرانی را هم در کارگاهی که داشتم، دیدم و با آنها در ارتباط بودم.

این فیلمساز در ادامه نشست خواستار آن شد تا پیامی را از طریق نماینده رسانه فرانسه از خبرگزاری فرانس به امانوئل مکرون رئیسجمهوری این کشور برساند.

او پیام خود را اینگونه بیان کرد: دیشب شوکه شدم در تلویزیون ایران دیدم مکرون رئیسجمهوری فرانسه دوشادوش آمریکا ایستاده و درباره برجام صحبت میکند. مکرون جوانی که نه از تاریخ شناخت دارد و نه از سنت فرانسه، مثل سارکوزی در زمره افرادی است که میخواهد راه «کنار متحد آمریکا ایستادن» را انتخاب کند و این روش او یادآور استعمار قدیم فرانسه است. مکرون باید این مسائل را یاد بگیرد و برایم این رفتار او عجیب بود و خاطرم مکدر شد.

کارگردان فیلم «قاتلین بالفطره» در پاسخ به پرسشی درباره تحولات خاورمیانه و اینکه به عنوان یک فیلمساز وضعیت کشورهای عربی منطقه مثل سوریه و عربستان سعودی را چطور میبیند و اینکه آیا در این مورد فیلم مستندی خواهد ساخت، گفت: فکر میکنم به این سوال پاسخ دادم اما به نظر من عربستان سعودی یکی از بزرگترین برهمزنندگان ثبات در منطقه خاورمیانه و به صورت خلاقانهای در حال تخریب منطقه است.

او افزود: من تصاویر جنگ عراق علیه ایران را دیده و عظمت آن را درک کردهام ولی به شما توصیه میکنم از نقش آمریکا در این جنگ غافل نباشید. به نظر من جنگ عراق علیه ایران، یک جنگ نیابتی از سوی آمریکا بود که تسلیحات نیز از طریق آلمان برای عراق تامین شد.

الیور استون در پاسخ به این که آیا جشنوارههای فیلم در آمریکا جوایز سیاستزده دارند، عنوان کرد: به احتمال خیلی زیاد این اتفاق رخ میدهد.

نظر شما