شناسهٔ خبر: 25187780 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

فصل اول [موسیقی]

سمفونی امام رضا(ع) در اوکراین

خرداد سال گذشته به مناسبت بیست و هشتمین سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، آخرین سمفونی شاهین فرهت در تالار وحدت اجرا شد و تابستان امسال قرار است سمفونی امام رضا(ع) که هشتمین سمفونی این پیشکسوت موسیقی است، در اوکراین ضبط شود. فرهت امیدوار است روزی شاهد اجرای زنده این سمفونی در ایران باشد.

صاحب‌خبر -

فرهت، 18 سمفونی ساخته که سمفونیهای خیام، ایرانی، ایران، تهران، دماوند، خلیج فارس، پیامبر (ص) در کنار سمفونی روحا... و امام رضا(ع) از جمله آنها هستند. برخی سمفونیهای او در بازار نایاب شده و شاهین فرهت را بر آن داشته تا یک بار دیگر مجموعهای کامل از سمفونیهایش را در یک مجموعه منطبق با استانداردهای جهانی عرضه کند. فرهت به مهر گفته بسیاری از مخاطبان دسترسی به مجموعه آثارش ندارند و از او خواستهاند برای تهیه این آثار آنها را راهنمایی کند اما فرهت خودش هم به برخی از آثار دسترسی ندارد، چون بعد از انتشار، آنها را به دوستانش هدیه میداده است. برخی دیگر از آثار فرهت بعد از عرضه در بازار موسیقی به اتمام رسیده و دیگر منتشر نشدهاند، از جمله سمفونی دماوند و پیامبر که هر دو تقریبا نایاب هستند.

تدوین دوباره مجموعه سمفونیها به گفته این آهنگساز، پروژه سنگینی است بخصوص از این بابت که قصد دارد آنها را با استانداردهای جهانی منتشر و در بازارهای جهانی نیز عرضه کند. فرهت امیدوار است در این راه از همکاری تمامی نهادها و مجموعههای مرتبط بهرهمند شود و درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه تردید ندارد، چرا که به اعتقاد او موسیقی کلاسیک همیشه در ایران طرفدار داشته و با استقبال روبه رو شده است. فقط گاهی مشکلات توزیع و پخش آثار موسیقایی مشکلاتی ایجاد کرده که باید در رفع آنها کوشید. او موسیقی کلاسیک در ایران را دربرگیرنده شخصیت موسیقی کشورمان میداند و تاکید میکند باید بیشتر و بهتر از اینها به آن توجه کرد؛ بخصوص در زمینه توزیع و پخش.

شاهین فرهت، این روزها روی تازهترین اثرش که سمفونی شماره هجدهم اوست، کار میکند و احتمالا در آیندهای نهچندان دور و شاید در مجموعه سمفونیهایش آن را به علاقهمندان موسیقی کلاسیک عرضه کند.

نظر شما